Hamstern är jättefeg...
Hejsan. För några veckor sen så köpte vi en alogera? Hamster.. Kommer inte ihåg rasen ordentligt! Men typ alogera.. Hon är jättejättefeg hon vågar knappt komma fram till oss och gömmer sig under nån grej i sig Bur.. Jag förstår inte varför. På lappen vi fick stod det att hon var lugn och man kunde kela med den och allting men så är det inte alls. Den kommer inte fram till oss och när vi väl får tag i henne så försöker hon gömma sig under mig och så. Vill så gärna kela med henne o så men hon är alldeles för skygg :(
Några tips? Vi vill inte skrämma henne så att hon blir stressad heller.
Hälsningar Aynaz
#0 Du menar angora? De kallar ibland långhåriga hamstrar för det i djuraffärer pga okunnighet.
Finns inga raser annat än hos dvärghamstrar.
Guldhamstrar delas bara in i kategorier som långhårig och korthårig men de är samma ras.
Ha tålamod och stressa henne inte, ha henne gärna nära er och inte i ett stängt rum hela dagen sålänge ni inte har andra djur som katt eller hund.
Hon behöver lära känna era röster så hon vet hur ni låter och känner sig mer bekant med det.
#1 Okej, vi pratar med henne då och då :)
du borde prata mkt med henne, om du läser en bok kan du sätta dig framför buren och läsa högt eller läsa någon annan saga. Sen ska hamstern också ha färsk mat varje dag, det finns en artikel om det här på iFokus som du kan läsa vad de kan äta och inte äta :) men den får inte äta: avokado (livsfarligt), citrusfrukter (men clementin i små mängder funkar) och choklad godis osv.
Hhihi, okej :)
om du lägger upp en bild på din hamsters Bur så kan vi hjälpa dig lite med en rolig inredning :D
när köpte du henne? du borde låta henne vara ensam i buren i ungefär 1 dygn så hon kan lära känna sitt nya hem :) och hur stort är hjulet? :) det ska vara större än 20 cm i diameter, annars kan hon få ryggproblem ;) och hon ska motioneras varje dag, du kan ha henne i badrummet (om det är helt fritt från hål osv), du kan träna agility med henne (om hon tkr det är kul :P), bygg en labyrint av VHS-filmer, låt henen springa på soffan/sängen osv. :D finns mkt man kan hitta på :)
åh, här var en bra länk på vad man itne kan ge hamstern & vad man inte ska i buren! :)
(ta bort saltstenen, och ha inte vadd om du har det och ha inte plasthuset!)
Gillar hon mat?
Isåfall kan du locka henne lite med tex ett salladsblad. Det är bra att du pratar mycket med henne, då vänjer hon sig vid din röst. Men sedan ska man inte ta hamstern som ett keldjur heller. Min hamster gillar inte att gosa, hon är nyfiken och vill helst springa runt och leta efter riktiga bra ställen att utforska. Men det finns ju självklart många gosiga hamstrar också!
Lycka till!
"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"
#6 angående artikeln , tycker ni jag ska lägga till något?
//Flöffo
#8 nej jag tyckte det var jättebra! :D
#9 Tack 
//Flöffo
Hamstern är mycket lygnare nu. tck för tipsen! :)
Vänliga hälsningar Aynaz