Hur ofta är era hamstrar ute?
Altså utanför buren? Får de springa fritt, eller bara i ett särskilt rum? Använder ni hamsterboll??
Hur ofta får de vara utanför buren?
Många frågor där. :) Men jag funderar lite på hur ofta man bör låta hamstern vara utanför buren. Theodor bor ju i en samla back från IKEA så han har gott om utrymme även där.
Mina får vara ute några ggr per vecka ungefär! :) Och dom får springa lös på golvet. Men funderar på att köpa en hamsteboll då jag har katt och det känns säkrare :)
Mina brukar få vara utanför buren 30- 40 min ibland.. Fast det går ej med min dvärg tillslut får hon spunk och börjar bitas :S
Mina springer runt i rummet varje dag^^
Några gånger i veckan, oftast fritt, men ibland i hamsterbollen. 

Alla får komma ut iaf en liten tund vraje dag för lite mys och spring i soffan. Sen får de springa fritt en stund på golvet några ggr i veckan var. Ska snart flytta och då kommer hamstrarna få ett eget rum och förhoppningvis kan de vara ute mer då.
Varje dag :) Ibland lite längre, ibland lite kortare. 
Varje dag, men hamstrarna har personligheter och vissa dagar är nån hamster kanske supersprallig och pigg och då får den lite längre tid ute den kvällen medan en annan hamster kanske mest vill sova den kvällen och är därför ute lite kortare eller tom inte alls.
Men ALLA hamstrar tas alltid upp varje dag för en puss och för en hälsokoll så den mår bra och inte gjort sig illa på nåt sätt
Totte tar jag upp cirka 2 gånger om dagen, bialdn mindre och ibland mer. Då är det lite olika hur jag gör.
Jag kan gosa, låta han vara i sin hage eller så får han använda sin hamsterboll.
Han är nog ute cirka 30 minuter om dagen eller mer

Theodor får komma ut ca 3 ggr i veckan. Han verkar mest stressad och nervös av att springa fritt i rummet.
Han gillar att vara i badkaret med lite mat och leksaker, mendans vi städar buren.
Jag har ute mina hamstrar varje dag i handen, dom är ganska unga och jag vill ha ute dom varje dag så dom blir tamare, jag låter dom springa ca 3 ggr i veckan i hamsterboll i ungefär 15-20 min, fast ibland sommnar dom när det börjar gunga x)
// Caisa B

Mina är ute ca 40 min varje dag, dom är helt tokiga så man vet att dom verkligen behöver det! Dom får springa runt helt lös på golvet :)
Mina brukar få gos varje dag och 15 min i hamsterboll :)
Värd på Choklad iFokus

Jag gosar varje dag med mina hamstrar. Barnen tar ofta ut dem och leker med dem.

Min får komma ut varje dag, hur länge är olika men ungefär 20-40min. Hon får springa i sin boll, på soffan och så gosar jag med henne :)
Totte får komma upp ofta och är även med på min hemundervisning. Jag har ju dem möjligheterna att aktivera och ta upp honom mer då jaginte går i skolan och är hemma om dagarna

Nästa varje dag :) Dom springer i hamsterbollar och i sin hage fritt ^^
Glömde skriva att Totte får springa fritt, antingen på mig (att krypa innanför mina kläder är poppis) eller på mitt golv. Hagen rymmer han bara ur och hamsterbollen gick sönder i tusen bitar för ett tag sen.
min brukar springa i hamsterboll i 10 minuter kanske 2 ggr veckan, och så tar jag ut gucci 6 ggr i veckan, brukar alltid glömma 1 lr 2 dagar!
Mina e ute varje dag ca 1 -1½ timme, utom Phoebe för hon e inte riktigt tam.
Dom får springa fritt i mitt rum och undersöka.
Dom tycker det är jätteroligt och laban har nästan blivit beroende av att vara ute eftersom han sitter å biter på gallret som en galning när Molly får vara ute ^^
Molly är inte så tam så jag låter henne inte springa fritt för det kanske skulle bli R.I.P för henne då ;/

Theodor är ju inte heller jättetam…men nu har vi skaffat en hage, och i går hittade jag dessutom en hamsterboll stor nog i en nätbutik. Så nu kanske det blir lite mer motion för gubben :)

