samla lådor,vilken?
snart ska jag följa med min mamma till ikea, då tänkte jag passa på köpa en samla låda till Amy som biter på gallret hela tiden! men vilken storlek är bäst? hur gör man med lufthål? ska man bara borra hål eller vadå?
Ta den största. Har du ingen katt så kan du börja med att inte ha något lock om du inte har höga grejer i den tills du fixar locket! :) Lättast är nog att köpa ett slags galler att lägga över, men andra har nog också bra lätta förslag
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Håller med #1.
Den största är absolut bäst, den rymmer mer saker och är tillräckligt hög. :)
Om man vill vara extra extra säker på att hamstern inte tar sig ut eller någon annan in så kan man skära en fyrkant i mitten va locket, där limmar man fast nät/galler (om man har limpistol då). :)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Okej tack för svaren :)
Gör hål med lödkolv!
#4 tack, ska kolla om min pappa har en sån. :)
Lödkolv? hm ja det är juh oxå ett sätt…lättaste sättet att göra hål måste juh va borrmaskin o då hade jag nog satt dom ganska högt upp så inte hamstern roade sig med att gnaga upp dom så den kan rymma…
Jag har ett förslag på det där med lock oxå…om du sågar ett hål i locket o inte har höga klätter grejer i mitten som går att klättra ut på så räcker det att ha ett hål o inget galler…hamstern kan juh inte klättra på plan plast…gör du tex hålet så stort att du har en kant på locket (hålet är så stort att du har 1,5dm lock kvar runt hela locket….suck hänger du med på tankegången eller vill du att jag går in i paint o ritar hur jag menar) på ca minst 1,5dm lär du inte behöva något nät…
Precis som #6 säger, tar man och sågar ut ett hål i mitten men lämnar kvar kanten av locket så att det blir en "ram" så borde inte hamstern kunna ta sig ut, då behövs inte ens galler så länge man inte sätter något högt i mitten av buren. Det är svårt att klättra på plan plast, att dessutom göra det upp och ner gör det nästan omöjligt att ta sig ut.
Säger just "nästan" eftersom om du sätter något högt i mitten av buren så kan nog din hamster ändå hitta ett sätt att hitta ut. 
Däremot kan det vara kul att använda sig av ett galler eller göra en massa hål i locket som #2 och #4 föreslår, då kan man ju hänga upp leksaker som en hängmatta. 
Jag har föresten en Samla låda av största storlek som en rasthage. Jätte praktisk då det följer med Hjul till lådan. Numera finns den både i transparent(ljus) och i svart/mörk färg. Jag föreslår den ljusa, på sommaren när det lyser starkt så blir ju allt mörkt och svart varmare än ljusa färger.
I alla fall spelar det roll för mig då alla rum i min lägenhet får in mycket ljus under sommaren, även om jag naturligtvis aldrig har rasthagen eller buren i direkt solljus. Det kanske har marginell betydelse vilken färg lådan har, men jag ville i alla fall inte chansa.
#6 Det är ganska svårt att borra hål i ett SAMLA lock. Har själv gjort det och även fast jag var väldigt försiktig så sprack det lite här och var. Ingen större skada förutom på ett ställe där det lossnade en liten bit.
Är säkert smidigare med lödkolv i så fall
Jag har använt en borrmaskin till alla mina lufthål på samlalådorna, funkar jättebra! :)
#10 Kanske beror på vilken storlek man har? Eller så fick jag bara ett kasst lock kanske haha
Jag har det största i alla fall.
#11 Jag har använt 45l, 65l och 130l och borrat hål i, tycker det har gått bra. Dock krävs det lite teknik, för borrar man för hårt/snabbt så är det stor risk att det spricker :)
#tänkte just sagt samma sak som nr 12 :) det så kan man sätta tejp där man ska borra o borra i tejpen så är risken för sprickbildning mindre men jag tror annars borra försiktigt är knepet när man borrar i plast…som morfar sa låt borren sköta jobbet o tryck inte ;)
är det den som kostar 149 som är störst?
jag ska skära en fyrkant i mitten och limma på nät som novis10 sa.
Jupp det är den som kostar 149.
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!