Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2887 ggr
M-niki
0

Hon bits HELA tiden!

eller inte hela.. men nästan.

Det är såhär att jag köpte min hamster niki från en djuraffär för nästan två veckor sen. Redan då var hon vääldigt ivrig å när vi fick med henne hem i en kartong bet hos sig igenom den direkt. (vi hade som tur var en extra)

Hemma var hon väldigt rädd, men efter en dag var hon väldigt lugn. i början lät hon bara mig klappa henne, hon bet aldrig  någon, inte ens första dagen när vi skulle flytta över henne från kartongen till buren. (hon springer iväg från handen när hon är rädd)

jag började med att prata med henne typ en dag. sen fick jag börja klappa henne och efter ännuen dag lät hon alla andra familjemedlemar klappa henne.  idag tänkte jag att det borde vara dags att lyfta upp henne, typ locka henne med godis. innan har jag kunnat mata henne med handen men då la jag inte godiset på handflatan utan längre fram på fingrarna.

men sen några dar tillbaka har hon börjat skita i godiset, hon biter istället på fingret!  och ibland gör hon både och.

tror hon att jag är mat eller nåt? hon verkar inte ett dugg rädd, hon ba bits. hon bet ju inte innan när hon var ny här .. nu borde hon ju vara van :S jag är skiträdd för henne nu, känns som att hon ALDRIG kommer bli tam.. :((

hopplööööst, hjälp miiig !

åsen biter hon på gallret hela tiden med. är det normalt?

och ibland när hon går runt eller klättar å håller på, stannar hon till å är heeelt blickstilla! inte efter en duns eller nåt utan bara sådär utan anledning. som att hon har sett ett spöke. :S gör hamstarar så ?

novas-hamster
0

hamstrar typ fryser till i en ställning om de är rädda. för Att undvika att bli upptäckta.

är det en guld eller dvärghamster du har?

hamstrar kan bli lite tuffa oxå, märker hon att hon har makt över dej kommer hon använda sig av det.

ta upp henne i en karong eller en toarulle och sen häll ut henne i handen. troligtvid kommer hon inte bita då. Luktar du mycket godis så kan det faktiskt vara så att hon tror du är godis.

hamstrar är närsynta. Biter hon så att du blöder? eller "smakar" hon bara?

visa inte att du är rädd. tvätta händerna innan. ( ifall det är att hon tror du är godis) ta upp henne med någonting ur buren. så kommer det förhoppningsvis gå över.

Lycka till. kram noomie

M-niki
0

hej!

hon är en guldhamster, typ runt 8 veckor. Haha, det KAN vara så att hon förstått att jag är lite rädd, men hon biter ju bara när jag låter henne nosa på handen, aldrig när jag klappar henne.

jag har tagit upp henne i ett litet hus massa gånger, å haft handen utanför så hon kliver ut på det men hon bara kvar i den. Toarullen ignorerar hon. Det läskiga är ju att hon är så snabb. hon smiter förbi handen ju. en gång smet hon iväg å gömde sig bakom soffan.

Hon "smakar" bara på handen å det är ju en lättnad..

Tack för tipsen, jag ska nog testa om en liten stund. hon sover som en stock just nu :D

kram, måna

MartaEvelina
0

Från början bits hamstrarna väldigt mycket de är därför dom är rädd

Man måste ge dom den tid som behövs kanske en vecka eller så försök bara gosa lite ett steg i taget du får inte heller vara för ivrig<33

luddtott
0

Hej!

Det där med bitas käns som det är väldigt olika…har haft hamstrar som aldrig bet o nuvarande tuggar på kläderna…har iof smakat på mej några gånger… Prova att göra som dom andra föreslagit.

Sen det där med bita på gallret…se till att hamstern har något att göra på natten. jag vet att det finns olika ideer om Hjul eller inte hjul…Jag tror juh att särskillt vissa hamstrar behöver få springa av sig…jag vet att Sulfidashamster uppfödning kör på att låta hamstern springa i en lekhage med Hjul i. jag provade det och visst ge hamstern några timmar i hage så han får springa av sig den västa överskotts energin alt sätt in hjulet X antal timmar i buren så lär det bli bättre.

Roxie
0

Vill bara påpeka att denna tråd är från 2009 ;)

// Sofia

luddtott
0

Skäms o hamstenr är stendöd haha fint…SUCk kanske bra om man kolalr datum ja…