Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2205 ggr
Roonja
0

Blocket (oseriösa uppfödare?)

Jag är ofta inne på blocket letar runt. Idag hittade jag en massa anonnser där det var oseriösa uppfödare. en som skrev att rex var en färg. och en som skrev det här: vill helst inte att dem ska bli reptilmat…dem är långhåriga….VET INTE OM ORMAR GILLAR DET……….!!!!!!!!!!!……. O.o man blir ju lite fundersam…

(vill ni ha länken till annonsen, pm:a)

Jag tycker det är irriterande att man inte kan lära sig lite färger eller genitik, man behöver ju inte lära sig alls, men i alla fall så man inte gör så mycket fel.

Sedan såg ja en tjej som sa att hon var erfaren och hade avlat i 10 år. Hon parade en Chanpange skp men en creme.

Skriv gärna sånt ni sett på blocket som ni blir irriterade och smått ledsna på.

HejPåDig
4

Hej! Jag har köpt hamster från hon som skrev om att ormar inte gillar hår, och hon var verkligen mån om ungarna ska du veta!

Jag köpte min guldiskille där och han världens snällaste! Hon var noga med var de hamnade och det hade ringt en massa som ville ha de till ormmat, men då sa hon snabbt NEJ!

Så i detta fallet tycker jag inte att du ska ta ut något i förväg.

Det var inte ens meningen att det skulle bli ungar.

Ded!!
0

Jag har också sett den Förvånad

Roonja
5

#1 Men om hon säger nej kan hon ju skriva att hon inte säljer till ormat istället för att säga att ORMEN KANSKE INTE "GILLAR" DEM, FÖR ATT DEM ÄR LÅNGHÅRIGA. Jag tyckte det var konstigt att hon skrev det, jag tar inte tillbaka någonting

HejPåDig
2

Ja, visst var det konstigt, håller jag med om. Men hon var ändå seriös med det hon gjorde.

Roonja
3

#4 Enligt mig var det inte seriöst, skulle aldrig sälja till reptilmat. När jag tolkade det hon skev, var att hon sålde till reptilmat. om hon nekar ett köp till reptillmat i verkligheten kan hon ju skriva att hon absolut inte säljer till reptilmat? Skäms

Tazzar
4

Jag skulle inte reagera så mycket på om uppfödare inte kunde färger så bra, människor är så olika i inlärning och en del tycker att färger är jättelätt medans t.ex hamsterns sjukdomar aldrig går in, för andra är det tvärt om.

Ang ormmat, så ser jag heller inget fel i att det finns uppfödare som skulle kunna sälja sina bebisar som mat, även om jag själv aldrig någonsin skulle kunna göra det…

Vad gör de massuppfödda PEW-mössen/råttorna mindre värda än en hemmauppfödd guldhamster?

Och vad gör ormen mindre värd att få äta?
Att den saknar fluffig päls och ben samt är köttätare?

Lite saker att fundera på det där. Glad

Däremot tycker jag att det är otroligt trist när man ser uppfödare som inte engagerar sig, inte VILL lära sig eller bryr sig över huvud taget om var någonstans bebisarna hamnar.

Att hamstern får jättemycket uppmärksamhet de första två veckorna men sedan sitter bortglömd i ett hörn resten av sitt liv är nog ett av de sakerna man kan "råka" utsätta dem för om man som uppfödare inte har någon koll.

HejPåDig
0

#5 Ja, hon kunde ha skrivit det.

HejPåDig
0

Men hon är ingen uppfödare, utan bara en person som råkat få en kull av misstag Obestämd

Roonja
1

#6 Nej, jag ser verkligen ingen skillnad på möss och råttor, och hamstrar. Men det är ju en annan sak att sälja röda bebisar än ca 5 veckor hamstrar/möss/råttor?
Det är såklart ormen/ödlorna ska få mat.

Ja, det är så många man ser som inte kan eller bryr sig om färger. Tex den jag skrev till, "Jag bryr mig inte" skrev hon tillbaka.

