är dunabur bra?
Hej! ska köpa en ny Bur och ska kanske köpa en dunabur. Men är dom bra? Han en gallerbur hon hon gnager ganska ofta vilket inte är bra för tänderna. Men kommer hon gnaga sönder dunaburen och kunna fly?
Har tänkt också på Dunabur hur ska man få fast Vattenflaskan???
Några förslag?

Det händer att hamstrar tuggar sig ur dunaburar, då får man laga helt enkelt. Det vanligaste är dock att de tuggar sig ut via hålet som vattenflaskan sitter i, så om man märker att den börjar gnaga där så kan man sätta för hålet och hänga vattenflaskan i taket.
Om du kan se på den liggande bilden (bilder direkt från min telefon blir på snedden) så syns det ungefär hur jag har fäst ett par vattenflaskor, med tejp och "ståltråden" som följer med vattenflaskan. Köper man en utrustrad duna så brukar det följa med en vattenflaska med sugproppar som är lätt att fästa.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag rekomenderar en samlar-låda från IKEA
Jag hade dunabur och min hamster lyckades gnaga på gallret som är i luckan.I dom flesta dunor finns ett hål.Annars kan du ha en flaska med sugproppar eller en som man hänger upp i taket.I en samlar-låda kan man bårra ett hål.
//Flöffo
Okej tack så mycket, Tror att jag ska skaffa samla-låda från IKEA. Blir ju billigast och en stor Bur, men det är ju inte världens snyggaste Bur häller….. Har en guldhamster som gillar att gnaga också.(Har en gallerbur)
Men hur gör man med locket till samla lådan? Vill gärna ha ett ifall hon skulle komma ut. skicka gärna bilder på eran Bur och hur ni gjort med locket. 
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00102975/#/9010297
Funderar på att skaffa denna. kan dom gnaga sig ur den?
Det där med gnaga upp hålet för vattenflaskan i en duna har jag löst i förebyggande syfte genom att helt enkelt sätta för det ned en bit helt vanlig maskeringstejp. Hamstern kommer inte åt hålet o det är inga skarvar han kan fläka upp på tejpen…vattenflaskan har jag hängt i gallertaket genom att ta ståltråden till vattenflaskan o trett den genom hålet på toppen av vattenflaskan så så sett hänger flaskan från taket funkar jätte bra (nu har jag iof en liten flaska har man en stor kan man juh hänga den i en bit snöre)
Ja dunan e juh mycke dyrare än lådan det e klart…
Min hamster bet i gallret innan jag satte in hjulet sen va problemet löst det och jag har ute honom flera timmar om dan antingen när han ligger o gossar hos mej eller leker i en rastlåda med leksaker i alt i hans boll. Min erfarenhet av gallerbitandet är att tar man ut dom ur buren o låter dom springa nån annan stans blir det 9 fall av 10 mycke mycke bättre och har man inte tid kraft och ork att sitta med hamstern i händerna flera timmar funkar det utmärkt att låta dom kuta runt o klättra nån annan stans tex en större plastlåda som man kan fylla med lådor mm mm mm…
Fördelen med dunan är att du kan transportera hela hamstern o buren i bilen smidigare än om du har den i en SAMLA. Sen är du orolig för att hamstern ska gnaga sig ut tror jag att chanen är minst lika stor i lådan om inte större…Griffe är hamster nr 3 i min Bur o ingen av dom har tagit sig ut genom att gnaga…men det beror juh på behöver du väldigt sällan flytta hamstern kan du juh lika gärna köpa en SAMLA…
Lycka till
//Cissi
Jag tycker om den största Samlalådan, har dock endast använt den som rasthage och min guldhona har inte tagit sig ur den än så länge - varken klättervägen eller gnagvägen.
Men det där beror ju förstås på. Min hamster är en "metallgnagare". Det finns många bra källor både på nätet och i böcker som säger Att undvika plast om ens hamster börja gnaga en massa på plasten. Min som sagt är raka motsatsen, tokig i metallobjekt men bryr sig inte det minsta om plast, så det är kanske därför hon inte gnagt sig ut än? Du känner ju ändå din hamster bäst och gnager hon ofta och gärna på plast bör man kanske undvika plastburar/lådor. Men är det endast gallret som är problemet så kan det vara en lösning att byta till plastlåda/bur.
Min guldhona brukade gnaga på gallret innan jag kommit på vad för saker hon gillar att ha i buren (gör det ibland nuförtiden också, men sällan). Det är delvis tristess men också ett sätt att upplysa dig om att hon har tråkigt och/eller vill ha din uppmärksamhet. Så det kanske går att lösa problemet genom att göra buren roligare med leksaker och kanske ta ut henne lite oftare. Du tar säkert ut henne redan ofta, men en del hamstrar kan ju bara inte få nog. 
Ett till tips är att kila fast träpinnar i gallret där hon brukar gnaga, så att hon hellre gnager på pinnarna. Funkade för mig i alla fall.