Nybörjarfrågor
Hej,
Vi hämtade hem våran hamster i fredags. Har alltså bara haft den i ca 4 dagar.
Sakta men säkert håller vi på att få den tam. Vi pratar mycket med den.. Och varje kväll öppnar vi buren och lockar lite med sallad och dottern har fått klappa den ett par gånger. Den verkar ganska lugn och nyfiken.
Men när den är i buren gör den nästan inget annat än att springa runt och hoppa upp mot väggarna (har en stor duna-bur) för att försöka klättra ut, eller så gräver den i hörnen. Dottern tycker det är ledsamt och tycker synd om den och vill släppa ut den. Hjulet bryr den sig inte om annat än för att föröka klättra på det för att kunna komma upp och ut. Hur kan man få den att sluta, eller lugnar den ner sig med tiden. Den är ju bara fem veckor gammal.
Sen har jag upptäckt att den bajsar i sitt sovhus. Vi har en liten toa med Sand i men där verkar den mest bara gräva omkring. Var den kissar har jag inte riktigt kommit underfund med ännu, men jag misstänker att det är i sovhuset också. Hur ska man få den att göra sina behov på något lämpligare ställe?

Ska kanske tillägga att det är en guldhamster.
Sandskålen (toaletten) är vad jag är van vid endast till för kisseri, bajsar gör den lite var som.
Sedan att den krafsar är nog inget allvarligt, den är kanske lite ostimulerad. Allt är ju nytt. :)
Den kanske inte tycker att huset är dens sovställe, den kanske använder den som toalett, sanden brukar de gilla att gräva i, jag uppskattar mer om de kissar på ett speciellt ställe i spånet istället för i sanden, då sanden är mycket dyrare!
Har ni strimlat toa papper inne i buren, det vill den boa med!
De kan inte springa i de plasthjulen som följer med buren, köp ett annat större!
Eftersom den är ny så kanske den inte är van att vara ensam än, den kanske undrar vad sina syskon är, men snart vill den ändå inte ha kontakt med andra hamstrar mer, så den lugnar sig.
Ge den grenar inne i buren att gnaga på, ta av björk så är ni säkra på att den tål det.
Jag har även lagt in varsin vedträ till alla mina hamstrar som de byggerbon under!
Glöm inte att ge den färska grönsaker, t.ex lite broccoli, gurkbit, morot, lite äpple, kokt ägg, pasta mm. De uppskattar ofta denna maten mer än godis från djuraffären!
Jag tog hem en hamster från djuraffären, som var ca 10 veckor, den var HELT otam och fräste när man kom nära den samt la sig på rygg osv.. Men utan att försöka med något, bara matade den lite från handen med olika grönsaker och var där inne och grejade med de andra hamstrarna osv så kom den plötsligt fram av sig själv och lät sig klappas försiktigt, höll man ena handen framför den i spånet så den ser handen, kan man nu klappa henne på ryggen med andra handen och jag har tillochmed testat på att lyfta henne en gång! Det kommer sakta men säkert! Alla mina hamstrar var som din i början, men nu klättrar de uppför handen när man håller ner handen i buren!
Bygg en hängmatta av något tyg och häng in! Det finns så mycket att göra som den kan intressera sig av när den lugnat sig!
Lägg ut en bild på buren! :D
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Tack för alla fin tips.
Den sover nog i huset, och jag har strimlat papper i buren som den bäddar med.
Hjulet som följde med leker och hennes kramdjur med. Jag köpte direkt ett som är 20 cm.
Det kan nog stämma att den inte är van att vara ensam ännu.
Kan man ta in björkgrenar nu på vintern också. Låta de tina något dygn först kanske, innan man lägger de i buren?
Allting är ju nytt, fortsätt som ni gör att prata med honom/henne och locka med godsaker. :) H*n låter ju inte rädd iallafall.
Att h*n hoppar efter väggarna och vill ut beror nog på att h*n är ostimulerad. Om hamstern börjat känna sig säkrare med er kan ni börja ta ut den ur buren och låta den upptäcka lite nytt!
En rasthage är smidig och lätt att bygga, där kan man lägga ner en massa kartonger och leksaker. Eller att h*n får springa runt i ett hamstersäkrat rum.
De är väldigt aktiva och behöver få springa av sig.. :)
Hamstrarna jag har haft har alltid bajsat lite varstans i buren, men kissat i sin toalett med Sand i. Om du hittar hans "kiss-ställe", prova ställa toaletten där istället.
#4 Inte helt säker på björkgrenar, har för mig björk innehåller nån syra som inte är bra för hamstrar att få i sig. Men någon annan får svara säkrare på det!
Grenar från fruktträd är bra. :)

