Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningvintervit
Läst 6670 ggr
Loovi
0

2 kullar pga okunnig avel, hjälp sökes!

Hej!

Pågrund av okunnig avel så har jag nu två kullar med dvärghamstrar hemma hos mig. Jag har kunskap inom råttavel men aldrig varit involverad med dvärghamstrar yngre än 4 veckor så därför söker jag nu lite stöd och råd.

Mamman jagade iväg sin tredje kull då ägaren lämnade hamstrarna till djuraffären där jag jobbar. Jag var i kort kontakt med hamsterföreningen som sa att hon förmodligen var dräktig igen och att det nog var dags för en ny kull. Mycket riktigt, dagen efter låg där 7 små korvar. Hennes fjärde kull på raken.

Ibörjan skrek hon så fort man kommer nära buren men efter ett par dag verkade hon avslappnad och kom till och med fram och hälsade. Jag gissar på att hon är relativt ung.

Nu till mina frågor.

När ska jag separera ungarna som nu är 3 veckor? Direkt eftersom dom ändå inte diar på mamman?
Hur ser jag könet på dom? Går det ens när dom är så små?
Någon som kan se kön via foto?
Bör jag ge dom något extra än vanlig torrfoder? Just nu ger jag grönsaker och laktosfri gröt.

All information är av vikt för mig att veta för att kunna föda upp dessa på rätt sätt. Så även om det är något ni kan komma att tänka på som kan vara intressant så hör gärna av er!

Jag har avlat tamråttor innan men dvärghamster det är något helt annat!

Tack på förhand!

mandyosv
0

Snoppen sitter lite högre upp på magen, så då ser man att det är en pojke! Jämför en vuxen hane och en vuxen hona så ser du.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Loovi
0

Vuxen hane och vuxen hona är inga problem att se, det är just på så unga djur som jag tycker det är svårare.

När blir dom egentligen könsmogna?

Vissa säger att man ska sära på dom när dom är tre veckor medans vissa säger 4-5 veckor..

Roxie
0

De blir könsmogna vid 4 veckor, så jag hade särat på dem en eller två dagar innan 4veckor.

Jag tycker också det är svårt att se skillnad på dvärghamsterkön, som bebisar.
Men på honorna så sitter könsöppningarna ganska nära varandra, och på hanarna längre ifrån varandra. Det är det tipset jag kan ge dig.

När det gäller mat, ge massor av näringsrika grönsaker som broccoli, groddar, bönor, spenat m.m.
Även tex Barnmat på burk är bra att ge, då får de i sig proteiner och kolhydrater också.

Bor det någon hane tillsammans med mamman och ungarna nu?

// Sofia

Loovi
0

Superbra tips!

Nej hanen som bodde med henne särade jag på direkt och honom tog dom med hem. Så han hann aldrig träffa henne innan hon började brunsta igen eftersom ungarna föddes dagen efter.

Får se om jag lyckas sära på dom korrekt, tänkte göra det nu ikväll eftersom dom inte ens visste datumet då ungarna föddes :/

Roonja
0

japp som roxie säger är det 4 veckor och då ska man sära på honor och hanar. mamman kan bo hos ungarna hela livet. Jag tycker inte det är så svårt med dvärghamstrar. Det änklaste är att du lägger upp bilder så vi kan säga vad det är. :)

Loovi
0

Utmärkt! Jag lägger upp bilder ikväll eller imorgon! Vore supergulligt om ni kunde hjälpa mig med det!

Roonja
0
Loovi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har mina aningar kring vad de är för kön men jag låter experterna tala :)

Hamster 1

Loovi
0

hamster 2

Loovi
0

Hamster 3

Loovi
0

Hamster 4

Loovi
0

Hamster 5

Loovi
0

Hamster 6

Roxie
0

Jag tycker 1,3,5 och 6 ser ut som honor :)

// Sofia

Loovi
0

Där hade vi dom 6 :)

WilmaP
0

Tycker också, som #14 säger att 1,3,5 & 6 ser ut som honor. :)

Loovi
0

Supertack! Då särar jag dom så!

