Foder
Hej! :) jag ska till djuraffären idag och undrar lite vilket Foder ni tycker är bäst? :) Det är till mina tjejer som behöver gå upp i vikt. Är lite dåligt på sånt själv.. ;)
För att gå upp i vikt så är det bättre att ge potatis, ris, pasta, Barnmat, pannkakor, fett fisk, m.m
Det är inte bra att ge fetare basfoder, då det troligen blir mera solrosfrön och liknande då.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#3 Prova med att göra egen Barnmat?. Gjorde det igår och det var väldigt populärt, både hos mössen och hamstrarna. :)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#4 nä, det har jag inte :) Mina matlagningskonster är inte så bra! vilket recept andvände du? :)
#5 Jag gick inte efter något recept.
Kokade 3 färska kyckling lår och klubbor i ca 40 min. Samt 3 potatisar, för att få tjockare konsistens, samt för att få fetare blandning. Blandade i en färsk morott, färsk broccolie och alfalfgroddar, samt lite äkta smör. Tog vattnet som kycklingen legat i. Man kan slänga i allt möjligt, men gäller väll att djuren gillar det man slänger i annars är det ingen mening. Sen är kyckling i sig rätt magert. Blandade även i havregryn för att inte få en så rinig konsistens.
Det luktade inte gott, men djuren gillade det. :)
//Frida
Det du tänker på är nog att de som har tjocka hamstrar ger sina mycket lite eller inga solrosfrön, jordnötter o annat i fröblandningen de kan bli feta av. Men hamstrar som inte har problem med fetma kan man gott ge både lite solrosfrön o jordnötter i blandningen. Sen gäller det försöka hitta något tjejerna tycker är gott när det gäller färsk mat.
Har du provat med omelett? Det är ju enkelt o ägg är bra. Bara att göra som vanligt men strunta i salt o peppar. Vill man kan man även använda laktosfri mjölk istället för vanligt. Jag har alltid både laktosfri o vanlig mjölk hemma så jag väljer så klart laktosfritt :-)
Pasta brukar de flesta tycka om. Gör inte dina det?
Svårt när de är kräsna!
jo, det var nog så jag tänkte! :) har ju feta fröer i till dom alltid, dom har ju svårt att gå upp i vikt. Bland annat därför jag oroar mig så mycket för när ungarna kommer.
jo, dom fick lite omelett och lite pannkaka idag, få se imorgon om det var uppskattat! :) Pasta har jag provat, men det kollar dom inte ens på! dom är så himla svåra att laga till! Men ska prova nån sorts barnmats variant imorgon! Någonting måste dom ju tycka om! Det enda jag har märkt är gurka, paprika, tomat och knäckebröd. Och sen egengjorda frökakor. Men annars ratar dom allting! Blir inte klok på dom! Saffran mumsar ju i sig allt! ;) jag är själv laktos så har alltid laktos här hemma också! :) praktiskt och bra!
Det går säkert bra, men jätte bra att du provar dig fram ändå.
Egengjorda frökakor låter intressant. Recept? Eller är det mjuhms recept du gått efter här kanske? Havregrynsgröt kan du också prova om du inte redan gjort det.
Hahaha ja Saffran han ääälskade mat redan som bebis. Han vaknade inte om man så levde loppan utanför buren. Men när det ställdes fram mat… Då vakna han genast till liv ;-)
Laktosfritt är bäst. Mår bäst av det själv också men vill dricka vanlig mjölk någon gång i veckan. Tycker den laktosfria är för söt för att dricka bara sådär. Men i matlagning o så har vi alltid laktosfritt. Bra för både människor o djur :-)
Det är på ett ungefär Mjuhms recept, bruka mixtra i lite annat också då och då. :) Lite olika fröer osv, beroende på vad jag har hemma! När jag gjorde dom visste jag dock inte om Mjuhms recept, men såg nu att det var samma på ett ungefär :) Havregryns gröt är testat och nobbat det också tyvärr!
Haha, ja. Lukten av mat får honom att komma upp!
håller med om att laktosfri är jätte sött! Kan inte dricka det vanligt, är så äckligt. Men måste dricka det, tål inte alls vanlig mjölk!
usch, vi har typ problem med värmen just nu här hemma så får lite panik över det. Hamstrar måste ju ha värme, dock har jag satt upp ett värme element i mitt rum som jag hoppas funkar. Är kallt här hemma nu kan jag säga! Hoppas bara inte mina hamstrar påverkas av kylan så mycket, såå kallt är det inte.
Jag måste prova göra såna! Just nu gör jag groddar. Kan vara ett tips till dina kanske? Köpte duvblandning på Arken som innehåller massa fröer, små ärtor, bönor, hirs osv. Får se om det går hem :-) Massa bra vitaminer o grejjer i såna.
Nä har man inget val så är det ju inte så mycket att göra. Men jag kan tänka sig att man vänjer sig :-)
Drag är värre än kyla för hamstrar. Ge dom extra mycket papper att boa med, det håller värmen. Är golvet kallt o burarna står direkt på golvet kan du lägga en matta eller filt under så går det säkert bra :-)
Jo, ska testa göra groddar! :D Låter riktigt bra och tror nog det går hem!
jo, fick improvisera igårkväll och la MASSOR av toapapper i hela buren, blev riktigt kallt en stund här hemma. Men värmeelementet gjorde sitt och nu har vi fixat värmen och solen har lyst in hela dagen så är varmt och gött inne i mitt rum nu! :) blev lite roligt för dom med toapappret också, lite förändring. DOm sprang runt och krafsade hela natten och så. DOm tyckte det var riktigt skoj! :D
Haha tror nog de höll sig varma när de sprang omkring o lekte i allt papper :-) De tål en del kyla. Värre är det med drag som sagt.