Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 5321 ggr
Nannah
0

Var köpte ni era dunor?

Hej!

Var köpte ni era maxidunor alt. multidunor? :)

Funderar att köpa en av dessa, just för att familjen tycker det är stort o böckigt med en samla låda… :/ Trots en massa övertalning om att det är bra för hamstern (utrymme) och att det är relativt billigare än stora dunor, så vägrar de gå med på samla låda…

Så nu är jag i behov av eran hjälp… Jag bor i Gbg och här har vi Arken zoo som "största" (?) affär med stort (?) utbud. Eller? Finns det någon annan med bra utbud av just duna burar?

Jag vill gärna köpa en lång Bur, med gott om utrymme för leksaker i.

Tacksam för svar.

Roxie
0

Beställ från nätet.
PWSS.se kan jag rekommendera :)

// Sofia

Nannah
0

Hittade en Duna Multy på Arken zoo… Någon som tycker den har bra utrymme för guldhamster?

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=18535&prodid=6302&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D18535

Nannah
0

Pwss.se tilltalade mig inte riktigt. :) Lite dyra burar och man vill klämma o känna på burarna innan köpet ;P Tack ändå.

Roxie
0

Fast är den längsta sidan 71cm så är det en maxi duna, inte en multy.
Multy har längsta sidan 100cm. Så det står fel där :/

// Sofia

Nannah
0

Ah, ska kolla in hur det är på Arken zoo. :)

100cm är ganska bra yta för en hamster? Om man jämnför med samla, är långsidan längre på Multy dunan?

Roxie
0

jag vet faktiskt inte hur lång en samlalåda är :/

// Sofia

Nannah
0

Mm..De mäts ju i liter… :P

[VillePille]
0

Långsidan på en samla är 79 cm.. :)

Lojs
0

Men var inte multy bara namnet på att gallret var tätare? Jag vet att det var nåt sånt där namn som betydde att gallret var tätare så man kunde ha möss i. http://www.ferplast.it/scheda_prodotto_eng.php/prodotto=small_animal_cage-small-animals-and-rabbits-cages-rodents-duna-multy/id_menu=04010507/frm_pagina=1

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roxie
0

Nej, jag funderade också på det förut så jag kollade upp det.

Mini duna: 55cm Längsta sida 
Maxi duna: 71cm Längsta sida
Multy duna: 100cm längsta sida

// Sofia

Roxie
0

Fast när du visar den sidan blir jag ju ett lika stort frågetecken igen, suck :P

För när jag satt och letade förut så hittade jag nån sida med dessa mått. Men som du säger Lojs, så kanske det är gallret?

// Sofia

luddtott
0

Hemma hos mamma o pappa i majorna har dom en zoo butik som inte ser mycke ut för världen men dom har ett väldigt bra utbud för hamstrar.(Du kommer tvivla när du kommer in men hela utbudet är väl koncentrerat till ett hörn o där finns en hel del) Kolla efter zoobutik o sök på godhemsgatan (ligger vid spårvagnshållplatsen) Antingen kan du knalla dit o kolla vad dom har annars ring o fråga… Dom är väldigt trevliga och är min personliga favvorit zoobutik i gbg…åkte till sisjön i tron att stor butik=stort utbud…dom har juh hemsida mm men nope heja godhemsgatan =)

jossan77
0

Hade helst köpt en 100cm duna till våran hamster. Men det var väldigt glest galler på den så vi köpte 71cm istället som hade ett tätt galler. Men om den hette maxi eller multy minns jag tyvärr inte.

Roxie
0

De stora dunaburar jag har heter maxi, och de har normaltätt galler.

// Sofia

Nannah
0

#12 Tack! Ska kolla in den affären :) Har de schysta priser? "Privat" zoo affärer brukar vara så dyra jämnfört med stora kedjor som Arken zoo… :S Håller ni med?

#14 Tycker du maxi dunan är bra? :)

Roxie
0

Ja maxidunan funkar utmärkt. De har jag framför allt till honor med ungar. Men även till de som behöver lite extra utrymme.
Till mina pensionärer har jag minidunor och till de övriga har jag akvarium både minidunor samt akvarium (60x35).

Man får anpassa efter vad djuren behöver.

// Sofia

Nannah
0

Så maxi dunan är 71 cm längsta sida? Får man fråga vart du köpte den +pris? :P Hehe… tack för infon.