Bruden-Mbuti
0

jag tycker det ser ut som guldhamstrar.

dvärg brukar inte vara fullt sådär tydliga.

Loovi
0

haha så skenet kan bedra :)
men min expertis sträcker sig tack och lov längre än att inte kunna se skillnad på guld och dvärgar :D

Bruden-Mbuti
0

du har verkligen en bra kamera. ( jag är van vid min dåliga) Skäms

har kollat igen å det är dvärgar. syns ju om man jämför djuret mot handens storlek Flört

verkar vara bara en hane.

var finns kullen?

ev har jag intresse av en svart om det är vintervit/hybrid

Loovi
0

Den finns här i stockholm/bromma

Jag gissar jag på att det är vintervit/hybrid men som sagt, eftersom jag inte har helstor koll så kan jag inte garantera dom.

En svart hona är redan tingad.

Och nu blev jag orolig för att jag särat dom fel. Den vita är en klockren hane, men nu blev jag osäker på grå även fast de andra var säkra haha

Lojs
0

Vilken rolig färgblandning, har du andra bilder på dem, det hade varit kul att se dem från rätt håll. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Loovi
0

Här kommer en dålig :) Jag ska ta lite bilder på dom nu när min son somnat och lägga upp i min säljestråd :) Kan lägga upp dom här också :)

HamsterMarie
0

Svarar jag med. Säkert fler som svarat, men har inte läst tråden.

1hona 2hane 3hona 4hane 5hona 6hona.

HamsterMarie
0

4 var lite otydlig tycker jag. Men då kan man kolla om "den" har bröstvårtor. Endast honor har det.

mandyosv
0

#23 assöta! Bered dig på massvis med kritik ang. plasthuset x'D

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Lojs
0

Åh, vad gulliga de är, de ser ut som miniguldar nästan. <3

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

kaizoR
2

Och hamstervaddet … Tungan ute lägg in strimlat toalettpapper de kan boa med ist Glad hamstervadd är nämligen farligt.

Loovi
0

I know, plasthus andas inte och dom kan hamstra plastpitar, men det var det som kom med buren och då jag inte vet om jag ens kommer ha kvar mamman (för modligen kommer jag det) så väntar jag med inköpen. hamstervaddet tog jag bort dagen efter jag fick en dom när dom fått landat lite och jag vågade göra rent buren utan att mamman skulle köra en kungfu och hugga mig :)

Loovi
1

Vit hane

Loovi
0

Grå hane

Loovi
0

Svart hona

Roxie
0

Men så söta! :D

// Sofia

Magda
0

men åh! underbara! blev helt kär i de dära killarna Kyss och lilla svarta tösen är ju underbart gullig :))

Loovi
0

Har lagt upp en till salu tråd för dom som är intresserade!

än sålänge är det bara en vit och en svart hona som är bokade!

Bruden-Mbuti
0

har pm,at dej för några dar sen.

sänder väl iväg ett till nu i hopp om svar.

Loovi
0

Har inte sett nått mail trots att jag kollat varje dag! ser nu att jag har något :)

Odette
0

Men gud så jäkla söta, brukar inte bli så förtjust i dvärgar men dom här var bar aså underbart gulliga! Fint att du tog hand om dem och tog ansvaret att styra upp lite i bebiskaoset. Man tycker ju lite synd om honan som ska få ungar på löpande band.. Tummen upp till dig !

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Loovi
0

Tack så  mycket!

Jag är själv en råttmänniska och har aldrig riktigt fastnat för hamstrar men nu är jag hur störtlöjlig som helst när jag går på toa och sitter och snackar med dom hur länge som helst :D (jag har förkylda råttor så hamstrarna får bo i badrummet så länge alltså:D)