Blandade (nybörjar)frågor!
På lördag hämtar jag hem min lilla hamsterkille, en långhårig rexpojke som då är nästan 5 veckor. Jag har haft hamster förut, men det är ca 8 år sen den senaste gick bort, så lite kunskaper har ju rostat och nya funderingar hoppar upp… Så här kommer lite blandade frågor:
*hjul… Ska jag ha det i buren från början? Har läst olika saker om det…
*pälsvård? mina tidigare hamstrar har oxå varit LH, men de har båda varit honor och de har jag inte behövt göra så mycket med förutom ta loss spån… Är det mer pälsvård på en hane, har de jobbig päls? Typ så att de tovar?
*lämpliga hemgjorda leksaker? Förutom tomma kartonger och toarullar, vad uppskattas mer?
*Big NoNo med klumpbildande kattsand i toalådan har jag förstått, vad är då bäst/billigast/drygast att använda? (har klumpbildande till katterna så hade ju varit smidigt att använda samma, därav min fråga…)
Ja… Det var väl det jag kom på nu… Kanske dyker upp mer funderingar beroende på era svar…
Längar iaf jättemycket till lördag, ska bli spännande med smådjur igen! :D
Hos hjulen är det väldigt olika av vad folk tycker. Pers
onligen tycker jag att du inte borde ha Hjul innan han är fem månader för om hamstern springer i hjulet innan den har vuxit färdigt kan den få rygg problem. Detsamma gäller om du har för litet Hjul när du väl har ett. Nu har jag bara dvärghamstrar men jag tror att 20 cm är det minsta man borde ha till guld. helst större.
Det är nog inte mer vård för killarna än för tjejerna i pälsen. Lite borstning så att det inte blir tovor och ta bort spånet. Du märker om det blir för tovigt eller smutsigt.
Man kan ha olika pinnar av trä- se till bara att det trät inte är farligt för hamstrar och vilka det är kan säkert någon annan svara på. Använd din fantasi och pyslla ihop något. Kan tipsa om att hälla godis i toarullarna och vika ihop de så att de får jobba sig in till godiset.
Katt sand går säkert bra. Har ingen katt så har aldrig provat det märket men de flesta använder nog sandlådesand och kattsand m.m. Annars kan man köpa t.ex hamster eller chinchilla (stav?) Sand påt.ex djurmagasinet.
#0 Angående pälsvården så är det olika. Spån är ingen bra idé om du har en långhårig hamster då det lätt fastnar och tovar till pälsen mer.
Jag har en hane med väldigt lång päls i rumpan, så jag har en mjuk liten barntandborste som jag borstar han med varje dag så slipper man tovorna.
Det kan dock ta ett tag innan hanen får såpass lång päls och det skiljer också hur lång pälsen blir från hamster till hamster.
Jag har kattsand till mina just nu men har precis köpt hem en stor låda med chinchilla Sand (personlig favorit men är aningen dyrare).
Sen brukar du kunna köpa badsand och liknande på djuraffärer.
Leksaker kan du hitta en hel del andra trådar om här på hamster.ifokus, så det finns en hel del inspiration på dem.
Angående hjulet så är det delade meningar om det. Jag har ett Hjul till mina men jag har det mest ute i lekhagen tillsammans med andra leksaker när de är ute och springer, men då är de ju inte intresserade av hjulet ändå.
Jag lägger in det en kortare tid i buren ibland om det känns som de fortfarande vill springa även fast de vart ute mycket.
Men jag hade nog inte satt in ett Hjul i buren som de har konstant.
Tror det största problemet med att ha Hjul inne jämt från det att de är små är att de kan bli beroende och sluta äta/dricka och annat och bara vilja springa i hjulet.
Självklart är det också viktigt att hjulet är i rätt storlek (20cm som minst är rekommendationerna).
Annars kan hamstern skada rygg och nacke eftersom de springer med böjd rygg och nacke i för små Hjul.
Nästa gång jag köper Hjul så blir det ett på ca 28cm.
Jag har en del fakta på min hemsida som du kan kolla in om du vill! 
http://exentrions.weebly.com/hamsterfakta.html
Där har du en direktlänk.. sen är det bara att fråga på ifall det är mer du undrar över. Får gratulera till hamstern i förskott :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#3 tack snälla för länken! Är faktiskt ett litet barnbarn till dig jag ska hämta! :)
#4 hihi nej va roligt! Ett barnbarn *nu blev jag ju sentimental*

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#5 hihi! En liten Higgywhipson blir det! :)