Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 3753 ggr
[VillePille]
0

Tips till locket på SAMLA-lådan.

Hej!

Mamma var iväg förut på Ikea och köpte den största SAMLA lådan med lock till mig förut. Så nu har jag några frågor :D Har letat men inte riktigt hittat svaren jag sökt..

1. Hur skär man ut fyrkanten i locket? Såg, vilken isf?

2. Vad ska man ha för nät? Hönsnät är väll för stora maskor?

3. Måste man ha nät? Eller kan man bara skära ut en fyrkant?

Kram :)

[VillePille]
0

*Putt* behöver verkligen hjälp :3

aussien
0

Du MÅSTE ha nät, har du inte det kommer hamstern komma på ett sätt att rymma för eller senare ;) Hönsnät har för stora maskor, tror vissa använder minknät men om jag var du skulle jag sätta dubla nät omlott så det blir ännu mindre maskor.. :)

Jag skulle fästa nätet med en häftpistol. Har du ingen möjlighet alls att sätta fast ett nät skulle jag göra massor med små lufthål (då menar jag massor) framför att bara skära ut en stor fyrkant.. :)

[VillePille]
0

Okej.. :)

Twisted_T
0

Du kan ju limma fast nätet med limpistol med. Jag köpte samla med lock men locket sprack när jag skulle göra en fyrkant i då plasten är väldigt tjock.

Så jag vet inte vad du skall använda för verktyg för att göra fyrkanterna.

Jag tog det nätet jag hade och la över hela och vek runt kanterna. Har samma på mina två akvarium med och så har jag en liten öppning som jag gjort i mitten och satt tjock tejp på så varken hamstrarna eller jag skadar sig.

Nätet jag köpt är fyrkantsnät, köpt på byggvaruhus i Göteborg.

Det är galverat så det är plast på nätet, köpte det eftersom att jag inte vill att de ska skada sig på nätet på något sätt om de försöker klättra/bita.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[VillePille]
0

Tack :D

nakuta
0

Jag har inte nät i locket utan har borrat ut X antal hål i locket för att släppa in frisk luft, och det brukar funka bra =)

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

[Em_I_Am]
0

Min sambo gör så här när han gör fyrkanter åt mig:

Borrar hål i varje hörn av fyrkanten. Först ett mindre borr o sen ett rejält stort. Tryck inte för hårt för då spricker det.

Sen tar han bladet till en bågfil och börjar såga i ett av hålen och följer linjen jag ritat med spritpenna tills han kommer fram till andra hörnet och fortsätter så. Sen filar vi till kanterna lite.

Torkar av med t-röd eller någon sprit. Limmar fast gallerbitar jag sågat ur från gamla gallerbursöverdelar. Limmar också med limpistol.

[VillePille]
0

Det blir väldigt dålig ventilation på sommaren skulle jag tro.

[VillePille]
0

Om man gör om #6 säger #7 tack :D

[Em_I_Am]
0

Det tror jag inte. Dunaburar har tex inte så värst mycket mer ventilation. Jag själv har dvärgar så jag skär ut mina fyrkanter i övre delen på sidorna och gör dom långsmala. En på varje långsida så att luften strömmar in från båda håll. Har inte haft dålig luft i dom och skaffade min första plastlåda förra sommaren.

[VillePille]
0

#10 Som jag skrev var det menat till #6 , som sa att man kunde borra hål i locket.

nakuta
0

#8 Har haft det till mina ganska länge och inga problem med ventilationen och då har jag haft det så sen typ april förra året, det hela handlar om hur många hål man gör

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

[Em_I_Am]
0

Ojsan, jag missuppfattade inlägget helt VillePille! Förlåt. Fattades en punkt där så jag läste lite för snabbt tror jag :)

[VillePille]
0

13# Helt okej :) Det blev lite knasigt med inläggen där!

Frosstis
0

Min pappa borrade, han borrade fyra hörn och sen tåg han nån såg (vet inte vilken) som typ gick på ström så skärde han ut, sen tog han en grov slipare och slipade kanterna, sen gjorde han små hål på sidorna så tog vi ett galler (duvet sånna till dunaburar) och trädde en ogiftig ståltråd genom hålen så jag kunde sätta fast gallret :)

har tyvärr ingen bild på det..

Minoth
1

Funkar att skära ut en fyrkant med glödkolv om de nu heter så. en sån typ penna som blir EXTREMT varm så man liksom skär genom att smälta platsen

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

moawi
0

I inlägg #10 i denna tråd har jag lagt upp en otroligt vacker *host* skiss på hur jag ska försöka fixa locket: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4f2192b088f47269a100c845-lock-till-samla?discussions-1

Finmaskigt nät finns att köpa i de flesta byggvaruhus som metervara.

Ska du borra i plasten - gör det för guds skull inte utomhus så här års bara så du tänker på det, då plasten kommer (högst troligt) spricka när det är kallt.

Wand
0

Jag har fram tills nyligen låtit bli att använda lock på mina samlor till hamstrarna, då de aldrig försökt rymma. Sedan kom jag hem efter att ha varit hos mamma efter jul, och då var minsann min ena guldispojke i min Smileys Bur

Hönsnät har inte för små maskor, jag använder det själv. Men minknät är att rekommendera då det är finare maskor, hönsnät är rätt vasst.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?