Hitta brunst hos dvärghamster
Jag har planerat en kull mellan två vintervita men tycker det är svårt att veta när honan är i brunst. Tidigare kullar har jag satt ihop hanen och honan men denna hona bor med kompisar av samma kön, jag vill inte ta bort henne från dem då de inte kommer gå att flytta ihop igen om hon bor med hanen i ett par veckor. Men hon verkar inte parningsvillig någon av de kvällar hon träffat hanen, jag vet ju inte om hon är i brunst tidig kväll eller natt heller men de har fått träffa varandra i en särskillt Bur under ett par timmar varje kväll. Det känns som att detta kommer bli svårt att få till. Hur gör ni eller de större dvärghamsteruppfödarna i sådana här situationer? Om jag får honan dräktig, blir det problem att låta henne ha bebisarna i buren där hennes två kompisar också bor? Blir följden vanligtvis att kompisarna hjälper till eller att de kanske biter ihjäl ungarna?
Mvh Ellenfyrkant
Har nog inget bra svar på din första fråga. Men du får väl testa att sätta ihop dem flera olika tidpunkter på dagen, på morgonen, på kvällen och någon tid på natten. Jag tror det blir enklast att pricka in rätt tid då. Jag har aldrig märkt när mina dvärghamstrar brunstar, medans mina guldhamstrar är övertydliga med det. Fast det kan ju kanske bero på att dvärghamstrar brunstar vid en annan tid på dygnet? Jag vet inte riktigt, men jag tror de döljer det för oss människor rätt bra.
Om hon får bebisar är det i alla fall bra att hon har 2 kompisar, de kommer att hjälpa till massor. Ibland kan faktiskt kompisarna göra mer än själva mamman som bara orkar med att dia. Så det är bara bra att hon inte bor ensam, dessa ungar kommer att få 3 mammor som uppfostrar dem, så det kommer att bli väldit väluppfostrade ungar
.
Mvh Alicia.

Dvärghamstrar brunstar i regel inga mer annorlunda tider på dygnet än guldhamster men guldhamster visar för människan genom att ställa upp sig med beröring. Det gör inte en brunstig dvärghamster, så enkelt är det med det. Vilket gör det jättesvårt att pricka in brunsten.
En annan tankebana är att ta bort honan ur gruppen, låta henne ha sällskap av hanen tills dräktighet och ur kullen spara en hona som sällskap pt mamman. Jag har tänkt spara en hona i vilket fall, så antingen går honorna 2 o 2 eller en grupp om 4. Men det känns så dumt att plocka bort honan ur gruppen då hon är jättego kompis med sin jämngamla syster. Mamman var närmre halvåret när hon fick kullen, så har också i åtanke att mamman kanske dör tidigare än barnet och då blir ett barn ensam i buren. Det är fördel med att hålla i grupp. Men samtidigt finns det inte mycket som bestämmer att inte dotter lika gärna kan leva ett halvår längre än mamma. Sådant man inte vet. Hur som helst känns det som att det finns många fördelar med att hålla dem i grupp. Men det är jättesvårt att pricka in brunsten.
Mvh Ellenfyrkant
Prova först runt 20:00, sedan 22-24. Gör det i ett par dagar tills du hittar brunsten.
Och till svar på din andra fråga, de andra honorna kommer troligtvis hjälpa till att ta hand om ungarna.