Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 3658 ggr
[Sotis00]
0

Djuraffär imorgon.

Imorgon så ska jag och min pappa fara till djuraffären och köpa 2 stycken dvärghamstrar (dom ska bo tillsammans) visst kan dom väl bo med varandra? för att jag har hört att man kan ha 2 stycken eller fler dvärghamstrar i samma Bur.

[_annaH]
0

Dvärghamstrar ska vara 2, däremot guldhamstrar ska man INTE hålla i par!

BusBella
0

Det tycker man väl du borde ha läst på om innan man skaffar hamstrar, men som #1 säger så är det lag på att alla gnagare förutom guldhamstrar ska bo minst två och två.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Roxie
4

Varför inte köpa från uppfödare istället?

// Sofia

Hamsterstar
0

Precis, det är alltid lättare att köpa från uppfödare eftersom hamstrar i djuraffärer är inte alltid friska :/

[Sotis00]
0

#1 Okej :) guldhamstrar vet jag att man inte ska ha i par.

#2 Jag läste igenom jätte mycket innan jag skaffade min första hamster det är en guldhamster.

[_annaH]
0

Det är lättare och ta sig till djuraffären och köpa allt där. Inte alla som orkar leta upp en uppfödare, åka dit m.m så bara åka ner till djuraffären så har man allt där.

Gjorde jag när ja va liten iaf, fast då visste jag inte ens att det fanns uppfödare :P Trodde tyvär att det bara fanns djur att köpa i djuraffärer…

Hamsterstar
0

Ja, det kanske finns någon uppfödare nära henne ;)

Ett tips: Du kan titta på tex: Abcannonser, Blocket och mm.

Nähä trodde du inte att det fanns, thihi Oskyldig

Krille12
8

Ja, men det blir så mycket bättre att köpa från uppfödare. Förresten så finns inte allt hos djuraffärer, utan dom säljer dåliga saker, (t.ex hamstervadd och saltsten) dom flesta är okunniga och nästan alla djuraffärer tar in grossisthamstrar. Och dom kan vara bitiga, sjuka eller aggressiva, sen är dom flesta dvärgar hybrider. Så det finns hur många fördelar som helst för att köpa från uppfödare, för man ska inte tänka "Äh, jag orkar inte hitta en uppfödare och att köra dit, jag åker ner till djuraffären istället."

Medarbetare på Vetenskap.

Linda3046
4

Att köpa från uppfödare är verkligen jättebra för då får man djur som är hanterade och vana vid händer. =) Själv har jag jättebra erfarenhet av zoo hamstrar, mina var helt underbara och levde långa liv, men tveksamt om jag kommer köpa djur från zoo efter att ha köpt från uppfödare.

En annan grej är att djuraffärer ofta tar in djur från en grossist, och jag antar att det inte finns så många grossister i sverige så antagligen får många djur fraktas en ganska lång sträcka också till djuraffären. Det blir dubbla stressmoment för djuren eftersom de först får flytta till en djuraffär, och sen hem till djurägaren. Sen tror jag inte att en grossistuppfödare, som föder upp djur för pengar har särskilt stora burar eller någonsin låter sina hamstrar komma ut :/ Avelsdjuren avlivas antagligen efter att dom "gjort sitt".

Hamsterstar
0

Jag köper bara från djuraffären om dem har stam och såklart så frågar jag vilken uppfödare dem kommer från, då kan jag självklart köpa från djuraffär men annars inte :/

luddtott
0

…Jag håller med om att köpa frpn uppfödare är bättre än köpa från Zoobutik helt klart….dels vet vam mer om hamstern, man får reda på mer om dess bakgrund mm mm mm…

och ja det är många djuraffärer som har dålig koll…men i ärlighetens namn skulle jag endå till flera butikers försvar säga att fler o fler på senare tid har gåttöver till att köpa frpn uppfödare och inte från grossist iaf i gbg…

[Em_I_Am]
0

#11 Jo men sen beror det på vad de menar med uppfödare. Om man får med stamtavla eller kontaktuppgifter till en uppfödare man vet är bra är det sin sak. Men en uppfödare enligt djuraffären kan vara en helt annan sak också. Djurmagazinet här tex säljer hamstrar från "uppfödare". Den uppfödaren i sin tur avlar bara på grossisthamstrar. Då är ju djuren alltså inte vettigare avlade ändå.

Detsamma gäller några andrar djuraffärer jag frågat häromkring. Så vill man inte köpa grossisthamstrar men ändå köpa av djuraffär; Se till att få papper på djuren eller tex visitkort till uppfödaren o kolla upp vad det är för djur de avlar på först är mitt råd.

kentis
0

Tror det är mycket större chans att de börjar bråka om de kommer från djuraffärer för personalen brukar säga att de alltid börjar bråka, från en uppfödare är de oftast vana vid att bo med andra.

[Em_I_Am]
0

#13 Japp, det med. Jag startade en undersökning inne på dvärghamster i fokus just angående det om någon (kanske TS?) vill se.

HamsterMarie
1

#13 Tänkte precis skriva det. Dvärgar från uppfödare är ju ofta framavlade för att kunna leva ihop. Det är nog det jag kommer börja avla på mest själv. Kan tänka mig att grossister inte bryr sig särskilt mycket om sånt. Glad

[Em_I_Am]
1

De bryr sig inte ett dugg om hur avkommorna funkar i grupp, om de biter sin ägare, om de har stressbeteende, om de inavlats generation efter generation eller om de ens är friska.

Men man gör som man vill. Orkar eller vill man inte leta efter en uppfödare kan man ha tur o få tag på trevliga djuraffärshamstrar också. Vill bara varna lite eftersom det är ett risktagande att köpa av djuraffär. Och tyvärr ser man så ofta nyblivna hamsterägare som är arga o ledsna över att deras hamstrar bits eller att hamstrarna börjar slåss så de får köpa en Bur till och dela på dom. De kan bråka om man köper av uppfödare också, men risken är mindre. Seriösa uppfödare avlar inte vidare på aggressiva bitiga hamstrar heller.

Med det sagt önskar jag dig lycka till och jag hoppas du hittar två supersöta mysbollar!

HamsterMarie
0

Ifall du bor i Stockholm kan jag säga att jag finns och att jag får en kull inom 2 veckor om parningen tog. OT, men bara ifall det var letandet som bekymrade dig. ;)

[Sotis00]
1

Jag har köpt 2 stycken dvärghamstrar nu redan från en uppfödare :). Dom är systrar! :)

Evovva
0

Vilken uppfödare köpte du från??

Roonja
0

#18 Så bra, du gjorde rätt som inte köpte från duraffären (tycker jag). Vem  köpte du ifrån? Skrattande

[Sotis00]
0

Jag köpte dom från "My pet" i siknäs. Flört Dom hade massor av djur, Marsvin, hamstrar, Stora råttor och Chinchillor och massor av andra djur :).. Nästan som ett zoo var det.

Malinolsn
0

#21 Det låter som en djuraffär? Fast iofs så ser det ut sådär hemma hos mig också, som ett helt zoo! Flört