Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4410 ggr
Twisted_T
0

Stl-strö?

Jag har några frågor om Stl-strö.

*Vad är priset?

*Hur mycket får man för det?

*Hur länge räcker det ungefär?

*Ni använder det vad tycker ni om det?

*Är det någon i Göteborg eller i närheten som använder stl-strö?

*Vart köper ni det i sådanafall/vad är närmast? (Jag vet att man köper det på Granngården).

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Linda3046
0

Jag har börjat med StL strö och jag tycker det är bra :) En 10kg säck kostar 49kr, och det är väldigt hårt packat så det verkar som den håller väldigt länge, iaf för mig som bara har en hamster :P Tycker det är lite snyggare med toalätt eller kutterspån i burarna om jag ska vara ärlig, men det är så mycket billigare och det fastnar inte så farligt i pälsen, visst kan det fastna lite men det kunde det med toalätt också.

En annan fördel är att man slipper den där äckliga lukten från toalätt. I början störde jag mig inte alls på den lukten, men av nån anledning har jag blivit jättekänslig för den och mår typ dåligt hela kvällen om jag bytt buren med toalätt :/

Twisted_T
0

#1 Okej. Ja jag använder toa-lätt till mina tre hampisar just nu.

Det är dock ganska dyrt tycker jag och i affären här går det bara att köpa 10l påsen (den minsta).

Så Stl-strö kunde ju varit ett alternativ. Har du långhårig eller korthårig hamster?

Tänkte på att om man har jättelånghåriga hamstrar kanske det fastna i pälsen?

// Linn

Roxie
0

Det finns STL-strö på Naturnära på backaplan. Tror en "bal" kostar typ 40kr eller nåt. Minns inte riktigt. Det är inte jättestora förpackningar, men det är välpressat så det är mycket. Det finns två varianter vad jag vet, en som är mer grov, och en som har lite mjukare pappersbitar i sig. Jag föredrar den finare varianten med mjukt papper. Men det är definitivt ekonomiskt! Och funkar bra till långhåriga hamstrar.

// Sofia

UlrikaD
0

Bor också i Göteborg och köper STL-strö på Naturnära på Backaplan. 49kr för 10kg. Det räcker länge om man bara har några hamstrar.

Har de mest fluffiga hamstrar härhemma och det trasslar inte in sig i spånet.

Den enda nackdelen jag har märkt är när man haft en kull med bruna bebisar, då har jag "tappat bort dem" bakom en kartonbit:)

Men annars är det helt klart det bästa jag provat. Det billigaste kommer ju alltid att vara vanligt spån såklart.

Men har man inte en halv miljon hamstrar att försörja så tycker jag helt klart stl-strö är det klart bästa alternativet just nu.

Sen har jag i och för sig inte provat de dyrare varianterna som alspån, aspsån osv, de ska ju också vara bra.

Twisted_T
0

#3 och #4 Okej tack för tipsen :D Får ta en sväng till Naturnära snart då!

Jag har haft spån till min korthårige innan (vanligt kutterspån), han tappade päls och kliade som bara den plus att det luktade för starkt tyckte jag.

Så har just nu toa-lätt till alla, men stl-strö är ju billigare så man kan ju alltid köpa hem några påsar så räcker det ett tag :)

Kanske provar på någon annan spånvariant till den korthåriga senare, vill dock inte utsätta han för den irritationen som han hade igen.

Stackaren kliade sig ju konstant :/

Sen måste det ju vara ganska svag lukt på det med.

// Linn

UlrikaD
0

Stl-strö luktar som när du stoppar ner näsan i ett kollegieblock. Papper helt enkelt:)

Twisted_T
0

#6 Okej. Ja men det ska ju inte vara någon fara. Har ju inget problem med toa-lätt heller.

Kan dock få smått problem med andning (någon astmavariant/början på det) om det är kutterspån i buren pga. den starka trälukten.

// Linn

Erika89
0

Jag har stl till min långhåriga kille, tycker det funkar jättebra och Mårten älskar att gräva i det och boa i det, har såklart annat bomatrial också, men han boar runt med det iaf :)

Roxie
1

Jag kör visserligen alspån till alla mina just nu. Tycker helt klart det är det bästa ströet. Lite dyrare, men tycker det håller sig fräscht längre och luktar ingenting (fräscht trä bara) :)

// Sofia

LOLslashFREAK
0

Jag hade Stl-strö till ming lh förut. Jag tyckte att det fungerade bra med tex uppsugningsförmågan och att det inte luktade. Det fastnade inte så mkt i pälsen heller. Men då jag velat köra på en så naturlig intedning som möjligt har jag börjat använda lättströ istället, mkt snyggare och fungerar bra. Det kan fastna lite mer i pålsen men det blir aldrig så mkt att det inte gå att plocka bort.

