Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 6524 ggr
Achatina
0

Handelsnamn på djur

Var inne i en nystartad djuraffär idag efter att ha sett deras annons på blocket. Blev lite intresserad av vad de för för hamstrar de sålde. Eftersom att de i annonsen hette "Sibirisk dvärghamster, Pärlemo dvärghamster, Safirblå dvärghamster" :P Samtliga var vintervita alt cambell i olika färger. (Dessutom hade dem robbar :D!). Det 'roliga' var att "safirblå" var agouti, hade en svag förhoppning om att det skulle vara något mer … Blåare.

Men i alla fall är det ruskigt underligt att de (djuraffärer i allmänhet) kan förmå sig att hitta på egna djurarter på djuren som de säljer o.O Andra mer kända exemplar av felaktiga/påhittade handelsnamn är ju Takråtta , Virvelmarsvin/virvelvindsmarsvin och Slöjstjärt (fisk). Någon som har något underligt handelsnamn på lager att dela med sig? :P

gulzebra
0

Dansmus (när det gäller vanliga tammöss då), pandahamster, angorahamster, amerikansk takråtta, indisk takråtta…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Imasy
0

gul_zebra har redan nämnt de jag kan ;)

Achatina
0

Dansmus tänkte jag inte ens på xD Alla djurslag som kan vara långhåriga som kallas något med angora är ju klockrena också xD

gulzebra
0

Justja, teddyhamster har jag nog hört talas om också x) Och teddykaniner, fast det kanske finns iofs… Jag kan rätt lite om kaniner så ehm, ja… xD

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Achatina
0

På fiskar finns det väldigt många konstiga handelsnamn som är helt, helt… Underliga eller så.. Dock har jag inga exempel xD

Linda3046
0

Dalmatinhamster, Silkyhamster XD

Sara87
0

De jag kan komma på nu har redan nämnts :P

Caspia
0

Jag har flera gånger sett "virvel"marsvin även säljas som teddymarsvin. Helt förvirrande. Har även sett långhåriga marsvin säljas under namnet angoramarsvin.

Har även sett "långörad kanin".

Envishet och drömmar

Achatina
0

Såg för ngra dagar sedan, dock på blocket, hur någon skulle sälja en (lejonhuvad)kanin som angorakorsning lite kul, det syntes rätt tydligt vad kaninen var för något x)

Sara1974
0

Något typisk handelsnamn på dur kan jag inte komma på men däremot något jag stört mig på i många år och som är vanligt även bland uppfödare, nämligen Norsk skogskatt. Det finns ingen ras med det namnet, det heter Norsk Skogkatt. Och förstås detta eviga "jag har en angorakatt"… mmm eller hur =) Någon enstaka gång då jag hört detta sägas har det faktiskt stämt och det har handlat om just rasen turkisk angora men annars brukar folk kalla alla långhåriga katter angoror =)

SaraA
0

Kan inte heller komma på fler namn än de ni nämnt.. =) en sak är för mig ganska obegripligt.. har man nu valt att jobba med djur och sälja dem så borde väl det minsta man begär vara att dom som jobbar med det ska veta vad för raser/arter det är dom säljer? Tror inte jag har varit inne i en enda djuraffär som har haft korrekta namn på djuren.. =)

Imasy
0

Klassisk hamster kom jag på nu också :) Dvs nf :P

har även varit stolt ägare till en panda hamster och en massa angora hamstrar ;)

gulzebra
0

#11: Fast djuraffärer vill ju sälja, och "exotiska" djur är mer lockande än vanliga djur… Kunskap spelar ingen roll på den punkten, ofta döps de om oavsett.

