diarre? :(
Min ally är alldeles kladdig vi analhålet och vid det området. och hon är jätte slö. jag gav henne vatten igår och hon drack jätte mycket.
min mamma har gett henne vatten idag men hon ville inte ha.
jag är jätte orolig för henne. hon sover bara medans alla andra hamstrar springer runt :(
igår så städade jag alla burar.
är det nåt mer jag kan göra för ally?
Har du flera hamstrar?
Vad har du gett henne att äta, det kanske bara blev för mycket vätska igår…inte vet jag.
Men tyvärr kanske det kan vara wet tail
ja jag har 4 hamstrar och 2 gerbiler. men hon är i ett annat rum nu så hon får vara i lugn och ro. faktum är att dom knappt fått färsk föda. men jag har köpt "mjölklinser" till henne förut, det stog att det var gnagar godis. kan det vara det?
Den där beskrivningen låter verkligen inte bra. Hur gammal är hon? Är du säker på att det är runt analhålet hon är kletig? Det är inte bara hennes könsorgan? Hon har kanske livmoderinflammation och då behövs antibiotika fort. Livmoderinflammation är när livmodern varfylls och det kommer ut ur könsorganet, det ska lukta äckligt, som brunst ungefär. Livmoderinflammation är dödligt.
Om hon dricker mycket så kan hon ha urinvägsinfektion, kissar hon mycket? Jag tycker att ni borde åka till veterinären med henne, mår hon sådär dåligt så är något fel. Det är kanske något som man kan göra något åt.
Mvh Alicia.
det bästa är alltid att gå till veterinären när man inte vet var det är.eller kan du ju eråga nån som kanske kan veta var det är med din lilla hamster.
Glömde skriva att min hamster Dexter dog iförrgår. Och han var också kletig där. Men jag märkte inte Att han var sjuk,det Gick snabbt. Idag drack hon jätte lite. Men jag tror att Dexter har Smittat henne.
#5 Låter som wet tail. Men det kan också vara pga lactosen eller något annat virus. Du bör nog hålla dig borta från att ge föda som innehåller mjölk. Mjölkföda som är tillagad av lactosfria produkter.
Laktosfri mjölk som inte sött utan smakar som vanlig mjölk är följande. Birkas (Pirka i Finland) Latktosfri mjölk, Valios laktosfri mjölk och milbona laktosfri mjölk (samma typ av förpackning som valios laktosfri mjölk). Detta är vad gäller om man MÅSTE lägga mjölk i omeletten,gröten mm. Ingen vanlig mjölk med mängder ac mjölksocker (laktos) skall ges åt en hamster, eller något annat djur för den delen då de kan vara mjölksocker (laktos) allergiker. Jag är själv mjölksocker allergiker och jag vet hur svår diarré samt ont i magen och uppblåst mage man kan få av det! Inte det minsta kul alls!
Så håll dina hamstrar borta från mjölkprodukter som mjölk,fil,youghurt mm om det inte är laktosfritt.
Men jag rekomenderar att gå till veterinären för att låta vetten kolla så det inte är något svart virus eller wet tail.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#6 min mamma prata också nåt om wet tail. Hon ska ringa och rådfråga veterinär sen
#7 Toppen! Ja, wet tail är smittsamt! Så det är bra om hennes Bur är placerad på toaletten eller något annat rum så att det inte smittar de övriga hamstrar. Glöm alldrig att nogrant tvätta händerna varje gång efter att gett mat, vatten eller hållit i din sjuka hamster, så att inte dina andra djur får smittan.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
hon är wet tail. det bara rinner ur henne och hon blir smalare o smalare.
min mamma har ringt till veterinären och hon sa att vi skulle se till att hon fick mycket vatten, vi kunde ge henne morots pure. så vi går regelbunden och ger henne vatten. hon åt lite morots pure också.
vi har tvättat henne lite försiktigt. men hon är jätte slö och vill bara vara ifred.
vi är jätte noga med att tvätta händerna och sånt så inte nån annan blir smittad.