Lättströt är dock lite dyrare, 150 :- för den stora balen, men då är det mer än Stl-balen också Flört

Jag kan ju även tilläga att det räcker länge :)

Galenpanna

[Em_I_Am]
0

Jag blandar faktiskt STL-strö med lättströ och jag är suuupernöjd! Nu vet inte jag om lättströ är så bra när man har långhåriga hamstrar visserligen. Jag gjorde så eftersom det bara gick att köpa små påsar STL-strö där jag bor. Och så va jag nyfiken på båda sorterna (har alltid haft spån innan).

Jag hade helt klart provat STL om jag vore du :)

Twisted_T
0

#9 Alspån är det mycket dyrare, fastnar det i pälsen?

#10 & #11 Okej :) Ja jag ska nog ta och köpa lite STL-strö.

Lätt strö känns som det lätt fastnar i pälsen på en långhårig hane i alla fall?

// Linn

Roxie
0

#9 Nej det fastnar ingenting i pälsen! :) Jag brukar försöka köpa 100L säckar. Men det är ganska svårt att få tag på. Köpte senaste i mindre säckar på Naturnära för 80kr. Vilket är ett sjukt överpris. 100L säckar brukar vara mycket billigare/L.

// Sofia

[Em_I_Am]
0

#12 Jag vet inte men det känns som om Lättströ skulle fastna lättare än STL eftersom det består av mindre bitar.

Amorita
0

kan nån lägga ut bild? vill veta hur det ser ut

LOLslashFREAK
0

#12 Jag har ju brorsan till McQueen (Buzz) och han är rejält hårig ^^ men det fastnar ändå inte. Såklart man får plocka bort nåt litet ibland, men det är inte varje dag eller så Skrattande

Galenpanna

Twisted_T
0

#16 Okej. Vad bra. Får se vad jag kör på ;) Men klart det är snyggare med så naturligt som möjligt :) får testa mig fram, går ju att blanda de båda annars.

// Linn

LOLslashFREAK
0

#17 Ja precis. Annars kanske du vet om någon som har något av det som du kan låna lite av, och testa menar jag :)

Galenpanna

Twisted_T
0

#18 Nej tyvärr jag känner ingen. Har bara en vän som har hamster och hon använder toa-lätt precis som mig.

Hon har dock bara en hamster, då är det ju lättare.

Jag har ju 3 st nu och man vet ju aldrig hur många det blir senare, man fäster ju sig så lätt vid de små ;)

Toa-lätt kostar runt 40kr för en påse på 10L här i vår butik, då räcker den påsen till endast en Bur med.

Så om vi ska städa alla 3 burar så får man ju köpa 3 sånna påsar och släpa på det plus resten av varorna man handlar, lite jobbigt och ganska dyrt i längden.

Men det är ju bara att testa egentligen. Funkar inte det ena så blir det ju det andra. Men läst så mycket bra så tror inte det ska vara någon fara med varken STL-strö eller lättströ.

Har ju en korthårig och två långhåriga med. Så om något strö skulle fastna i pälsen så kan man ju använda det på den korthårige om det är ett bra strö :) såsom lättströ eller alspån el dyl.

// Linn

LOLslashFREAK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 Haha jadu, det är ett hårt liv att vara hamsterägare med alla dessa tunga balar och säckar! Men jag håller med dig, det är helt klart bättre att köpa storpack än flera små som du kör på nu - det blir så dyrt annars.

Men jag kan rekommendera båda två, alspån har jag inte testat men vad jag har hört så är det också bra Glad

Jag kan väl inte annat än att önska dig lycka till i nuläget :)

(är bara tvungen att skicka med en bild på Buzz och lättströet)

Galenpanna

UlrikaD
0

#19 Tja, känner du för att få extra motion någon gång kan du hojta till. Här handlar jag till 40 hamstrar, plus resten av djuren, utan bil.Flört

Evovva
0

Jag kör nu mer med alspån. Köper på Bromma zoo 80L säckar. kommer inte ihåg vad dom kostade förut men nu kostar dom 199,90

Lika stor säck med toalätt men det är bara 55 L kostar nu 142:- kostade i höstas 128:-

Bromma zoo finns på nätet. Frakten var inte så dyr när jag skickade efter Bur. Tror att den låg på ca: 80:-

LOLslashFREAK
0

#21 Oj josses! Till 40 hamstrar plus andra djur utan bil, kämpigt ^^

Galenpanna

Twisted_T
0

#21 Herrehud. Ja då ska ju inte jag gnälla som bara går upp till Kortedala torg och handlar med mig 3 påsar till mina. Men finns ju billigare alternativ än toa-lätt och förhoppningsvis i större påsar så jag kan köpa med mig ett drös hem så det räcker ett tag :)

// Linn

Twisted_T
0

#22 Ja Bromma zoo handlade jag på sist. 55L toa-lätt. Tycker dock det blev lite dyrt ändå eftersom det inte är ihoppressat på något sätt som många andra spån/strön.

Det tar ju slut mycket snabbare och då måste man ju beställa en ny påse med toa-lätt som tar slut lika fort.

Det värsta var att det tog ungefär 3 veckor innan jag fick toa-lätt påsen och sanden jag beställde.

// Linn