Imasy
0

Fast en hamster är ju ändå en hamster, oavsett vad butiken väljer att kalla den :)

Asa-N
0

Pongohamster har jag sett också, dvs en vit ds :o))) '

Imasy
0

HAHAHA, den var bra! ;)

gulzebra
0

#14: Självklart, men en angorahamster låter mer exotiskt än en helt vanlig hamster, precis som att indisk takråtta låter mer exotiskt än tamråtta, dansmus mer exotiskt än tammus osv ;)
Faktum är liksom att det finns folk som tror att det är helt olika arter tom, mer "exotiska" arter :P

Achatina
0

typ "jag har en safirdvärghamster och en rysk hamster i samma Bur, men sen fick de ungar och nu vet jag inte vad ungarna är för något =(((((("

djuraffärerna kan ju sabba det ordentligt o.O

gulzebra
0

#18: Som fan… Finns folk som har mailat mig om att de har en takråtta osv och vägrar tro mig när jag säger att de är flockdjur, för det är ju tamråttor jag har och inte takråttor. Vips så har ägaren ett stycke hjärnskadad råtta för att zooaffären gjorde namnet lite mer "exotiskt"…

Deco
0

Ja man har ju stött på både det ena och det andra. Tex. att guldhamstrar bara är de normalfärgade hamstrarna, att långhåriga skulle heta angora hamster, att alla dvärghamstrar är en och samma ras, dvs dvärghamster eller att de som faktiskt fattat att det finns olika raser ändå benämner raserna fel. Sen har vi ju förstås takråtta, dansmus och cirkusråtta också ^^

Sara87
0

#15 Du menar inte svart ds? ;D (sorry att jag märker ord, men jag är sån :P)

gulzebra
0

#20: Wtf, cirkusråtta också? Den var ny xD

Deco
0

haha, du hade inte hört den? *ler*

Jag har hört om många cirkusråttor *ler* Har bland annat en bekant som hävdar starkt att hennes bror hade just en cirkusråtta ;)

gulzebra
0

#23: Nope, har bara hört diverse olika sorters takråttor och sånt ^^

Achatina
0

Ah mah gahd jag har totalt glömt bort allas våran "ökenråtta" aka gerbil. Folk som tror sig ha både gerbiler OCH ökenråttor xD

Sara87
0

Ja visst ja! När jag va liten å en kompis hade gerbiler så kallades dom Ökenråttor :)

Denna kommentar har tagits bort.
Sara87
0

Fler handelsnamn? :)

MoaL
0

Men marsvin som är korthåriga blandraser med virvlar lite här och var kallas allmänt för virvelmarsvin helt enkelt för att de inte är en särskild ras. Man kan inte direkt kalla ett marsvin med en virvel på sidan av ryggen för abessinier direkt. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Bulba
0

Jag var inne på Arken zoo här om dan och hittade pärlemo dvärghamster, Dalmatin hamster, vanlig guldhamster och guld dvärgahamster Flört

Achatina
0

Våran närmaste djuraffär säljer Sceltie (eller någon annan underlig stavning, det stavas Sheltie egentligen) marsvin. På några träffar de väl rätt ras på men när alla marsvin oavsett ras säljs som Sceltie marsvin så är det lite … udda?

Caspia
0

# 31. Ahh, det där blir jag galen på… Eller Shelty. Det gör ont i mig.

Envishet och drömmar

heffaklump
0

Nu kasnke det här är en riktigt gammal tråd? men jag puttar upp den eftersom jag hittade en via en annan ;P

Jaa jag har hört en del namn även på andra smådjurraser… På tex arken i sundsvall så minnst det nåt som heter dalmatiner hamster och jaa angora hamster också.. På en nannan djuraffär så minnst det lejon huvad dvärg härmelin och dvärg härmelin O.o Har för mig att härmelin är den minsta kanin rasen eller jag kanke har fel, det kanske vart lite utanför hamster änet nu men.. xP

Ebba-A
0

Pandahamster har jag stött på, en svart ds alltså. Angora hamster har jag också träffat på. Och känner en familj som hävdar sig a en sibirisk dvärghamster, men jag vägrar och säger att dom inte finns att det är vanlig vintervit dvärghamster ;)

Värd på Choklad iFokus

[BARABAZ]
0

Angorahamster har långhåren faktiskt hetat i SHF en gång i tiden, men det är vansinnigt förlegat och inte tror jag zooaffärspersonalen är några gamla SHF:are precis. Tungan ute

Apropå angora, så tycker jag det är lite roligt med reaktionerna när folk frågar vad jag har för katter och jag svarar "två huskatter och en angora". Det blir nästan alltid en fnysning och kommentaren "det heter inte angora, det heter perser". Skrattande

Royalz
0

Jag har sett "Panda hamstrar" på blocket för ett tag sen :p

Animalen
0

En djuraffär sa att vårt långhäriga marsvin var ett virvelmarsvin o.O

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

[BARABAZ]
0

#37 Har det virvlar och är långhårigt men inte renrasigt så är det ju vad det är. Flört

bblomquist
0

haha det ända ja hört som e sajko. de e panda hamster haha..