Jag reagerar på det där med färgerna. tex så bör man ju inte para vissa färger. Tex så behöver man inte kunna färgerna men i alla fall att man inte ska para vit med svart. Det kanske man börde veta? Tyst

Är det ingen här mer som reagerar på blocket, eller blocket och blocket, men dem oseriösa uppfödarna! Jag ser en massa som avlar, lägger ut bilder på rosa saker när dem håller dem i handen.

Jag tycker att om man ska sälja till ormmat så kan man ju skriva det istället för att skriva att ormen kanske inte gilla dem långhåriga, jag tyckte det lät lite konstigt! Skäms

Roonja
0
Tazzar
1

#8 Man är uppfödare till den kull man har fött upp, även om det bara är en.

Däremot är det annorlunda om man har "uppfödning". Glad

HejPåDig
1

#11 ja det förstås ;)

Tazzar
1

#9 Hon kanske inte visste någonting om ormar. Glad

Ja det var trist att du fick det svaret att h*n inte bryr sig.
Tyvärr finns det ingenting man kan göra sålänge dessa uppfödare ändå håller sig till lagen.
Då är det bara så onödigt att lägga ut sin energi på någonting som ändå inte kommer till nytta.

Jag tror på att det är bättre att satsa på den allmänna informationen om hamstrar istället. Glad

Roonja
1

#13 SkämsGlad

Då är det alltså bara ja som tycker det här angående vissa uppfödare. Nu känner jag mig dum. :(

Tazzar
4

#14 Gissa hur många gånger jag suttit och stirrat på sådana annonser. Flört

Men då man ändå inte får någon kontakt med dem, eller då de svarar kort att de inte bryr sig, så började jag fundera… vad är vitsen med det jag gör?

Då tror jag istället att det är mycket bättre att försöka sprida information istället, hjälpa till på djurmässor och liknande. Glad

På husdjursmässan t.ex så lade jag upp två burar, en med hundhår som bomaterial och en med rivet toapapper, och så tejpade jag fast en lapp på bägge burarna som berättade vad hamstervadd kunde göra och att man istället kan ge "det här" till hamstern.

Det var otroligt många som reagerade på det och sa att, oj, nu ska vi direkt plocka bort vadden när vi kommer hem och ge papper istället.

Sådant liknande tror jag är mycket bättre att lägga ut sin energi på istället, även när det gäller avel och inte bara bomaterial. Glad

Roonja
0
Tazzar
0

#16 De tycker det är jättemysigt. Glad Och 100% naturmaterial, det andas. Flört

Roonja
0

#17 Jaha, det var ju bra att veta. Här hemma finns 5 hundar (+ valpar). Och, oj vad dem fäller. Det vad bra att veta! :) Är det okej att  ta hundhår från rasen Shiba. Mina fäller just nu.

Krille12
2

Jag tycker det är dåligt när dom skriver typ "Det finns ungar med som är svarta, vita och gråa med vita streck kvar." Man borde åtminstone veta färgen på ungarna som man själv har fött upp. #14 Du är inte den enda som blir upprörd av oseriösa "uppfödare," så du ska inte känna dig dum för det är du absolut inte. Jag blir upprörd när man går till djuraffären, köper en hona och en hane och sätter ihop dom, bara för att att man ska få söta ungar och att man tycker det är kul. Jag skulle aldrig köpa från en person som inte är påläst.

Medarbetare på Vetenskap.

gulzebra
0

Måste få fråga, varför ska man inte para champagne skp med creme?

#9: Varför inte para vit med svart?

Finns det andra färger som inte ska paras, förutom vitmagad/roan? Varför ska de inte korsas, drabbas hamstern illa av det eller är det helt och hållet färgens kvalité som blir lidande?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Krille12
0

#15 Smart ide med burarna :)

Krille12
0

#20 Jag vet att man inte ska para svartbaserade färger med cremebaserade färger för att det försämrar färgen på ungarna.

Tazzar
0

#18 Jadå. :) Jag har hört om de som gett kaninhår och fårull också. Katthår brukar jag ge då jag har två stycken.