Nils Herman brukar Springa i sin boll kanske varann dag eller nått, sen är han ofta och springer fritt i badrummet när jag gör mig i ordning på kvällen :D
Yasmin brukat få komma ut varje dag, eller kan hända att hon kommer ut 6gg i veckan. Kanske 30min i hamsterboll. Eller så får hon springa i ett rum. Hon är riktigt tam än så kan inte bärar henne än…
1-2 gånger om dagen. Hur länge beror helt på vilken hamster det är, vissa vill vara ute längre än andra.
Allt från 30 min - 3 timmar per dag. Jag brukar kela och låta mina hamstrar få springa i badrummet och i en hamsterhage :)
Mvh Alicia.
En gång om dagen brukar jag ta ut mina i alla fall om jag har jobb eller liknande under dagen. Har jag inte det så kan det bli fler gånger. Mina får springa i hamsterboll, springa i händer och gosa lite varje dag. Några gånger i veckan låter jag dem springa i soffan/sängen och fritt på golvet med (ca 4-5 dagar i veckan).
Det är olika hur länge de får springa men det brukar bli minst en timma för alla mina har ganska mycket energi.
Mina hamstrar är ute varje dag i en timme var löst i mitt rum, och sen efter det lite kel, om dom är på det humöret ;)
Dum fråga till dej o alla andra som har sina hamstrar lösa i rummet.
Släpper ni dom helt lösa eller är det så att ni sitter o kollar så dom inte far in under sängen?
För övrigt för att svara på frågan i tråden…
försöker låta Griffe va ute så många timmar som det bara går på kvällen oftast i "leklådan" eller i bollen samt en stunds gos tidigare på dan…
#27 Självklart släpper i alla fall jag dom aldrig lösa utan uppsyn. Det kan hända så mycket saker. Jag tycker inte att man borde släppa hamstern lös utan att hålla koll på den överhuvudtaget. Men tror inte att det är så många som gör det heller :)
Min kille får komma ut minst 1 gång om dagen i en stor hage i ca 1 timme.
Jag sitter då med honom i hagen så han kan klättra och gosa med mig om han vill. :)
Mina är ute minns en halvtimme varje dag. Mys och spring! 
Våra hamstrar är ute 1-1,5 timmar/dag.
Hur de rastas varierar, ibland i soffan, rasthage eller löst på golvet i badrummet eller på barnens rum som är hamstersäkrade. Någon gång i mellanåt hinner vi inte rasta båda hamstrarna så länge som 1 timme var, då prioriteras den yngre hamstern och till den äldre sätter vi då in ett Hjul på natten (kanske händer 1gg varannan vecka).
Varje dag. Dock är det mest Malawi som vill springa, Gnutta vill ha mig sittandes på golvet så hon kan komma och bli upplockad ifall att.
Hon börjar bli gammal Gnutta <3
#27 Jag har inga hål eller någonting dom kan smita under i mitt rum, har genomsakt varje milimeter av mitt rum. Så dom brukar få springa fritt, givetvis är jag i rummet och kollar till dom. Någon gång har det hänt att jag glömt kolla på den ena (har två i samma bur) och kollar på den andra. Men då har jag alltid hittat dom inkurrade under sängen eller vid något hörn. Så dom smiter inte, det är inte ett problem. :)
Varje dag i 1-2 timmar med några få undantag då vi är iväg på kvällen. Då är jag hemma kl 20 igen o då får det bli kortare rastning per hamster. Har ett gäng så jag rastar på flera ställen samtidigt o i skift.
Jag försöker ta ut honom varje dag och då mellan 15min.-3tim. ibland får han springa fritt, ibland i bollen och ibland i lekhagen 
//Flöffo
Yamsin får springa nu fritt i ett rum eller i hamsterboll eller lekhagen. Hon är ute i kanske 30min-3h 
Brukar ta ut min hamster minst en gång per dag. Hon får vara fri (utan boll eller något) i köket eller något av badrummen. Dock ska man alltid hålla ögonen på dom, Speciellt om dom är helt lösa. Hon brukar även få springa i sin boll en stund.
"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"
Varje kväll ca 1- 2 timmar, en del är ute mer än andra men av det enkla skälet att de helst bara vill sova ;)
Finns såklart undantag då man inte hinner ha ute alla så länge men oftast hinner jag ha ute de flesta åtminstone 45 min/kväll.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Vår hamster är ute ur buren flera gånger varje dag/kväll. Hon får springa fritt i köket länge och en hel del i soffan. Ibland en liten stund i bollen. Det är så kul att se henne springa runt och utforska. Hon tror att hon ska kunna gräva sig i genom listerna
.
#33 och #28
…oki är mest nyfiken på hur alla andra löser det :) Har själv inget rum som e så säkert att jag vågar släppa iväg hamstern…eller ah badrummet e klart där skulle man juh kunna släppa ut honom fast är lite orolig så han inte blir sjuk av nån tvålrest eller fog…men det är nog bara jag som är överbeskyddande haha
Men men…som sagt alltid kul att höra hur andra löser saker o ting! Själv kör jag en hel del med bollen särskillt när jag e på landet där vi har en öppen planlösning…så man kan få upp ganska bra fart :D
Dock gäller det att tejpa bollen så han inte lyckas få upp luckan i den av misstag när han springer runt o stöter i saker…Annars blir det en del att Griffe får klättra runt i en låda…iof inte nån 130L men i den han har får han gräva o klättra på olika prylar, brukar variera lite. Sen själva springandet brukar han göra i bollen….sen blir det juh en del spring i hjulet på kvällen… Brukar ha honom ute i några timmar. när han vaknar så får han va i lådan och nån timme i bollen fram tills jag går o lägger mej. tycker att lika gärna som att han kutar runt i buren kan han va utanför och se något annat om jag endå är vaken.
varje dag, han brukar få vara i toaletten i typ en timme eller så, men jag vet inte riktigt vad jag ska sätta där inne så det brukar oftast vara så att han inte har några leksaker där inne, så tillslut bli det ju att han får tråkigt så då lägger han sig under ett skåp i hörnet och sover ;) så kommer jag och tar in honom antingen till buren eller till bollen, och iblaand får han springa fritt i mitt rum. Har ingewnstans där han kan rymma, eller jo under min inbyggda gaderob men jag har sättit en skokartong och böcker där så han kan inte rymma in till utrymmet där bakom :) gjorde han en gång, men sen kom han tilbaka på natten krypande upp i min säng och upp till mitt ansikte ;) trodde först det var en mus så blev asrädd, sen jag ba: åh puff! och stoppade han i buren ;)
så han komer ut minst 1 timme per dag :)
-tråd från 2009 ;)-