TJUVPARNING HJÄLP!!!!!
Nu har det som inte får hända hänt mig, jag ser så många som skriver på iFokus och i andra forum "Tjuvparning". Nu har det även hänt mig, och desutom på en 6 veckors tjej! :O :'( Jag är så ledsen och orolig på vad som ska hända min lilla Kladdkaka, hon är ju så ung! :'( Jag kom upp i mitt rum och fick se henne inne hos sina kusinhonor, när jag tog upp henne märkte jag att hon brunstade, släppte in henne i buren igen och undrade hur hon kom till deras Bur? :O Sen när jag kom upp igen var hon i kusinhanarnas Bur. Dem hade parat sig med henne. Jag är så rädd, det här har aldrig hänt mig, vad ska jag göra? :'( Hon verkar helt slö och trött! :'( HJÄLP!!!
Ge henne extra mat så hon får en chans att lagra energi utifall hon blivit dräktig.
Vet inte om det finns så myvket mer ayy göra än att hålla tummarna att hon inte blev dräktig. Och kolla över buren så hon inte kan ta sig ut på egen hand.
#1 Ja, hon får färsk mat varje dag, men hennes ålder…jag känner mig så skyldig.
Ja, nu hoppas jag verkligen att hon inte är dräktig hon skulle nog inte klara en kull! :'(
ååååh jag tycker så synd om henne. Hon ligger platt som en pankaka i buren, stackars lilla Kladdkaka!
Nu förstår jag verkligen hur ni andra kände/känner er när det har blivit tjuvparning hemma hos er! :(
Oj, inte bra alls! Hände ju alldeles nyss att min hona fick ungar, & parades vid 6 veckors ålder då hennes pappa rymt in i honornas Bur. Tre bebisar blev det, varav två överlevde & allt gick superbra!
Så ge henne näringsrik mat framöver.
Här hålls både tummar & tår, & sammanslagt 44 tassar på att hon inte är dräktig! :(
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#2 Som sagt så kan man väl inte göra så mycket mer än att hålla tummarna nu. & Om hon nu skulle vara dräktig så tänk inte så, jag har hört om flera hamstrar som har klarat en kull vid den åldern. Gjort är gjort & det blir inte bättre över att oroa sig.
Som ovan sa så kan du ju ge henne extra mat & "hålla koll" på henne lite extra.
Jag håller tummarna för henne!
MVH Wilma
Om det kommer ungar så kan det gå alldeles utmärkt, men du får nog ha i åtanke att ungarna också kan "försvinna" om hon känner att hon inte orkar.
Oj, hur lyckades hon rymma två gånger samma dag? Du har väl kollat över buren ordentligt nu?
#4 Tack! :) Inte roligt när sånt händer, men vad bra att allt gick bra i alla fall med dina sötnosar! :)
#5 Tack, ja som du säger gjort är gjort! :( Men man önskade ju att man kunde spola tillbaka tiden!
#8 Ja, det var härligt :). Kan sätta massor på att din lilla Kladdkaka fixar detta utmärkt!
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#6 jo det går ju att göra så, men jag ger henne en chans om det kommer ungar! Men har just nu fullt upp med 3 kullar som är levklara så det är lite jobbigt!
#7 Hon har en 40 centimeter hög Bur, dock utan lock. Men jag fattar inte alls hur hon kom ur den. :O Jag har ingen aning!
Och den är så gott som rymningssäker så jag kan inget göra tyvärr. Det var som om hon flög ur buren liksom! O.o Fast det är såklart hon inte gjorde, men jag får titta till henne och se hur hon kom ur buren. Just nu tror jag inte att hon skulle försöka rymma, hon är helt urlakad min lilla tjej! 
#9 Tack! Jättekul att så många hjälper och stöttar en! :)
Det räcker med att de ställer sig på ett hus etc och hoppar, så får de tag på kanten med frambenen.
Nu vet ju din hamster hur man taar sig ut och kommer troligen göra det igen, så på med ett nät som lock vettja.
Du borde ta ut alla grejer som hon kan klättra på. Låta henne bygga ett bo i en hög spån istället kanske..? Bara ha låga leksaker på botten, inga kartonger att krypa in i och dylikt.
Nä vad tråkigt Ronja, hoppas det går bra för lill tösen.
Skickar styrke kramar
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Jag säger detsamma som #14, hoppas allt går bra med Kladdkaka.. 
Vi håller tummar och tassar här borta!
#12 Jo, det har du rätt i. Har för tillfället inget när, vet någon hur man får tag på ett nät? :)
#13 Japp jag har tagit ut huset nu så hon borde inte kunna rymma. :)
#14 Tack så mycket Nova! :)
#15 Tack Emilia, jättesnällt! :)
Nät kan man köpa på byggvaruhusen. Tillsvidare skulle ju tex ett galler från ugnen eller kylen fungera om man kan avvara ett tills du hittar ett nät. Risken finns ju att hon rymmer igen och det går illa.
#17 Okej! Har tyvärr inget sådant nät från kylen! Men man kan ju göra rent ugngallret! :) Men här där jag bor finns bara ett byggvaruhus och jag tror inte att det finns nät där? Fast jag kan ju titta! :)
Jo, jag tror hon klättrade upp på vatten flaskan, har ingen aning hur hon gjorde det men…..Jag har i alla fall höjt upp vattenflaksan så hon inte ska kunna rymma!
Tack!
Hoppas hon klarar det!
Är hon stark nog att klättra på vattenflaskan så hoppas jag att hon också är stark nog för en liten kull! :)
#19 Tack så mycket.
Ja, det hoppas jag med, hon är störst i kullen och väger redan 110 gram vid 6 veckors ålder. Supermysig och lugn. Men jag har igentligen inte plats för henne här hemma. Eller plats har jag men jag hade inte tänkt att behålla henne!
Vad tycler ni. OM hon får en kull och klarar den, kan hon hitta ett annat hem sen?
Alla byggvaruhus bör ha någon form av nät, typ hönsnät, svetsnät etc. Se till att maskorna är små bara så att inte hamstern fastnar i gallret.
Ibland har de nätet ute på lagret, så då får man fråga i kassan.
#20 Jag tycker att hon ska stanna hos dig , det bli annars bara stressigt för henne! :)
Hur menar du då? Om du kan sälja/omplacera henne i framtiden? Det ska inte vara några problem så länge hon får återhämta sig efter kullen bara.
#22 Okej!
#23 Ja, om hon återhämtar sig bra OM hon får en kull! Jag har lite ont om burar. Så det var det jag undrade om jag kunde sälja henne eller omplasera henne, fast då kanske jag har fäst mig vid henne! ;)
Igår (troligen) fick Kladdkaka 3 bebisar, dock lever bara 2 nu! Hoppas nu att kladdkaka klarar sig, och även ungarna! :)
Grattis, superbra att tösen klarade sig! :)
//Nova
Usch vad trist med tjuvparningen. Har även jag haft katastrof här hemma hittade min padda i på samma ställe som min unga gula hane. Inte nog med det. Då hittade ag min cinnamon hona som är yngre än min padda i nf ds hanes Bur! Färgmessigt och stamtavlemessigt är det ju ingen panik. Men de är ju bara 2 månader högst. Inte bra alls…
Tur att hon klarade sig i allafall…
För mig vet jag inte om de är dräktiga eller ej…Hittar jag ingen brunst på dem så får jag ta och åka in till vetten för att röntga dem…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