Roxie
0

Ja, de är 71cm.
Jag köpte mina på PWSS.se när de var på rea och kostade 399kr. Nu vet jag inte vad de kostar där. Men du kan ju kolla :)

// Sofia

Nannah
0

Ok. Tackar :)

[Izi]
0

Bromma web

mocchino
0

Det är precis som Lojs säger: Multy är namnet för att gallret är tätare. :) Så dom heter:

Mini duna multy: 55cm Längsta sida 
Duna multy: 71cm Längsta sida
Maxi duna multy: 100cm längsta sida

Multy heter det just för att du kan ha både hamstrar och möss i buren. :) De som bara heter mini duna, duna och maxi duna kan du inte ha möss i då gallret är lite för glest så mössen rymmer. :)

Jag köper de flesta av mina begagnat. Ska jag köpa nya köper jag däremot från jobbet då dom har bäst priser. ;)

// Nathalie

mocchino
0

#13 Det finns dunor med jätte glest galler men de burarna är ju för marsvin och inte alls för hamstrar. :) Tom en guldhamster skulle lätt komma igenom det gallret. :) Det var nog bara en maxi duna med andra ord, ingen maxi duna multy. :)

// Nathalie

luddtott
0

Jag upplever inte att de är dyrare än tex arken  i nordsg… Har iof inte vrålgrnaskat dom då dom låg absolut närmast när man bodde hemma men jag tror faktiskt att dom är billigare än flera kedjor på just hamster prylar…iaf mat o Sand är betydligt billigare än Arken…O det käns som dom bryr sig om hamstrarna…även om dom fortfarande är väldigt på att sälja bomatrialet…Jag har köpt en hamster sen nuvarande ägaren tog över o då köpte hon in ungarna från en uppfödare och "Buffy" va förvisso inte reggad men en trevlig hamster dels va hon stor, välbyggd och sympatisk…och skit stark…

Så det enda jag kan säga är att jag åker från Lilleby till Majorna för att köpa mina hamster prylarTungan ute

Sagaaa
0

Jag har köpt min Duna på Grizzly i sisjön (göteborg) :)

BRA PERSONAL DÄR! :D

Nannah
0

#23 Jo, jag var där idag och de hade ett bra utbud för hamstrar :D Billiga också. Hm… Grabbarna är snygga! Jag frågade efter en duna Bur (multy) och det lät såhär: "Eh…Jo, Jag behöver en stor duna bur…min hamster är…han har liksom… stor kropp."

Hur knasigt lät inte det? :P Som tur så skrattade han bara.

#24 Är det en stor duna? :) Hur mkt kostade den?

Tycker ni att 650:- för en maxi multy duna, är bra pris?

Sagaaa
0

#25  Just nu har jag en mini duna (ja, jag vet att det egentligen är lite för lite för en guldis, men det är bara tillfälligt) Jag köpte en duna large fun där också till gerbiler som jag hade innan och jag har sett en maxi multy duna där, men det var ett ganska bra tag sedan (2 år kanske)  :)

MEN, i den butiken kan dom beställa hem burar om det är någon specifik man vill ha :)

typ 650 gav jag förresten för min mini duna (med tillbehör och så, menändå) haha ,så det tycker jag är ett rimligt pris för en maxi multy, var det med eller utan frakt då?:)  

Lycka till med burletandet :)

Roxie
0

Men vad konstigt, att den buren jag beställde (71cm) hette duna maxi. Det måste ju ha varit felskrivet då.

// Sofia

Nannah
0

Det var utan frakt. :)

Tack!

Btw… hamstern har börjat att klättra upp och hänga på gallertaket. Intee bra..rädd att han skall ramla o slå sig. :( Kan detta hända i en stor duna också?

luddtott
0

…oh yeh…jag säger juh att det är en bra butik heheCool

Sist gång jag va där sa jag till dom hur bra jag tycker dom är både med pris och utbud…ägarinnan va överlycklig och den ganska snygge killen som expierade mej glömde att ta betalt för toalätt…viket slutade med att när jag kommit till bilen kom han utspringande efter mej…haha

Sen gallerklättrandet i en stor duna …det beror på om du har några saker han kan klättra upp på… min Griffon kan komma upp så han kan klättra i gallret.. fördelen e juh att buren inte är såå hög så hamsten faller inte så långt… jag har även satt in ett hyllplan i trä (som står på ben)  har ett rähus med ganska plant tak o broar mellan det och hyllan så han har inte så mycke yta att klättra i gallret på..

Cindy
0

Man kan beställa via mitt jobb www.zoo.se till priserna Multy 599:- Mini 289:- Mini Lyx 339:- Fast frakt på 79:- oavsett hur tungt paketet blir.

Vänliga hälsningar
Cindy

Ellenfyrkant
0

Jag har köpt mina minidunor begagnat. har tänkt beställa en maxi multy från PWSS. Bra priser i jämförelse med de flesta olika markbutiker.

Mvh Ellenfyrkant

jossan77
0

#22 Ahhhaa, bra att veta till nästa gång jag ska köpa Bur :)) Att det finns en maxi duna med tätt galler också. Men som tur är verkar vår hamster trivas utmärkt i sin 71cm duna ändå ;))

Sagaaa
0

JAG SÅG 2 71 CM DUNA PÅ ZOMÄSSAN I KUNGSBACKA 649:- !!

OCH EN VIT SOM VAR EN STORLEK STÖRRE… 1 M KANSKE? 1100:- !!

Ellenfyrkant
0

#33 99 cm dunan är faktiskt ännu billigare på PWSS. :)

Mvh Ellenfyrkant

Sagaaa
0

Aha :/ Men jag tänker om man t.ex. behöver en nu på stört, och inte kan vänta 1-5 dagar eller vad det nu brukar va :)