Kom igen gumman
Hoppas Tova blir könsmogen snart Boy börjar para sig redan kom igen gumman<3Vill ha ungar!!kom igen Boy gör så det blir mango.Tänkte få nån kull med Queen och Lulu hoppas på chocklad!!
Menar du verkligen könsmogen eller menar du 5 månader…?
// Lise
When nothing goes right, go left!
Könsmogen?! Eller har du skrivit fel…?

Va? Är hon fem månader, honan alltså? eller är hon 4 veckor?
menade 5 månader hon är 7-8 veckor
Hur får du 7-8 veckor till 5 månader? Eller hur menar du?
Det är INTE bra att ha en hona på 7-8 veckor tillsammans med en hane. Det kommer bli ungar, och hon är ALLDELES för ung. 5 månader är minimum. Kroppen kan ta skada, och hennes psyke likaså. Dessutom lär hon stanna upp i växten om hon får ungar så ung.
Bara för att hon är könsmogen så betyder det inte att hon kan ha ungar. Vi människor blir könsmogna vid 8-12 års ålder vanligtvis, men inte *** är vi mogna för att ha barn i den åldern.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag tror det är bäst att du läser lite mer om avel osv först Ded!! Det är mycket du måste ha koll på och vissa saker får man inte riktigt göra fel med eftersom det kan sluta väldigt illa.
För jag tycker det är konstigt att du skriver "Hoppas Tova blir könsmogen snart Boy börjar para sig redan kom igen gumman<3Vill ha ungar!!" när honan bara är 7-8 veckor om du verkligen menade att du skulle vänta tills hon är minst 5 månader…. Faktiskt.
Eller vänta? Jag blir inte klok på vad det är du tänker avla. I din presentation står det att du avlar Vintervita men har en bild på Robbar. Du skriver i kategorin Avel under Vintervit men pratar om Choklad? Tog först för givet att det va Guldhamster du pratade om eftersom det inte finns Choklad hos Vintervita. Hos Campbells finns det Choklad dock.
Och mango? Vad menar du med det?
Nåja… Rekommenderad ålder för parning hos dvärgar är minst 3 månader, helst 4.
Hos Guld är det 5-8 månader för första kullen som gäller.
Okej, så hon är 7-8 veckor, alltså 2 månader (ca) Det är rekomendation på dvärgar att dem ska vara 3 men helst 4 månader. Det finns ingen färg som heter Cholkad eller Mango på varken Vintervit, eller Roborovski. Innan du avlar TS så måste du verkligen läsa på. Även fast det är små djur så måste man vara väl förberädd, man måste vara påläst om genitik och färger. Jag tycker du borde avstå aveln innan du läst på! Annars ser folk dig som oseriös.

Annars kan man gissa sig till att mango betyder mandarin,.
Och att de han vill ha choklad från är guldhamster, medans de andra är dvärgar. Bara en gissning.
Tja kanske. Trodde nog det va Mandarin jag också men tycker man bland annat åtminstone ska veta o skriva dess rätta namn om man ska avla 

#12 Sjävklart. Den biten tänker jag inte ens kommentera. Satt bara och försökte bena ut själva inlägget på nåt sätt.
Ja, enligt mig är det ett måste innan man börjar avla. Kanske inte på guldhamstrar, man kan ju veta färgerna på den kategorien man vill avla, men vintervita, det finns ju liksom Agouti, Sapphire och Mandarin. Det kan ju inte bli enklare?! Och robbar finns det ju bara 2 färger!
#13 Hehe nä jag förstår dig. Fick sitta länge länge o läsa innan jag förstod det sådär lite halvt.
#14 Precis. Det är inte alls svårt för den som vill lära sig. Och det måste man som sagt innan man avlar. Visst, det är inte livsviktigt o veta färger på VV heller (förutom att man kanske bör kolla upp lethal-gener gällande Mandarin o Pearl). Men vet man inte det så pekar det på att man inte vet så mycket om något alls. Tycker jag. Retar ihjäl mig på blocket-annonser där det står att de fått kullar och hamstrarna är dvärgar i färgerna Guld och Grå (bara för att ta ett exempel). Ingen som vet något om hamstrar köper av en sån säljare. Kan man inget kan man göra val som kan döda ens hona (och hane med för den delen) och om det nu skulle gå bra av ren tur så kan det bli svårt att sälja ungarna. Kanske inte är så kul att sitta med sådär åtta ungar som senare kanske börjar slåss o man behöver köpa åtta nya burar. Kan jag tycka.
#15 ja, precis. Man blir så irriterad på dem på blocket (inte alla) jag har till och med mejlat en och berättat vad det var för färger på hamstrarna. Hon ba: men jag är inte så insatt, bryr mig inte så mycket! O.o
Och om man inte orkar lära sig lite färger så anser jag att man är riktigt oseriös. Jag menar inget illa mot TS men jag tycker hon är en "smula" oseriös. Jag menar innan man avlar måste man väll ta reda på fakta?! Och om man inte orkar lära sig lite färger orkar man inte heller ta reda på annat om hamstrar.
#15 Helt rätt tycker jag! Har oxå sätt "pärlemo-hamster som inteskulle bo tillsammans men de skulle fungera utmärkt för dem att bo mend kaniner eller marsvin…" i djuraffär vilkt i självaverket är pearlar som satt och slogs i en för liten Bur varpå djuraffären hade tänkt att dom skulle bli rädda för större djur och inte bråka
(lite OT kanske förlåt
). Iaf förstår jag inte riktigt inlägget men tycker inte det är bra att avla en art som ma inte har koll på, vet inte om så är fallet här men jag hoppas att du läser på ordentligt omdu nu ska avla… :/
det var en djuraffär som sa att dom behövde va 6-12 veckor när dom får ungar

Förutom klubbarnas rekommendationer så vet jag att det i alla fall på guldhamster går emot jordbruksverkets regler att avla på en hona som är under 3 månader, så det djuraffären sa kan dessutom vara olagligt. (Jag vet inte vad som står om dvärgarna dock)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#16 Jag instämmer till fullo!
#17 Åh herre gud! Man borde inte bli förvånad, men likväl blir jag lika häpen varje gång man hör vad djuraffärer hittar på. Ledsamt ;(
#18 Tyvärr går det inte att lita på vad många djuraffärer säger. Man ska inte ens lita på vad EN erfaren hamsterägare säger. Ska man ta hand om djur och dessutom avla måste man kolla upp saker o ting lite mer innan man kör igång tyvärr. Läs på om detta innan du sätter ihop dom. Det finns massa info här, på SHFs sida mm. Om färger kan du läsa på min sida om du går in på skötsel och allmänt om arten.
Åh kära nån… litar du på vad alla djuraffärer säger? En hona ska vara minst fem månader, jag tror att du behöver läsa på!
Öh, jag fattar ingenting av TS inlägg här..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Nu har jag fortfarande ingen aning om hur TS har sina hamstrar, för jag tycker allting är allmänt rörigt.
Men om några hamstrar bor ihop av olika kön så dela dem genast!