Himla smidigt. ;D

Påtala om katthår, så min skogkattblandis som är svart skp/vit ger lite gråbrunt underull. Hade på mässan en hamsterpojke som sov med en näve päls från henne.
Så kom en liten flicka fram och tittade på honom, sa sedan till sin mamma "Ser du hamstern, den som sover där under dammtussen, vad söt!"

Precis som att det är helt naturligt att det ska finnas damm i buren, eller så. Oskyldig

Nallebus
0

#20 man bör inte para svartbaserat med cremebaserat eller gulbaserat med cremebaserat eftersom att det kan "förstöra" färgerna på olika sätt Flört

VinkarCrazy hamsterlady and a turtle! Spelar pajas

BallongFlingans Qito The LegendBallong

Roonja
0

#19 Ja, då tycket du precis som jag! Skrattande Tur att det inte bara är jag! Glad Samma här, jag skulle aldrig köpa hamster av en sån "uppfödare"!

Jag såg (för en månad sen) en tjej som hade en svart bandad hamster, som skrev att hamstern var svart-vit rex angora. Fast hamstern inte ens var rex.

Roonja
0

#20 Såhär är det:

1: Viltbaserat: Viltbaserat får faras med alla kategorier

2: Svartbaserat: Svartbaserat får paras med kategori 1, 2 och 4

3: Cremebaserat: Cremebaserat får paras med kategori 1 och 3.

4: Gulbaserat: Gulbaserat får paras med 1, 2 och 4.

Glad

Tazzar
0

#20 Färgens kvalité enbart. Iaf när det gäller gult och/eller svart i kombination med creme.
Så där gör man egentligen inget som helst fel sålänge man inte är med i en förening som har de här reglerna.

Sedan finns det letala färger/teckningar, som dominant spot man inte ska para med varandra, då cirka 25% av ungarna kommer att dö i mammans mage.

FiffiLiina
0

Har pm:at dig roonja!:)

MVH FiffiLiina

Tazzar
1

#24 "Fulbaserat" var ett nytt uttryck. Flört

Krille12
1

#29 Haha, jag märkte inte ens det. Haha, fulbaserat :)

Roonja
0

#29 jag märkte det men såg att hon stavat fel, fast det såg ju lite kul ut! Tungan ute

FiffiLiina
1

Tycker också att hon verkade lite oseriös på nått sätt.

Hon skrev att man fick köpa en Bur med valfritt antal hamstrar i för 250 kr.

Verkade som att hon inte kunde så mycket om hamstrar eftersom hon tydligen inte visste att guldhamstrar är solitära djur…

MVH FiffiLiina

Nallebus
1

#29 Du vet min stavning o jag är inte direkt kompisar med varandra ;) Det ska såklart stå gulbaserat, haha Tungan ute

gulzebra
1

Då kan jag inte se några som helst problem med att korsa de faktiskt. Som jag ser det är huvudsaken att man föder upp hamstrar som mår bra, att man är noggrann med hälsa, livslängd, temperament, hela den biten. Att kunna färger är en förutsättning för det just för Att undvika parningar som hamstern far illa av, som ds och vitmagad/roan). Föder man upp för utställning odyl så är det klart att man lägger fokus bland annat på fina färger, men om man inte föder upp med såna syften så kan jag ärligt talat inte se något oseriöst i att man föder upp hamstrar med tex dålig svärta. Jag skulle alla gånger hellre köpa hamster med dålig kvalité på färg men som är uppfödd med noggrannhet kring hälsa och temperament, än någon som kanske tummats lite på temperamentet för att föräldrarnas färger är så bra…

Därmed inte sagt att alla som färgavlar tummar på temperament, eller tvärtom för den delen, men att man automatiskt är oseriös för att färgerna inte prioriteras är att gå lite för långt imho. Färgen är trots allt inget som påverkar hamstern och ställer man inte ut så, ptja…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Tazzar
0

#32 Jag mailade henne om det när jag såg annonsen för första gången, hon svarade att hon hade skrivit fel och att hon är noga med att berätta att guldhamstrar är solitära om någon vill köpa fler än en.

gulzebra
1

Fulbaserat borde för övrigt finnas som officiellt ord Skrattande

FiffiLiina
0

#35 Ok,vad bra!