#9 Å, stackarn vd tråkigt :(…
Tråkigt det där med wet tail. :/
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Håller tummarna för tösen då..
//Nova
#13 tack .. :(
Ja det finns saker du kan göra här är några:
- Man kan köpa medicin mot diarre
- Gå genast till vetrinären, under tiden ge henne morötter det hjälper!
- Man kan köpa små blöjor för hamstrar köp en sådan!
PS
Jag vet sånt här!
vart kan man köpa det? vetrinären sa inget om det.
det enda dom kunde göra är att spruta in vätska i nackskinnet men det är inte så stor chans att det hjälper. vi kanske ska göra det. hon vägrar äta nåt :s
vart kan man köpa såna där blöjor då?
Nä nu orkar jag inte mer. Nu har min sotis också fått wet tail. Jag som varit så noga med att tvätta händerna och sånt . :'(
#17 Stackare, usch och fy!
Karantän för resten då eller?…
Usch. Detta har hänt mig med, jag vet hur det känns. Det är hemskt att se dem lida, men det går oftast fort. Det finns nog inget du kan göra. Om dem redan slutat äte och dricka finns det inget mer än att vänta och se. Men det som troligen kommer ske är att hamstrarna vandrar vidare. 
Lyssna inte på Chokladgumman. hon är 9 år och tror hon vet allt tyvärr. :/
18#ja , dom 2 friska är i ett annat rum.dom 2 sjuka är i olika rum. Nu hoppas jag bara att dom andra 2 inte blir smittade. 19# :( jag tror vi kommer låta ally somna in. Det finns nog inget annat alternativ. Sotis är ju fortfarande pigg så vi får se hur det går för henne ;/
#20 Förstår det! Måste vara hemskt att inte veta…:(
Åh fy vad tråkigt.. Hoppas att din Sotis överlever iaf. 

Beklagar verkligen att dina hamstrar är sjuka. Men jag hade åkt in till veterinären istället för att vänta.
Wet Tail är någonting bebisar får, ingenting äldre hamstrar får, så dina har antagligen någonting annat.
Antingen är det någonting veterinären kan göra någonting åt eller så får du låta dem somna in. Att vänta ut det är inte snällt, de mår ju inte bra helt klart. De blir nog tyvärr inte bättre på egen hand utan behöver ett veterinärsbesök isåfall.
Chokladgumman, det finns inga blöjor till hamstrar
Ally dog inatt. Hon har det nog bra nu. Min mamma ska ringa till veterinären idag och fråga om vi kan göra nåt för sotis , för jag tänker inte låta henne lida som Ally gjort . 23#vetronären trodde också de var wet tail , men kanske inte om du säger de :s
Wet tail är ju ett virus, så även vuxna hamstrar kan smittas av det, även fast det är ovanligt så händer det.
jag och mamma ska åka till vetrinären idag med sotis , vi får se vad dom kan göra för henne. eller om vi låta henne somna in så hon inte lider
Håller tummar och tår för att det går att hjälpa henne!
Håller tummarna att hon klarar sig!!!
Hej!
Det här låter otroligt likt vad som hände med min hamster Himlakropp! Hur smittsamt är det? Borde jag åka till veterinären med mina övriga hamstrar som stod i samma rum som Himlakropp? Jag är livrädd för att någon av dom andra ska sluta på samma sätt!
Hur utlöses sjukdomen? Vad är dom tidiga varningstecknerna?
**
MVH
**Therese
tack alla!