Millaan
0

gud vilka namn de finns xD..

de e så trist att man inte behöver någon kunskap om djur när man jobbar på djuraffärer =/

aliciia
0

det värsta jag har sett är "mini pappegojjor"… undelater Skrattande

Sara87
0

#41 :D

Impressive
0

Jag har hört om krulliga nallehamstrar, dvs rexguldar x')
Sedan så är också pärlemo (sapphire pearl), bronshamster (rost) och orange minihamster (husky / augotirobbar) vanliga Cool

Aliensfoot
0

Haha! Vilka fina namnd det finns! (XD)

Det värsta jag vet är dessa eviga angora hamstrar.. "Nej det finns inga angora hamstrar." "JO! Jag lovar dom sa det i djuraffären!" :/

Schniigel
0

Jag var med om en väldigt okunnit djuraffärsägare.

Vi pratade om mina Dvärgar så sa han:

- Vad är det för art?

- Vintervit

- Ja men vad är det för art?

- Vintervit! eller vad pratar du om?

- Ja jo men art asså, vilken ART?

- Rysk vintervit Dvärghamster Agoutifärgad!!!

- Aha okej….

Vet inte riktigt vad har trodde men jag kände mig lite korkad när han bara "jaa men vilken art!?" haha vem ska egentligen idiotförklaras?

Kalashnivik
0

#45 Ahaha, men vafan kunde han inte se att det var dvärghamstar och inte Guldhamster! Så trög han var! :D

[Hamster95]
0

Pandahamster ser jag väldigt ofta, även teddyhamster, silkeshamster och Dansmus.

Seahorse
0

Bara jag som har stött på "silverhamster" och "kofärgad hamster"? xD Hittade dom på blocket xD

Sunrise
0

Jo, det har man stött på. Blandannat de ''vanliga'' dalmatinhamster, pandahamster, angorahamster och silkeshamster. Även lite ovanligare (tack för det!) såsom dvärgmarsvin(WTF?! XD), sibirisk guldhamster, och sedan något annat heltetigt som jag inte kommer på. xD

BMEXX
0

Dvärgmarsvin vad menar de då? hamster?

// Pabblo

Sunrise
0

Ja XD

BMEXX
0

HAHAHAHAHAHAHAHA seriöst!

// Pabblo

musse05
0

Men det heter väl Slöjstjärt? Eller vad heter den då?

Zvintos
0

#53: Slöjstjärt är egentligen kort och gott en guldfisk, fast den ser lite annorlunda ut.
Eller snarare sagt i mina ögon ser den mer ohälsosam ut.

Odette
0

#19 känner igen det där alltför väl, å det är så jobbigt och trist att det är så många som får felaktig art information från djuraffärer. Visst, en del namn är riktigt fyndiga det får man ju hålla med om Skrattande Men det är ju bara i försäljnings syfte,, dom vill locka med något originellt. Fick mail för ett par månader sen om en tjej som hade en panda hamster, ärligt talat kommer jag inte ihåg vad mailet i sig- handlade om. För jag minns bara att jag berättade hur det låg till, att zooaffärer kan hitta på såna här man för att lättare få sälja osv osv.. å det är ju inte köparnas fel att de "går på det" så att säga,, många är helt enkelt godtrogna och vet inte bättre. Å litar blint på att zooaffärer vet vad de snackar om…. å att alla tilblehör som finns i affärerna är bra för djuren osv.

Vilket dom inte är, hamstervadd osv osv osv

Återigen så hade jag velat att djuraffärerna runt om i landet kunde komma med RÄTT information.