#25 Hoppas allt går bra iallafall.
#27 Varför skulle du röntga dem? Det finns ju ingenting att göra ändå om de är dräktiga. Och är de dräktiga så skulle ju ett veterinärsbesök bara stressa dem så risken för missfall eller att mamman har ihjäl bebisarna själv ökar.
#26 Jo men, jag vill inte att de skall dö med ungar i magen heller! Då jag inte är säker när de blev parade eller om de är dräktiga. Häldre tar jag en liten risk då än att ta risken att modern dör ifall hon bara har en bebis i magen och det inte syns att hon är dräktig! Vill inte förlora någon av dessa honor! Så häldre tar jag en liten risk än att inte göra något alls så att det finns risk att honorna dör…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Tack allihopa! Dem 2 ungarna lever fortfarade och ser ut att må bra! Kladdkaka är duktig trotts att hon är snart 8 veckor! :) idag är dem 5-6 dagar, en börjar mörkna och en är ljus! :)
har du någon bild?=? :D
#31 på vadå!? :D kladdkaka?
#31 bebisbilder är för tidigt än, de är yttepytte och man skall helst inte ta kort på bebisar innan de öppnat ögonen. Särkillt nu när det är en så ung mamma så behöver hon få lite lugn och ro så hon inte stressar upp och biter ihjäl bebisarna :)
Men bilder kommer nog tills nog ändå :D
#33 det är såklart jag vet det är därför jag frågade om hon menade Kladdkaka, jag har lite äldre bilder på henne. Skulle aldrig fota eller röra ungarna innan 12-14 dagars ålder! ;)
#34 Det vet jag att du vet om :) Men ville bara informera nummer 31 om det ;)
jag vet att man inte ska ta kort på bebisarna men går det inte att ta kortet från utifrån buren och utanblixt? :D

