Akuthjälp !!
Vi lät våra dvärghamstrar springa lite fritt. Den här gången hittade dock den ena ett hål i köket som går upp över en list och sedan under vårt städskåp. Vad ska vi göra för att få ut den?? Ringa brandkåren? Locka med mat? VAD? Just nu har vi lagt matskålen vid hålet samt lite godis.
Ta en dator och sätt er och vänta. Han kan ju inte vara där inne hur länge som helst ju ;) Men finns det någon väg från det dära städskåpet som leder någon annanstans i huset?
Nej så det är bra, den är fast där under och enda utvägen är där den kom in.. Rädd att den ska bli förkyld bara för det är kallt där under, får in ett finger.. Men det får bli så helt enkelt, får sitta och stirra.
Lägg mat utanför för att locka, sen så får du som sagt bara vänta. När den väl tittar ut så gäller det att vara snabb ;)
min f.d guldhamster sprang också in i ett håll i väggen på övervåningen som vi inte visste om o sen hörde vi henne på undervåningen bakom eldstaden (som var av) men vi fick knacka upp väggen…
Min hamster sprang under kylskåpet, vi la flingor pricis under för att locka ut honom och då kom han ut !
Ta något riktigt smaskigt :) ett russin eller någon färsk fruskt som luktar gott!
Mvh Jenna
håller med #6 något som luktar är bra…
…själv hade man en hamster som kröp in under diskmaskinen…cremefärjad va han när han rymde…mer grå när han kom ut :) Hoppas hamstern kommer ut så ni slipper plocka isär skåpet!
#7 vår som gick in i vägen var sobel ds som vart en offwhite när honkom ut
#8 hihi …det är svårt att inte le när man hittar dom o särskillt när dom bytt färg!
Min ena guldhamster hona rymde ur sin transportbur i bilen och bodde där i 2 dagar, hon rymde upp under instrumentbrädan och fick åka med till jobbet en dag i bilen bara för vi trode hon hade krypit upp i fläkten och dött, men sedan såg jag henne på baksätet och gillrade en fälla med en Bur och en snöre ut genom rutan så släppte jag snöret när hon satt inne och åt i buren så åkte gallret ner och hon va fångad!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
bor ni i lägenhet med väggfasta skåp så finns en risk att den kan komma in under golvet.
vi råkade ut för det för många herrans år sen. när vi inte fått ut den på tredje dygnet så lössade vi listerna runt skåpväggen. lyfte ut skåp sektionerna och upptäcker då att golvet inte går ända in mot väggen och att hamstern hörs under golvet. det blev till att bryta upp en bit av golvet också.
hamstern var trött och mager men överlevde äventyret och blev nästan 3år. några fler såna äventyr fick den inte göra sen. vi var noga med att sätta igen alla hål vi kunde hitta.
Vi lockade med mat och tillslut kom hon ut, men det tog ett tag.. Haha! Samma färg som hon gick in med dock ;)
haha tja då e det bara att gratulera till att ni har ett renare hem än många av oss andra;) Självklart skyller jag det gråa i pälsen på att han va långhårig hihi