Men det är en annan diskussion Flört

Men det suger verkligen att de inte kan hålla sig till rätt beteckningar! Jag är tok-allergisk mot felaktig information, har alltid varit och kommer alltid att vara Flört

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Zvintos
0

#55: "Återigen så hade jag velat att djuraffärerna runt om i landet kunde komma med RÄTT information."

Om jag inte tänker helt galet är det t.o.m. lag på att djuraffärerna ska skicka med en info-folder om djuret med korrekt information.
Ska kolla i L80 och se om jag hittar det.

Zvintos
0

Hittade detta i L80.

_"1 § Djur som exponeras med avsikt att säljas ska vara taxonomiskt namngivna med art eller släkte på en skylt, så att det klart framgår vilket djur som avses."
_

_"2 § Den som yrkesmässigt säljer ett sällskapsdjur ska vid överlåtelsen lämna ett faktablad, med skriftlig information om djuret och dess skötsel, till mottagaren av djuret."
_

"3 § Ett faktablad avseende fåglar, däggdjur, reptiler eller groddjur ska innehålla uppgifter om 1. det svenska eller vetenskapliga namnet på djurets art eller släkte, 2. djurets kön i de fall då detta kan avgöras genom en okulärbesiktning eller med hjälp av en enkel undersökning av djuret, 3. djurartens normala vuxenstorlek, 4. djurartens normala livslängd, 5. djurartens aktivitetsmönster och sociala organisation i naturen, 6. på vilket sätt djurets behov av utrymme, inredning, klimat och ljus kan tillgodoses, 7. hur djurets förvaringsutrymme kan göras rymningssäkert, 8. på vilket sätt djurets behov av att vara tillsammans med andra djur kan tillgodoses, 9. hur djuret bör hanteras, 10. hur djurets näringsbehov kan tillgodoses, 11. djurets eventuella dräktighet om det är ett däggdjur, 12. djurets eventuella behov av vintervila om det är en reptil eller ett groddjur, 13. åtgärder som kan underlätta miljöomställningen för djuret, 14. de vanligaste tecknen på stört hälsotillstånd hos djuret, samt 15. eventuella sjukdomar som djurarten är särskilt utsatt för och hur djuret kan skyddas mot dessa."

[Tovab]
0

såg en liten dvärgvädurskorsning elr nått sånt på en djuraffär. Frågar vad det är för raser och får till svar att; det är en Hermelinkanin.  Sen har jag även sett många andra korsningsraser som står under namnet Hermelinkanin x)

Castanj
0

Såg nyss en blocket-annons där det stod att de sålde en "svensk / finsk minatyrponny" i färgen tigererad .. haha!

Seahorse
0

#59 hahahaha xD hästexperter märker jag xD

Odette
0

_"2 § Den som yrkesmässigt säljer ett sällskapsdjur ska vid överlåtelsen lämna ett faktablad, med skriftlig information om djuret och dess skötsel, till mottagaren av djuret."
_

Kanon bra att det finns en sån lag! Super!! Men, den skriftliga informationen de lämnar över brukar ju inte alltid vara den bästa av mina erfarenheter att döma..

_

Castanj
0

#60 Jo, precis *noot* x')

Sen sålde de en gris också, och texten lyder såhär:

"hej vi vill gärna sälja våran feta nötgris"

Förvånad

Zvintos
0

#61: De få gånger man får med information det vill säga.
Senast jag köpte djur i djuraffär (2006) fick jag inget papper överhuvudtaget.

Seahorse
0

#62 ;OO hur kan dom?!?!?!?!?Skrikandes

Sara87
0

Jag har då aldrig fått något infoblad vare sej när jag köpt hamster eller möss på djuraffär.

Castanj
0

#64 Jag vet inte, jag skulle iaf ha skrivit en seriös annons och inte kallat grisen för "fet nötgris" .. ;|

Schniigel
0

Min kompis köpte två möss idag och hon fick faktiskt både faktablad och andra tips (nu har hon redan möss men ändå!)

