Hamster iFokus

Hamster

Etiketterkosthållninguppfödningburarskötsel
Läst 860 ggr
Cafesinner
2

Lite nybörjarfrågor:)

Hej alla hamsterälskare!

Har aldrig haft hamstrar själv men har alltid varit djurtokig och bla haft många marsvin. Nu är det så att jag bor på internatskola på veckorna och får bara träffa mina marsvin när jag är hemma på helger vilket är väldigt jobbigt.

Har funderat på att ha ett djur här i skolrummet, kravet är att det ska vara en liten gnagare som inte lever lika länge som t.ex. marsvin.
Behöver djur för att må bra, och jag vill ha någon liten krabat att prata med och pyssla om när jag är här.

Var aldrig intresserad av hamstrar förr, men sedan såg jag skolans hona Bitzy som nog är det sötaste jag någonsin sett. Hon är jättenyfiken och mysig också. Då slogs jag av tanken att hmm, kanske en guldhamster hade varit något.

Nu till frågorna:

1. Hur ser de lagliga burmåtten ut? Kommer nog ha större än så, men ändå bra att ta reda på.

2. Vet att de även behöver animaliskt protein. Behöver detta vara i form av t.ex. mjölmask osv eller kan man ersätta det med något som inte kryper runt (A) ?

3. Är det möjligt att fylla på med mat och vatten och lämna hamstern på skolrummet över helgen? Det rör sig om ca 2 dagar, 3 som högst.

4. Hur är det med kyla, om jag nu behöver ha hamstern hemma på helgen ifall punkten ovan inte är okej. Kan man dra dem fram och tillbaka i en vanlig transportbur??

5. Är det bäst att köpa från djuraffär eller uppfödare?

6. Hur tama kan de bli? Vet att de egentligen inte är sådär jättesociala, iaf enligt alla skolböcker vi har. Men undrar lite ändå.. hur tama har ni fått era?

7. Sista frågan, ursäkta tjatet x)
Undrar ang att ha flera i samma Bur. Har läst att de ska bo solitärt men det verkar som några här på forumet har flera i flock?? 

Tack på förhand! /Sanna

• Redigerat 2021-06-06 11:51 av Herveaux
UlrikaD
2

1. Hur ser de lagliga burmåtten ut? Kommer nog ha större än så, men ändå bra att ta reda på.

0.12 kvm är de lagliga måtten, så ska du bara ha en Bur hade jag klart satsat större.

2. Vet att de även behöver animaliskt protein. Behöver detta vara i form av t.ex. mjölmask osv eller kan man ersätta det med något som inte kryper runt (A) ?

Går bra att ge dem nåt som sitter still också:) Katt eller hundmat funkar bra att blanda i det vanliga fodret.

3. Är det möjligt att fylla på med mat och vatten och lämna hamstern på skolrummet över helgen? Det rör sig om ca 2 dagar, 3 som högst.

Man får enligt lagen om daglig tillsyn inte lämna ett djur mer än en dag ensam. Någonting kan ju hända. Vattenflaskan ramlar ner 5min efter man går utanför dörren, hamstern fastnar i någonting och skadar sig osv. Så även ifall folk kanske gör det någon gång ibland så är det ingenting att rekommendera som vana. Och som sagt, det är inte lagligt.

4. Hur är det med kyla, om jag nu behöver ha hamstern hemma på helgen ifall punkten ovan inte är okej. Kan man dra dem fram och tillbaka i en vanlig transportbur??

En transportbur, en fleece-filt runt och en väska brukar funka. Så länge man ser till att hamstern har det varmt och skönt brukar det inte vara några problem.

5. Är det bäst att köpa från djuraffär eller uppfödare?

Egentligen är jag förvånad att folk fortfarande frågar en sån sak. Vad skulle vara bättre med att köpa djur från djuraffär? Vad har en djuraffär som inte en uppfödare har? Tja, mer än otama, spattiga hamstrar:)

Uppfödare i alla lägen, vilka djur du än köper!

6. Hur tama kan de bli? Vet att de egentligen inte är sådär jättesociala, iaf enligt alla skolböcker vi har. Men undrar lite ändå.. hur tama har ni fått era?

Vart har du fått det ifrån att de inte är sociala? Tror inte hamstern hade blivit så otroligt populärt och vanligt hos barnfamiljer och de inte var sociala. En hamster blir vad man gör den till. Tillbringar du mycket tid med den och låter den vara med, gosar mycket med den så blir den ju också tam och tillgiven.

Låter du den däremot sitta ensam i sin Bur hela dagarna, ja då blir den ju inte tam. Men hamstrar är otroligt sociala, nyfikna djur och vill gärna vara med där det händer saker.