Finns ju ingen anledning att ta bilder på rosa små korvar utan päls. Det är ju ingenting att titta på ännu.
Det är ju först de öppnar ögonen de blir riktigt söta:)
jaha jag visste ite riktigt när de fick päls och så x) haha ;D
#36 jag skulle ändå aldrig fota dem nu! som ulrika säger så är det inget att titta på nu! ;)
Idag är dem snart 13 dagar (troligen, då dem är födda den 30-31 dec)
Så här ser det ut idag:
Sobel/Silversobel lh hane (satin?)
Creme/Offwhite lh hona (satin?)
Det vart en ganska bra indelning, en mörk hane och en ljus hona**. **
Hanen är supergullig med två vita fläckar på magen, en hakfläck och vitatassar. Igentligen ska dem ju inte ha det med det är så gulligt! :)
Bilder kommer några dagar efter dem öppnat ögonen! :)
Om dem är satin så kan jag se vem pappan är.
Kladdkaka är superduktig med dem och dem är stora och kraftiga. Dem kommer nog att bli riktiga bamse hamstrar! :)
Vad bra att dem klarade sig trots allt! :D
Ser fram emot bilder! ;)
//Nova
Tur att det gick bra! <3
Tack så mycket! :)
Ja, idag har dem öppnat ögonen så bilder kommer om 1-2 dagar.
Ni ska se hanens huvud. helt underbar! :)
Nu kommer uppdatering och bilder! :)
Jag tror ungarna har 2 olika pappor, Glimma är helt klar vit, men Game ser ut att vara Sobel. Får se sedan om han är silversobel eller sobel. Då måste Eggbert vara pappa till Game om han är sobel och Emil vara pappa till Glimma.
Glimma Vit sö. mö. långhår satin hona
Game Sobel/SIlversobel Långhår satin? hane
Fösta bilden på Glimma
Glimma
Om det vart till avel skulle jag direkt nappa på Glimma! ;)
Oj så Eggbert kanske är pappa, hmm det får jag väl hälsa honom då.
//Nova
Helt underbara
Men gud vilken söt liten tös :D
Crazy hamsterlady and a turtle! 
Flingans Qito The Legend
Glimma
#46 Ja hälsa honom det! :) Är det något fel att använda i avel då? Det ända felet var ju att mamman var lite för ung för en kull. Men förut parade man honor vid den åldern Kladdkaka parade sig. Allt gick ju bra och Kladdkaka köter om ungarna som ingen annan hamster har gjort här hemma! :)
#47 Tack!
#48 Tack så mycket! :) Ja, hon är riktigt fin! :)
Game:y här
Gamei
Trodde Kladdkaka var släkt med Emil/Eggbert därför skrev jag just ''om dem skulle va till avel''.
//Nova
Glimma är helt underbar
Gamis, sista bilden! :) (på den här bilden ser man hans söta vita mag-fläck! :)
Nämen så söt
#52 jo, dem är släkt men inte på nära håll! :)
#53 Tack melissa! :D
Haha, varsågod
Man vill så gärna köpa en unge!!! Åh titta inte titta inte, kan inte hålla mig
Nae kanske inte jätte nära håll men de är ju kusiner så det är ju nära släkt (om man går efter stamtavlorna). Men annars så skulle jag velat ha Glimma direkt! :)
//Nova
#55 Tack så mycket! :)
Här är en bild på Kladdkaka som söker hem och någon månad, men hon ska få vila upp sig ett tag efter ungarna har flyttat från henne! :)
#58 detta var ju en tjuvparning. Kusiner får man ju para. Vissa parar ju till och med pappa med barn med flit och avlar vidare på det, det skulle aldrig jag göra men kusiner är ju tillåtet! :)
#57 Pm: mig om du vill veta mer! :)
Ja, gärna :)
Den vita var ju bara för fin! 
Som jag förstått så bryter man inaveln om man parar in ett obesläktat djur. Men jo, det finns ju folk som inavlar med flit, Tutte kommer från en kusinparning. Så länge linjerna är friska brukar det inte bli något problem :)
#62 Tack! :)
Jaha det visste jag inte.
Kladdkaka klarade allt bra, hon diar, tar hand om dem suveränt. Det ligger inga sjukdommar bak, och inga defekter. Ungarna är fullt friska och fina. Kladdkaka klarade kullen bra, hon har inte gått ner i vikt och är fullt pigg hela tiden. Då borde det väll inte vara något problem Linda3046?
Ja det vet jag ju, nej men nu suktar du mig alldeles för mycket.. :O ;)
//Nova
aaaaaaaaaaaaaaaaaww! Såå söta! 
#65 Tack Dumbo-
ååå sä fina! och kladdkaka är ju helt underbart söt!
#67 Tack så mycket Magda! :D