91Marran
0

På öppet hus i skolan var det någon som sa att gerbil var hamster med svans och dem trodde att gerbilen, hette gerbil och att det var två för det stod Tintin efter.

Mvh
Mig

BMEXX
0

# 68 har huvudet fullt av siffror så jag är seg men trodde de att gerbilen vad två eller va?

// Pabblo

91Marran
0

#69 det fanns bara en gerbil i buren, tintin. men det trodde att gerbil också var namn på djuren. och att det var hamstrar med svans i buren. alltså egentligen en i buren men de fick det till två.

Mvh
Mig

[NinniVivvi]
0

När jag ser hur konstiga de är i djuraffären hos er är jag glad att närmaste djuraffären hos mig iallafall har bra koll.Flört

EmElton
0

När jag köpte min kille så stod det ju Sibirsk dvärghamster.

Min vän Anna (som kan ingenting om djur såvida det inte gäller hästar) kallade honom för dansmus - det måste väl vara rekord :D

Ringde till djuraffären och skulle fråga om de hade någon Sapphire.

"Hej jag vill ha en vintervit rysk dvärghamster"

"Va? Eh… Dvärghamster ja öh… Vintervit? Ja vita det har vi inga, eller menade du sån där Sibirisk?"

"Ja de heter ju vintervita, har ni någon sapphire?"

"Alltså vi har inga vita de är väl mest eh… gråa… Ni brukar avgöra det där bäst själva"

HERREGUD vad jag fick hålla mig för skratt.

Foldern jag fick med stämmer inte alls överens med vad som gäller hamstrar, står bland annat att Kinesisk dvärghamster och Rysk dvärghamster bör hållas för sig själv.

Kommer aldrig mer köpa från djuraffär, that's for sure.

[Hamster95]
0

Jag ska köpa musar i höst ( det är bestämt) och NEVER att jag köper från zoo. Jag ska ha uppfödarmöss, Gerodean bor typ 20 min ifrån mig så då ska jag köpa av henne antagligen.

Jag vill inte ha dansmöss, pandamöss ( jag har sett sånna), guldmöss eller vad fanken  de kallar dem. Grr. De kan ju döpa om en agouti till vildhamster ( har sett det med) och få köparen att tro att deras hamster är från det vilda Obestämd

91Marran
0

#72 kinesisk bör vara själv, men undantag finns.

Mvh
Mig

EmElton
0

#74 Men det är ju lag på att alla dvärgisar ska bo två och två? Eller är jag helt ute och cyklar nu? ^^'

91Marran
0

#75 lag ja, men kinesisk föredrar oftast att bo ensam.

Mvh
Mig

Charlie2006
0

#75 Kinesisk går i det flästa fallen inte ihop med en annan hamster. Jo lagen säger att dvärghamstrar minst ska bo 2 och 2 om inte dom bråkar och då kinesisk ofta bråkar så går det inte att ha dom tillsammans. Såklart finns det några som går ihop Flört.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

EmElton
0

#77 Du tänker sååå. Haha :P

Jag har ju själv en bråkstake till dvärghamster, borde jag ju ha fattat själv liksom ^^'

[CruellaDeVil]
0

Jag upplever det som att vi, när vi beställer hem djur, får en förenklad förklaring när vi beställer exempelvis "trefärgade" eller dalmatinhamstrar. Man kan kanske inte förvänta sig att man ska kunna alla färgbeteckningar och det är inte butiken i sig som sätter namnen, det är leverantören. Vi beställer det det står på listorna. Sen är man helt klart medveten att djuren tillhör samma art. Att kalla en sköldpaddsfärgad hamster för trefärgad förenklar ganska mycket och att kalla en prickig för dalmatin också. Utanför står det ändå enbart guldhamster och det latinska namnet.

Att det har kallats takråttor, ökenråtta och dansmus upplever jag som att det är för länge sen. Har inte sett det på mycket länge. Inte sen jag var liten.

Trist att många upplever okunskap…

arizonaz
0

här i luleå så kostar en agouti 100kr, sapphire pearl 120kr och mandarin 140kr, lika mycket som en guldhamster haha ;)

Novis10
0

Djuraffärens namn?

hemsidan till dom?

länk till blocket?