Hjulet som följde med leker dotternoch hennes kramdjur med - skullel det ju vara.
Du har nog rätt Annisch - han är ostimulerad.
Vi har en stor låda som vi förberett med labyrinter och tunnlar som väntar på att han ska bli så säker så att vi kan lyfta dit honom.
Det blir nog bra.
tack för alla bra tips.
#4 #6 Björkgrenar går jättebra, fruktträd också såklart! Men är man inte bra på träd nu på vintern så är det säkrast att ta björk, det ger jag till alla mina djur och även på djuraffären läggs de in björk, du behöver inte tina om du tar smala grenar, alltså de små kvistarna med skott på av björken, det brukar vara uppskattat att gnaga ner! Grenarna fryser ju inte inuti.. De brukar bli varma efter bara någon timma!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#7 Det låter bra, där kan han ju busa runt.. :)
Hoppas det går bra med er nykomling, lycka till!

Tack för tipset Mandyosv.

Nej, björk är inte ok, det är giftigt har jag fått lära mig här på forumet. Sedan ska hamstern inte ha Hjul förren den är färdigvuxen, vid 4-5 månaders ålder.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Oj då. Svårt med alla olika uppgifter.
Björk samt andra träd innehållande garvsyra, ex. sälg, rönn och asp ska man inte ha till hamstrarna! Fruktträd e.x äppel & päron träd har jag för mig att dem ska kunna ha utan att det är farligt för dem :)
Hjul ska dem inte ha förrän dem är 4-5 månader gamla ;)
Crazy hamsterlady and a turtle! 
Flingans Qito The Legend

Ok, då tar vi äppel istället.
Och hjulet tar jag bort och lägger dit en liten tunnel av toa-rullar kanske!
#14 Låter jättebra tycker jag 
Crazy hamsterlady and a turtle! 
Flingans Qito The Legend

Förstår att det blir jobbigt när man får olika uppgifter.
Men Björk är giftigt för alla djur som gnager på det, så frukträd är ett säkrare kort.
Angående Hjul har många olika åsikter om det. Många uppföder låter även sina bebisra ha det i buren.
Personligen använder jag inte Hjul förrän de har vuxit på sig och knappt ens då. Ett Hjul är ju en statisk form av motions, som om vi människor springer på ett löpband eller sitter på en motionscykel. Vi får vår motion men det händer ju inte direkt på mycket.
Och en bebis behöver ju egentligen ingen motion. Den är inte fet direkt:)
Den behöver upplevelser och stimulans. Så det bästa för den är att få komma ut utanför buren, sniffa på nya saker, klättra på roliga ställen. Vara med i soffan kanske, springa omkring på ett golv.
Upplevelser helt enkelt. Som om man har en hundvalp. Ren motion gör den oftast mest övertrött och grinig, medans hjärngympa gör den trött så den sover skönt sen. Samma med hamster:)
#16 Håller med, det var bra skrivet så jag behöver inte lägga till något :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Du kan också köpa gnagarben till små hundar och ge den. Det funkar jättebra för min hamster. Knäckebröd är också jättebra. Hjul har alla uppfödare/djuraffären helt olika åldrar för när dom får börja ha dom. Uppfödarem jag köpte min hamster av sa att jag skulle vänta en månad, då hon blev två månader gammal.
"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"