Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 5555 ggr
kentis
0

Sätta ihop två dvärghamstrar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har haft min dvärghamster sen i mars, så han är ungefär 8-9 månader och han har levt ensam hela den tiden eftersom det kom lite plötsligt att jag skulle ta hand om honom och personalen i djuraffären sa inget om att de skulle vara minst två, så jag litade på dem men nu vet jag ju att de ska vara två. Tycker ni att jag ska skaffa en till som sällskap eller är det försent? Om jag ska det, finns det några uppfödare, för då måste jag ju ta en liten som inte är könsmogen så att de inte bråkar.

HamsterMarie
0

Tycker att du ska köpa en till. Försent är det inte om du köper en unge mellan 4-6 veckor. Glad

[Em_I_Am]
0

Hej!

Jag tycker absolut att du kan prova. Med en unge precis som du skriver. Det bästa hade varit om du kan hitta någon uppfödare nära där du bor. Då kanske du kan ta hem en unge o se hur det går. Funkar det inte o du inte vill ha två burar kan du kanske lämna tillbaka bebisen i så fall.

Sen finns det alltid en risk att det funkar i början men att de börjar slåss sen när ungen blivit vuxen. Men med en stor Bur, två hus, två matskålar osv kan det funka utmärkt. :)

kentis
0

# Ja, skaffar ju en större Bur i så fall, just nu har han en dunabur, vanlig storlek. Är en samlarlåda från ikea för liten?

[Em_I_Am]
0

Den stora samlarlådan funkar perfekt! Jag har själv såna och i ena bor mina två tjejer. Får plats med flera hus o massa roligt i en sån :)

kentis
2

Ja, det var ju bra, får bli en sväng till ikea då. Det är väl också bra att båda kommer till en ny Bur samtidigt, om allt går bra och så? :)

[Em_I_Am]
0

Precis! Det är bäst för då känner inte den äldre att buren är "hans" och att den andra inkräktar på samma vis :)

kentis
0

Synd att det inte finna dvärguppfödare så nära där jag bor, bor i småland. Vet du någon?

[Em_I_Am]
0

Om du vill köpa av reggad uppfödare finns det tyvärr ingen. Om det inte spelar så stor roll finns jag i Ljungby (kommer inte ha kull förrän om någon månad eller två dock, förväntade färger är Mandarin, Sapphire och ev. Agouti) och Kronoskogensvintervita i Ljungby. Tyvärr verkar hon avla fram hybrider just nu, men hon kanske har vintervita också. Hon ska iaf ha hemsida om du googlar :)

kentis
0

Jaha, ja jag bor inte så längt ifrån Ljungby, bor utanför växjö så det skulle ju passa i så fall :)

[Em_I_Am]
0

Precis :) Annars vet jag faktiskt inte någon. Åtminstone ingen som finns på nätet. Vet att Värnamo Zoo köper sina hamstrar från en privatperson som föder upp. Hon ska finnas i Värnamo. Om du ringer dom kanske du kan få något nummer till henne. Jag va där o köpte mat till djuren i Lördags o de hamstrarna de hade inne såg lite äldre ut. Du skulle ju haft en liten.

Får du inte tag på någon är du självklart välkommen till mig när jag har fått kull. :)

kentis
0

Tack så mycket :) och spelar det egentligen ingen roll med stamtavla eller renrasighet eftersom jag har dem endast som sällskap. Men det skadar ju aldrig med stamtavla :)

mocchino
2

Då ska glädjedödaren komma och förstöra då. ;P

Jag tror inte att det kommer att gå bra att sätta in en kompis till honom när han har bott ensam så pass länge som han har gjort. Hade varit en sak om han skulle vara van att bo ihop med en annan och nyligen blivit ensam men iom att han haft sin Bur ensam så pass länge så tror jag inte att han kommer att bli glad över att få en kompis!

Du gör ju som du vill men mitt bästa tips till dig blir då: Ha en Bur i beredskap. ;)

Försök bara om du är beredd på att ha två burar med hamstrar sedan. Och om du nu köper en till som kanske inte går ihop med din så kommer du ju att tycka synd om den och då gå och köpa brorsan, vilket ju kan funka ett tag men har du otur så kommer du att behöva sära på dom också och helt plötsligt har du gått från 1 Bur till 3 burar.

Jag skriver inte det här för att vara elak utan det är baserat på de gånger man faktiskt försökt sälja hamstrar två och två och det inte har fungerat!

Jag säljer helst inte mina dvärgar två och två då jag inte är där än och har avlat bort "ensamhetets genen" på dom än.

// Nathalie

kentis
0

#12 Ja, en Bur kan jag ju alltid fixa, men jag har också tänkt på det du skrev, att han kanske varit ensam för länge så jag är fortfarande väldigt osäker om jag ska köpa en liten till..

Ded!!
1

Det kan bli väldigt blodigt om man sätter ihop hamstrar som inte är 7-8 veckor.mitt råd är att inte sätta ihop dem .Dom kan börja bråka och det kan sluta med att en av hamstrarna blir dödad.det här gäller iallafall om du har en dvärghamster jag vet inte så mycket om guldhamster.läs på internet om din hamster dvärghamster/guldhamster vad du nu har .

[Em_I_Am]
0

Sätter man ihop två hamstrar övervakar man dom o delar på dom om de börjar slåss INNAN det blir blodigt. Lättast görs det med handskar på händerna, en tom toarulle att skopa upp den ena i eller med ett galler.

Här har jag satt ihop två vuxna och det funkade så det behöver inte alls misslyckas. Men ja, givetvis är det ju bättre att köpa två från första början när hamstrarna är unga.

HamsterMarie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått ihop yngre och äldre hamstrar. Så omöjligt är det inte. Vuxna hamstrar brukar vara vänliga mot ungar mellan 4-6 veckor. Det gick faktiskt bättre för mig än att sätta ihop två unga, så alltid värt ett försök.

Bilden visar en vuxen hane (10mån ca) med en unge (ca. 4 veckor).