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

TildaH
0

Jasså har ni rotat fram en gammal tråd nu igen, hihi.

Men skojig läsning var deFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Ellenfyrkant
0

#25+#26 Fast gerbiler ÄR ju faktiskt ökenråttor .. ?

Mvh Ellenfyrkant

[CruellaDeVil]
0

Att det är skillnad på priserna på agouti, sapphire pearl och mandarin, beror endast på att leverantören har olika priser på olika färger. Om en mandarin bara kostar 140 kronor i jämförelse med de andra så är det ruskigt billigt! Nu får jag givetvis inte sitta och diskutera inköpspriser men det är en ganska bra skillnad mellan agouti och mandarin.

Mandarin är för övrigt en av mina favvisar!

[CruellaDeVil]
0

Ett handelsnamn som jag fastnat lite för är pandahamster. Det begriper jag inte riktigt hur det går till. Jag menar, en hamster ser ju inte ut som en panda bara för att den är svart och vit?

Många kunder har också väldigt svårt att fatta att alla hamstrar är "vanliga" hamstrar. Jag var med om en som envist tjatade på att vi aldrig hade inne vanliga guldhamstrar. Till slut visade det sig att hon syftade på en långhårig creme som hon sett i en bok. Det tog ett tag innan hon begrep att det inte var så en "standard" skulle se ut.

HamsterMarie
0

Min klasskompis har köpt 2 råttor i djuraffär för några år sen. I förrgår frågade jag henne när vi pratade om hamstrar:

- Hade inte du råttor förut Linnea?

- Jo dansråttor, svarade hon

- Det finns inget som heter dansråttor det är påhittat, svarade jag.

- Finns det visst!, trodde hon Skrattande

Hon tror fortfarande på det. Så till alla säger hon att Hon hade dansråttor Foten i munnen Djuraffär är inte ett bra ställe att köpa djur på Flört

Odette
0

#86 Om ett par år inser hon att hon sagt fel till alla Flört

_

HamsterMarie
0

stackaren Skrattande

sanso
0

En riktigt gammal tråd, men lite kul. Kan bara konstatera att hittepå-namnen inte försvunnit mad tiden. Såg här om dagen:Silvrig dvärgguldhamster, vilket var en kinesisk dvärghamster :)

mandyosv
0

#58, prickig häst heter tigrerad :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Wand
0

Ökenråttor står det på vår djuraffär, visserligen ett vanligt namn på gerbiler, men ack ändå felaktigt. 

Pärlemohamster finns här också, haha… och "vanlig dvärghamster" hahaha… Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

kaizoR
0

Har sett guldklogroda såklart, men det är en vanlig klogroda som är albino. Tungan ute

redan
0

sprättägg, ekologiskt, svensk köttfärs m.m. En butik vore ju dum om den inte hakar på den senaste trenden.

Vad man kallar en sak kan ju avgöra om kunden vill ha det eller inte. Handelsnamn är ju lite lustigt på det sättet när det kommer till djur, men det vetenskapliga namnet är ju fortfarande vad det är.

När man översätter från ett annat språk, har ju djuret helt plötsligt ett annat namn, samt att nya färger eller pälstyp ytteligare skapar namn till samlingen. Vissa ställen i ett och samma land kan samma djur kallas för olika namn. Samt att gamla namn blir kvar ibland när det blivit bestämt att djuret ska få ett nytt.

"kärt barn har många namn" det kanske ligger något i det. : )

Växter, fiskar, fåglar är vanligt att de har flera populär/alternativ/handelsnamn.

Lojs
0

#93 Det skulle ju dock inte ta butikspersonalen många klick på datorn för att kolla upp vad det kan tänkas heta egentligen. Typ långhår, rex, bandad och liknande simla saker.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Flöffo
0

Igår var jag inne i en djuraffär och där såg jag två (!!!) guld hamstrar!Och dom kallade dom för "sibiriska roborobskis" xD jag hann dock inte säga till dom.Men nästa tisdag ska jag säga att det är guldhamstrar och be dom att sära på dom!Sen har jag sätt andra saker som dom bör ändra på… men jag är inte expert på det så jag kan inte säga till då jag inte kan om de andra djuren.Men undulater och hamstrar vet jag!

