Hur frågar man sina föräldrar?
Hej! Jag skulle jätte gärna vilja ha en guldhamster men jag vågar inte fråga
mina föräldrar för vi har redan två marsvin och en landsköldpadda, alla
andra går runt och tjatar på sina föräldrar men jag vågar inte ens fråga för jag tror att dom kommer att tro att jag kommer tröttna på den
men det kommer jag inte att göra
Så hur vågar jag att ta steget fram
snälla svara 

Du har ingen kompis som har guldhamster, isånnfall hade du ju kunnat låna den, så dina föräldrar ser hur ansvarstagande du är :)
Själv har jag bara haft en djursort i taget, och då brukar ju hela familjen tycka att det blir lite tomt när vi inte har några :)
Jag har kompisar som också har de där problemet med att "fråga om nya djur", men försök att inte fråga när de är stressade eller så :)
Sen beror de ju förstås på hur mycket tid dina föräldrar ser att du spenderar med dina nuvarande djur, jag har själv haft marsvin (skinnys) och vet att det kräver ganska mkt tid.
Kom bara ihåg att även om hamstrar är små och lätta att skaffa så ska de få komma ut ur buren varje dag och springa, buren ska städas regelbundet och såklart ska de få mycket kärlek och omtanke, även om de är små djur.
Lycka till :D
Tack! Jag har en kompis som hade en hamster( den dog ) som jag vaktade i tre veckor när kompisen var på semester och hela familjen tyckte jätte mycket om honom. Och jag har inte frågat rakt ut men jag har pratat extra mycket om putte(hamstern) och att jag tycker att svarta hamstrar är så söta och att dom finns på en djuraffär nära oss men jag tror att jag snart kommer att våga fråga. Och nu om jag vågar fråga så undrar jag om lite namn förslag! Tack!
jag tycker Celia och Megan om det blir en tjej om det blir en kille Kodah eller Milian ….
Tack! Jag tycker Celia och Milian var söt
Jag gick i flera veckor med den stora frågan hängande över mej:VAD SKA MIN HAMSTER HETA? JAg älskar Japan och Anime, så jag hade redan bestämt att de skulle vara något… hmm.. japanskt? haha :)
Men det var liksom när jag såg henne i verkligen första gången så blev de liksom solklart :D De va ju Ponyo hon skulle heta :)
(Ponyo är en liten röd guldfisk som förvandlas till en människoflicka i en japansk film) :P
Så…samanfattningsvis kan jag ju säga att man ibland bara vet, fast man inte vet innan :)
Hoppas du fattar :)
#0 Jag tycker du borde köpa från uppfödare om du köper hamster.
Djuraffärs hamstrar är inte så tama då de inte blivit hanterade speciellt mycket.
Sen kan du ju sitta och kolla efter kullar här på hamster-ifokus och bestämma dig för om du vill ha långhårig/korthårig om du vill ha satin/rex osv och du får se bilder på dem när de växer upp.
Uppfödarna kan ofta berätta mer om dem och ge dig mer fakta och hjälp om du behöver den.
Du kan ju få mer fakta om föräldrar och släkt bakåt, hur lynnet är och så vidare.
Du kan ju till och med ofta få se föräldrarna och släktingar när du kommer och besöker uppfödaren om man nu gör det.
Det är också en trygghet för dina föräldrar skulle jag tro och du kan ju visa dem bilder senare, tror de skulle smälta om de såg de små hamster bebisarna på bild med :).
Tack! Problemet är att det finns ingen uppfödare nära mig. Och att jag har inte frågat mina föräldrar än men jag ska göra det ikväll, har en plan… :-)
#7 Vart bor du? går oftast att lösa transport på något sätt :) finns djurtranport.ifokus som du kan kolla på bla. Men kan ju hända att det finns uppfödare i närheten av dig bara det att de inte är i svenska hamsterföreningens databas. Alltså att de inte är registrerade uppfödare men är medlemmar i svenska hamsterföreningen.
Jo men mina föräldrar skulle nog inte tillåta det utan dom skulle säkert bara säga att det var lika bra att bara köpa i djuraffären.
#9 Ok. Men då är risken större att du antingen får hem en rädd och ohanterad hamster.
Dessutom ger många djuraffärer ut felaktiga uppgifter.
Du kan t.ex. få med dig en hona hem istället för en hane och hon kan vara dräktig eftersom de inte har så bra koll i djuraffärer. Då har du ju en hel kull med hamstrar sen.
Sen brukar de tipsa om saker som inte är bra för hamstern att ha i buren.
Det är såklart ditt val vart du vill köpa hamster, men tror risken är större för att de inte gillar hamstern så mycket eller inte funkar så bra som man tänkt om man köper en hamster från djuraffär.
Det kan gå bra men i många fall är de helt ohanterade och inte tama.
Du har rätt och jag har letat lite och jag kom på att uppfödare vi köpte marsvinen på har hamstrar så jag kan köpa därifrån
#11 Okej. Ja men då passar det ju jättebra. Hoppas det går bra med dina föräldrar och att du kan få köpa en hamster :)
Åh Ponyo!! Den filmen är ju så underbart söt!! Efter att jag såg den tänkte jag ; Åh om jag får en hamsterhona ska jag döpa den till Ponyo!
Bra namn tycker jag :D
Fråga inte dina föräldrar, om du inte vågar. Det finns hamstrar som kostar 49 kronor. En sådan kan du köpa för din veckopeng.
PS
Jag har gjort det och ska få en guldhamster till.
#15 Det stämmer nog. Finns dock oseriösa djuraffärer med troligen. Men de ska man ju verkligen hålla sig borta ifrån i sådana fall. Tycker inte man ska köpa från djuraffär alls då man aldrig riktigt vet vad man får.
Men jag håller med dig om det att hon borde prata med föräldrarna först. Man kan ju visa bilder från uppfödares kullar, berätta vilken färg man själv tänkt sig osv.
Typiskt sumpade planen så jag har fortfarande inte fågat jag behöver repliker hur sa ni när ni frågade eller ska jag göra en powerpoint presentation så kanske dom fattar vinken och svara inte "jag sa bara kan jag få en hamster" för det kommer jag inte att göra.
Första hamstern jag fick, så va jag och min familj på en djuraffär och tittade och blev geast förtjust i hamstrar precis som mina större systrar, men då sa mamma och pappa nej, men efter ett tag då jag och mina systrar pratat med mina föräldrar om hur gärna vi ville ha och lovat att ta hand om dom osv (va väl ca 10 då) så åkte vi alla ut till en mindre djur affär som hade e egen liten privat uppfödning i sitt hem, och där köpta vi vars 1 hamsterflicka helt underbara, så vi hade ju så att säga gruppen som hjälp när jag va mindre, sen efter de hade gått bort blev det uppehåll pga flytt osv, senare när jag va 18 typ frågade jag bara om jag fick köpa hamter igen, och då sa dom bara att du betalar och sköter den själv, och nu när jag är 21 och flyttat hemifrån har jag 4 st och fler kommer det bli 
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
#13 Haha, de e inte så många som sett den, men de e den bästa filmen nånsin, nästa hamster skulle jag vilja döpa till Totoro (hane isånnafall) har du sett " Min granne Totoro"? :D
#18 Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med det då jag är 22 och bor i egen lägenhet så gör lite som jag själv vill när det gäller djur.
När jag var yngre hade jag alla möjliga djur men en sort åt gången och det var ok för mina föräldrar då.