Förutom när de sover då….för då vill de vara ifred och sova:)

7. Sista frågan, ursäkta tjatet x)
Undrar ang att ha flera i samma Bur. Har läst att de ska bo solitärt men det verkar som några här på forumet har flera i flock??

De som har hamstrar ihop har dvärghamstrar. Guldhamstrar är solitära och ska absolut inte gå ihop. Dvärgar däremot är det lag på att de ska gå minst två och två.

Så vill man ha flera i samma Bur så är det dvärgar man ska skaffa:)

Lojs
2

1. De lagliga är 0.12 kvadratmeter, kortaste sida och höjd minst 20 cm. (Om jag inte minns fel) Det är i alla fall väääldigt litet och inget mått som någon rekommenderar. 2. Många hamstrar gillar inte ens mjölmask, torrfoder för hund eller katt och kokt okryddat kött går jättebra. 3. En hamster ska tittas till minst en gång om dagen, det kan ju vem som helst göra, och då kan man ju samtidigt byta vatten i alla fall. Men bodde jag på internat (själv gick jag djurvård på munkagårdsgymnasiet, många vänner bodde ju på internatet) så skulle jag nog ha dubbla burar, en hemma och ta med hamstern över helgerna. 4. Kyla går ju att fixa med någon form av värmedyna, isolering mm, jag vet att det finns någon bra artikel om det på mus.ifokus. 5. Uppfödare, främst ur husdjursperspektivet tycker jag, bättre chans att få ett tamt husdjur som inte bits, djuraffär är mer av ett lotteri. Det finns säkert någon uppfödare i närheten, eller så går det ofta att fixa transport. 6. Där är ju frågan vad som är tamt? Mina kommer när jag ropar, klättrar upp på handen när jag sticker ner den i buren och vissa av dem gillar att sitta i knät och bli klappade. 7. Guldar är solitära, det är dvärgarna som kan gå ihop.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Hehe, jag och Ulrika skrev typ samma sak. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

UlrikaD
0

#3 Hade väl varit lite pinsamt om vi skrivit tvärt emot varandra.Flört

Cafesinner
0

Tack för svaren!:)

Jo, jag kan ju faktiskt ha dubbla burar. En hamster tar inte direkt så mycket plats och för väsen om man bara har den hemma över helgen. Till skillnad från marsvin;) haha…

Ang det med tamheten har jag läst i den smådjursbok vi har i kursen SÄLLSKAPSDJUR 1 att guldhamstrar inte har något intresse av att skapa kontakt med människor utan man får själv ta initiativet att vänja dem vid hantering. Men att de typ, ja.. inte är så "gosiga" av sig.

Lojs
0

#5 Böcker säger tyvärr ofta mycket konstigt om hamstrar. ;) Om du skriver var du bor så kan vi kanske rekommendera en uppfödare i närheten. :)

Medis på akvariefisk.

UlrikaD
0

#5 Jag tror det beror mycket på vad man köper för hamster. Mina bebisar och de flesta jag köper mina bebisar ifrån (uppfödare) är otroligt gosiga. Naturligtvis inte när de precis är nyvakna och har massa spring i tassarna. Då är ju inte matte så superrolig direkt.

Men när de har varit ute och busat då gosar de sig gärna ner i knät en stund. Många av mina kan man pussa på magen och de bara myser in sig i handen och kryper gärna in i håret och pussar en i örat.

Sen är oftast inte bebisar man får hem så mycket för att sitta still länge åt gången. Men det gäller väl alla "barn":)

Cafesinner
0

# 6

Böcker säger mycket konstigt om de flesta djur!

# 7

Awhh vad mysigt det låter:'D
Och ja många djur är ju likadana när de är bebbar. Spring spring och utforska världen! typx)

Cafesinner
0

Har kommit fram till att jag vill ha en ganska ljus och långhårig hamster.. är det svårt att få tag påD: ?

Lojs
0

#9 Nej, mycket enklare blir det nog inte, långhåriga är vanligast och crémebaserat är väldigt vanligt det med. :)

Medis på akvariefisk.

UlrikaD
0

#9 Nej, inte direkt. LH är vad det avlas mest på och ljusa typ créme finns det också en hel del som avlar på. Bör inte vara en omöjlighet.

Men som förstagångs gose-hamster så rekommenderar jag att du köper en hane från bra föräldrar. Hamstrar kommer ju i olika storleker, en Djuraffärshamster kanske väger mellan 100-150g och en hemuppfödd med bra stam över 200g. Mer att gosa med helt enkelt:)

En hane är många gånger lite mer soff-potatisar är honor. Inte alltid, ska jag dock säga. Och sen har de den här härligt, gosiga pälsen som inte honorna får.

Tycker det låter som om en hane skulle passa dig bäst.