//Flöffo

Roonja
0

aahahahaha, hur kan robbar bli guldhamstrar! O.o Bra, säg åt dem det! Glad

Flöffo
0

#96 hehe det vet jag inte Tungan ute Ja det ska jag göra Glad

//Flöffo

ella99bella
0

skäck hamster har jag sätt och o samma affär så fanns det fux kaniner!Flört

Mvh/Ellen<3Glad

goldenhamsters
0

#98 Haha snacka om att använda hästfärger på hamstrar :P Min kompis köpte för några år sedan en "isabell färgad" hamster i en djuraffär. Fast i själva verket var det en creme satin :)

Mvh Alicia.

ella99bella
0

#99 haha ja skulle nästan verka proffsigare om dom bara sa hamsterFlört

Mvh/Ellen<3Glad

Achatina
0

Varför inte bara skriva att det är "Guldhamster" om det är en guldhamster. Istället för att skriva typ "Dalmatinerhamster", "Pandahamster" och allt vad de heter? (om nån mer som jobbar i djuraffär ser tråden).

luddtott
0

…Alltså visst jag kan hålla med om att dom borde ha bättre koll och det får finnas gränser på vad man kallar gulhamstrar! Samtidigt många fräldrar köper guldhamster till sitt barn…jag fick min första när jag va 8år o visst vi läste hamsterböcker hemma men jag kommer inte ihåg någon av böckerna som berättade vad de olika färgerna hette…så om jag som päron kommer in i en butik o ska ha en guldhamster "som ser ut som på bilden i boken" tycker jag nog att klassisk guldhamster är en ganska bra förklaring på hur hamstern ser utSkäms Jag har oxå sett "pandahamstrar" och självklart borde man se det som ett misslyckande om man inte lyckats förklara att en panda hamster är en guldhamster som är svart o vit…men för den oinvigde förklarar pandahamster en hel del hur hamstern ser ut om man tex ringer till butiken…och jag tror till o med att när jag som 8åring läste hamsterböcker så beskrevs långhåriga som angora hamstrar…det är inte omöjligt att någon läst samma bokOskyldig Så vi kan inte bara ge djuraffären skiten även om det självklart får finnas gränser. Då får man nog va på utgivarna av böcker oxå så dom berättar mer om tex färger och dvärghamsterraser mm… För det är i ärlighetens namn inte helt lätt att hitta bra beskrivningar på hur de olika färgerna ser ut även om fler o fler uppfödare har börjat samanställa bilder… Jag har själv väldigt dålig koll på alla färger så jag har all förståelse för att dom i zoobutiken inte har det…även om det som sagt får finnas vissa gränser…kalla undelater för mini pappegojor…jo jag tackar ja…

[CruellaDeVil]
1

Det kan vara knepigt det där faktiskt när man sitter i en butik och beställer djur eftersom det på beställningslistorna står hamster -angora -panda -dalmatin eller helt enkelt mix. Det skulle vara enkelt att helt enkelt kalla allihop för guldhamster och inget mer, men då leverantören dessutom har olika priser på djuren så kan det bli olika priser för olika färger och då behöver man sätt att hålla reda på det.

Eller dvärghamster guld -safirblå -pärlemo…

Sitter man inte och nördar järnet så är det inte alls lätt att kunna alla färger som finns på djuren men jag håller helt med om att det blir ganska galet ibland och det är riktigt dåligt när man blandar ihop olika arter med varandra.

Det värsta är när man beställer från ett ställe som anser att de olika färgerna är olika raser av hamster… å dom är uppfödare av nämnda djur… då blir man mörkrädd. Det var en uppfödare som berättade för mig att hon var tvungen att göra sig av med en "pandahamsterhona" för att hon inte gick ihop med andra hamstrar och jag såg ut som ett frågetecken.. men tydligen så har hon ju då guldhamstrar i avelspar som går ihop tills de slutar få ungar.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.