MVH FiffiLiina

Krille12
1

#34 Jag menar inte att man är oseriös för att man inte vet något om färgerna, (ändå om det är dåligt) utan att man är oseriös om man inte är påläst eller har en tanke bakom det hela. Fast då menar jag inte oseriös som att man inte tar hand om ungarna, utan mer som att man är oseriös med aveln. Så missförstå mig inte hur jag menar med oseriös.

Roonja
0

#34 Jag avlar på både färg, temprament, hälsa, och allt för att hamstern ska må bra.

Jag korsar inte färgerna som är rekomenderade att inte korsars. Jag har blivit utskälld ett par gr innan jag visste detta. Därför, för att inte blir utskälld och andra ska se mig som oseriös så avlar jag bara enligt rekomendationerna.

Visst skulle jag vilja blanda vissa färger men gör det inte.

Jag skulle aldrig blanda gul och creme dock. Då man förstör färgen. Men om man har en bra anledning, som tex Roxie hade i den parningen mellan sobeln och den svarta, eller Tazzars i parningen mellan Run to you och Minna, så ser jag inga fel i det.

Roonja
0

#34 Jag skulle se dig som seriös eftersom du avlar (om du avlar) på helsa och för att hamstern ska må bra. Men jag ser dig även som oseriös om du skulle korsa dessa färger. inget illa ment..Skäms

Roonja
1

hahha, man får ett litet skratt anfall när man ser en annons på blocket som heter: Sibirisk minihamster! Tungan ute Det var visst ett nytt namn.

gulzebra
0

#38: Menade inte dig utan rent allmänt :) Färgavel ser jag som något som enbart är till för det mänskliga ögat, och kan således inte lägga någon värdering i det alls, annat än när hamstern far illa av dåliga parningar.

Håller helt och hållet med i att man ska vara påläst och hela den biten, det gör jag absolut. Det är ju en förutsättning för att föda upp friska, välmående hamstrar med bra temperament.

#39: Fast vad har färgens kvalité med hamsterns välmående att göra?

Synd att du skulle bli utskälld. Sånt däremot ser jag som oseriöst, att hacka på folk enbart för att de inte föder upp tillräckligt snygga hamstrar. Nåja i ens eget tycke vill säga, för alla tycker ju inte likadant heller - själv tycker jag tex att dålig svärta kan vara riktigt läckert på en del svarta djur, för att ta ett exempel.

Crapsurraren
0

http://www.blocket.se/gavleborg/Guldhamsterungar_38435769.htm?ca=5&w=1

Oseriös antar jag? Är inte så hajj på hamstrar men av vad ni skrivit i min systers hjälptråd så ska väl hamstrar leva ihop?

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Nallebus
0

#43 Jag tycker annonsen var seriös.

Det är bara dvärghamstrar som ska leva ihop inte guldhamstrar ;)

Crapsurraren
0

#44 ahhh det förklarar saken :P Kan som sagt inte mycket om hamstrar så xD

//Ellie

Nallebus
0

#45 Hihi ja det är inte alltid så lätt ibörjan ;)

Crapsurraren
0

#46 nej bevare mig väl :P Jag har svårt nog att försöka lära mig mina älskade råttors genetik som snurrar i skallen :P Så hamstrar och sånt får nog syrran lära sig själv (syster och systerdotter kanske jag ska säga) :P

//Ellie

UlrikaD
0

#43 Personen som har den blocket-annonsen har fött upp hamstrar i många år. Har både sålt till henne och köpt av henne.

Crapsurraren
0

#48 som du ser så har nallebus förklarat att det är en skillnad mellan guldhamstrar och dvärghamstrar. Vilket jag inte vet :P För jag är ingen hamster människa xD Reagerade bara på det för att det skrivits på min systers tråd här att hennes måste ha burkompis, och å andra sidan säger andra att dom kommer döda varandra. Därför jag reagerade på den uppfödarens annons genom att det står att dom absolut inte ska bo tillsammans :)

//Ellie

Roonja
0

#49 En dvärghamster ska ha minst en burkompis, dock så dädar eller bråkar zoo hamstrarna. Guldhamstrar bor en och en. Skrattande