Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2258 ggr
Guldhamsterdjur
0

Är detta farligt?

Har läst att blomjord inte är farligt för hamstrar. Min hamster äter dock fröna från krukorna med kattgräs jag satt in åt honom. Alltså frön som blivit groddar och sen gräs efter att ha legat i jorden någon vecka. Han har hittills gjort detta vid flera tillfällen utan att visa tecken på sjukdom men jag är ändå lite osäker. Den som odlat gräs hemma vet säkert hur fröna blir lite lurviga och med en grodd som sticker ut i jorden. Vill veta om detta verkligen är ofarligt att äta? Kan tänka mig att de i naturen äter liknande saker. Hamstern gillar iaf krukorna, han spenderar mycket tid med att gräva runt där, samt att äta gräset.

Roxie
0

Kan inte tänka mig att det skulle vara farligt.

// Sofia

mandyosv
0

berätta mer!! vill ha sånt till mina!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Em_I_Am]
1

Välj ekologisk och gärna så ogödslad jord som möjligt så tror jag inte det är någon fara. Men det borde ju gå att så i tex torv också eftersom det är så lätt att gro? Finns ju torv att köpa i djuraffärer till o med :)

Guldhamsterdjur
0

Den här butiken har många sorters ekologiska frön billigt. Har beställt alfalfa, vetegräs samt korngräs. Tydligen är korngräs rena supermaten även för människor. Korn sänker kolesterol etc. Kanske kan motverka de typiska hjärt-kärlsjukdomarna som verkar vara många hamstrars död på äldre dagar.

http://www.rawfoodshop.se/raw-food-c-32/food-skott-groddar-c-32-78.html

Torv var en jättebra idé. Ska kolla efter det när jag handlar jord till mina Växter nästa gång, vilket är snart.

mandyosv
0

aha men då kan man ju åka till närmsta blomaffär nästan ju? som typ solhaga garden center? när växten blivit stor, ska man ställa in den i hamsterburen då eller? :D

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Guldhamsterdjur
0

Jag gör det. Jag låter gräset växa i 7 dagar, sen ställer jag in det i buren med kruka och allt. Blir ju mat, lek och dekoration/terräng på samma gång. Otroligt snyggt att ha alspån samt låga lerfat med grönt havre/vete/korngräs. Ger hemtrevlig ökenkänsla. De två första dagarna efter att man sått det syns knappt någonting men dag 3 börjar det hända saker. Sen växer det otroligt snabbt.

luddtott
0

…smart….får kanske prova jag med…

Adrina
0

Naah.. Torv är ingen bra idé om ni vill va miljövänliga som det verkar. Torv kommer från stora myrar som torrlagts och sedan rivits upp, och myrar finns det ganska många fina i Sverige ju. Har haft torv och det är nog det naturligaste en hamster kan få ha som underlag i sin Bur, min hamster älskade det och grävde massor av stabila tunnlar. Men hade det bara 1 gång då vi bara köpte de till våra getter 1 gång också för spånet va slut.

[Em_I_Am]
0

Jag föreslog inte torv för att vara naturvänlig, men ja att tänka på naturen är ju självklart bra. Torv är kanon för hamstrar och jag kommer nog själv byta till att ha torv blandat med ängshö efter att ha varit hos Lotta Ling igår o sett hennes burar. Så naturligt o kanonbra för hamstrarna att bygga i. Vet inte vilket underlag som är bäst ur natursynpunkt annars. Allt har sina nackdelar. För att få spån, pellets o stl behöver trän huggas ner o våra kalhyggen ställer till det för många fågelarter, insekter osv. Dessutom måste jag använda torv till mina ormar så jag behöver ändå ha det hemma.

Anledningen till att jag skrev ekologisk jord va att den då inte är behandlad med något som kan vara giftigt för hamstrarna eftersom de äter fröna i jorden.