#30 det verkar vara ganska smittsamt, tre av mina hamstrar ha ju fått det. och två har dött.du behöver inte åka till vetrinären om dom inte fått nån sympton ännu. men städa burarna ordenkligt.
jag märkte att Allyvar blöt/kladdig vid rumpan sen sluta hon äta och Dexter hittade jag död och han var också kladdig vid rumpan.vetrinären sa att det kunde vara nåt virus, men man vet inte säkert.
jag och mamma har iallafall varit hos vetrinären. dom spruta i vätska i henne så hon inte blir uttorkad. sen ska vi ge henne antibiotika varje dag i 7 dagar. om hon blir sämre och det inte hjälper så får vi nog låta henne somna in. :(
Håller verkligen tummarna för lilla Sotis.. :(
//Nova
#32 tack Nova. :(
Hej! Gud vad tråkigt för dig! jag gjorde just rent alla burarna (för någon dag sedan) och tvätta dom och allt och dom andra har inte kommit i kontakt med himlakropp + att jag spritade buren efter att hon vart där. Så jag hoppas på att ingen smittas.
Stackars dig, jag hoppas för dig att dina hamstrar blir bra!
MVH
Therese
Hoppas hon blir bra nu *kram*
34#vad bra, jag har också spritat burarna.
35#tack!
Sotis mår mycket bättre. Hon var jätte fin vid rumpan och var mycket piggare! Sen åt hon riset jag gav henne. Åh blir så glad! Det går framåt för min lilla älskling!
#37 så bra att hon överlevde!
Hon hade nog bra imunfrsvar! <3 
Vad roligt, hoppas det går framåt också :)
//Nova
Åh vad skönt :D
Vad roligt att höra! Hoppas hon blir helt återställd. 
Kul! :)
MVH
Therese
På ett apotek i göteborg finns det blöjor till hamstrar!
#43 Jag tror dig faktist inte. Plus att blöjor aldrig skulle hjälpa för en hamster med wet tail. Du måste nog läsa på i några år Chokladgumman
#44 har skrivit det förr och skriver det igen.. tror fortfarnade att chokladgumman är ett troll me tanke på alla hennes inlägg och profilsidan
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#45 Jag håller med dig, hon är inne på flera sajter och skriver tokiga saker.
i måndags hade vi gäster och Jennifer älskar att gosa med mina hamstrar. men hon fick inte röra Ally som då levde eftersom hon var sjuk. Ally var i ett annat rum också. Jennifer fick gosa med Amy som är frisk och pigg. hon har en hamster hemma. jag sa åt henne att tvätta händerna för säkerhetsskull. och idag har hon ringt och hennes hamster har fått wet tail! är det så smittsamt?! hon hållde inte Sotis som nu är sjuk (men börjar bli bättre nu).jag hoppas att Snöboll (Jennifers hamster) blir frisk. men det är inte säkert. :( Sotis mår iallafall mycket bättre!
#47 Oj, det var synd. Japp det är så smittsamt. Jag tycker du/och andra inte ska röra hamstrarna på ett tag. Inkubationstiden är ca 5-7 dagar, om jag inte har fel?
Hoppas det årdnar sig! :/
Gud så tråkigt, håller tummarna för Jennifers hamster också. Hoppas inga fler hamstrar nu blir smittade.. De är sjukt tråkigt Aurora, hoppas resten klarar sig ur denna hemska sjukdom
//Nova
Jennifers hamster är frisk . Hon hade inte wet tail , jag var hos henne igår. Hon hade bytt mat och då blev snöboll lite dålig i magen. Men det var inget farligt ! Sotis är som frisk nu. Vi ska ge henne antibiotika tills den 21 feb. Hon är jätte pigg och ren på rumpan . Men jag Håller fortfarande avstånd på sotis och dom Andra friska hamstrarna och använder handsprit efter jag hanterat med sotis :) det går framåt med sotis! :D
Vad bra att Snöboll inte hade wettail! :)
Hur har det nu gått för sotis?
//Nova
Hon har magrat lite men annars bra :) hon har tagit antibiotika i en vecka så man kan säga att hon är frisk nu. :D
Vad roligt att höra, att tjejen mår bra! :D
//Nova