Behöver inte vara en annan pappa bara för att ena ungen inte är silver. Silver+silver ger inte 100% silver utan vissa ungar kan bli utan silver så som i detta fallet. :)
Så jag tror inte att det är olika pappor utan att det är den hanen du trodde för första början.
// Nathalie

Grattis till 2 telningar Ronja!! Jag tycker pöjken ser ut å va en silversobel… ögonringarna e ju inte bruna utan ljusa…
#69… Jo om (minst) ena föräldern e SgSg så blir d ju 100% Sg varianter

#70 Men ingen av föräldrarna är väl homozygota i det här fallet?
// Nathalie
Tack så mycket Marie!
Va? kan det vara 2 olika pappor? eller är det samma pappa? :)

#72 I ditt inlägg #44 skrev du att du trodde att ungarna hade två olika pappor, det var det jag svarade på men glömde skriva #44 framför. ;)
Jag tror det är samma pappa. ;)
// Nathalie
#73 Jaha, men då är det Emil som är pappa då! :)
Här är en nytagen bild på Game
Lilla Game tvättar sig så sött
en bild på lilla Glimma som äter en hamstergodis

Men gud hur söta får man va!! :D
Mysungarna då!! 
// Nathalie
#77 ja, dem är så keliga fast dem är så små, dem sitter gärna och myser ett tag! :)
Game:i
Game
Game
Game och Glimma
visst ser det lite roligt ut när en nästan svart hamster ligger brevid en lysande vit hamster? :D
Söta Glimma smaskar gottis
Glimma äter grönt medans Game vilar
Glimma: Kom och ät
Game: ne, jag ska sova
Glimma: Jag håller mig nyttig!
Game: jag blir häldre fet
awww , gud så söta glimma och game är!!!!!
#85 tack så mycket ";)" Dem är helt underbara! :D
#83 Naw!!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#87 :D
Åh vad söt den glittrande lilla tösen är! Och brorsan också, så klart
#89 Tack! :) Ja, jag älskar satin! Det är så fint.
#90 Verkligen, det är verkligen något speciellt. Och vit satin är ju helt underbart. 
#91 Ja, precis!
Försöker ta ett svårt beslut om jag ska behålla henne eller om hon ska flytta?! Riktigt svårt. Tänkte använda henne till en Silvergrå bö. umb som finns i min H-kull. om det nu är en hane som jag hoppas att det är, men jag tror det eftersom jag tittade i buren när den dia och det ser ut som en hane.
#92 Skicka med henne till mig! 
Blir nog finfina bebbar efter henne, och silvergrå bö sa som är så fint
#93 heheh! :D
Ja, silvergrå bö. är min favvo färg (viltbaserat) och satin är ju ett plus. sedan ska jag förhoppningsvis få rex silvergrå homozygot om 5 månader. Fast det är ju lite långt tills dess.
Glimma som är till salu
Glimma äter banan
Game tvättar sig (tingad Ulricke Norge)
Söta Game
sista bilden! :)
Okej seriöst skicka med Glimma till mig! 
#100 ahahah! Skulle gjort det om det inte var 4 på kö. Men köparna känns inte seriösa, och vissa har svårt att hitta transport, så på sett och vis skulle jag kunna göra det ;) 
Otroligt fina ungar!
Älskar hanen :3
Men nu hörde jag något som jag inte hört förut .
Kan man ha två olika pappor till ungarna ? ;o
Funkar det verkligen ?
#101 Haha precis, det är det enklaste och därför det bästa att göra
#102 Jo, visst kan det vara så, men nu är det så att dem har samma pappa. :)
Ja men hur går det till ? ^^
#105 Jo, hon hoppade ju ner i kusinernas Bur och där var Eggbert och EMil. Emil har ju parat sig med Kladdkaka och när han var klar kanske Eggbert tänkt:
-me, varför ska bara han få ha kul, ja då?
och sedan gjorde han samma sak! ;P