Vilka bottenmaterial har du testat?
Ge gärna utförligare beskrivningar vad gäller känsla, egenskaper, pris samt hur hamstern verkar uppleva det och uppge gärna produktnamn eller tillverkare också.
Kutterspån från Dogman Professional. Dammar mycket, innehåller vassa nästan farliga bitar av trä som inte hyvlats ned ordentligt. I och med att det står "dammfritt" på paketet men dammar rejält litar jag inte heller på att det på paketet också står att träet ska vara obehandlat/fritt från gifter. Är i alla fall mjukt nog att sova på om än lite lätt stickigt för en människa. Är dessutom billigt. Duger möjligen som billigt alternativ åt en mindre reservbur där hamstern bara är en kort stund när man rengör den stora. Rekommenderas ej.
EJ REKOMMENDERAD
Alspån "Nickos". Verkligen 110% dammfritt och så luktfritt som en naturprodukt någonsin kan bli. Dock väldigt hårt. Har en orangeaktig färg. Ger en snygg känsla av lite stenigare orangeaktig öken. Min guldhamster gillar det men tyvärr för hårt för att sova på. Dyrt. Trots att jag till min 115x55 Bur lägger ut nästan 500 i månaden på detta spån (då byter jag bara varannan vecka eftersom mer inte behövs till en renlig guldhamster) kan jag verkligen rekommendera det. Utmärkt att gräva i då hamstern kan gräva djupt och t.o.m dyka i spånet utan att det irriterar ögon eller luftvägar.
REKOMMENDERAD
Aspspån Pestell EasyClean. Detta är inte det hårdare aspfliset jag sett bilder på utan ett faktiskt riktigt mjukt och skönt, så gott som dammfritt spån. Mer ekonomiskt än Alspån också. Använder det som material till hamsterns bo eftersom det är lika mjukt, om inte mjukare, än kutterspån men utan de negativa egenskaper som följer med kutterspånet. Kan beskriva det som en kombination av de positiva egenskaperna från Kutterspån och Alspån men utan dammet från Kutter och hårdheten från Al. Dock inte lika estetiskt tilltalande som Alspån (Alspån ser ju ut som vissa öknar och är mycket grävvänligt vilket säkert uppskattas av hamstern också). Dessutom kommer det komprimerat så man får till skillnad från med Alspån ägna en god stund åt att dela och göra i ordningen spånet innan man häller i det. Väldigt rekommenderad produkt.
REKOMMENDERAD
Carefresh Natural. Den oblekta originalvarianten. Hyffsat mjukt. Känns egentligen bara som gammalt papper från ett soprum. Luktar tyvärr också gammalt och instängt om än inte överdrivet mycket. Dammfritt men dyrt. Använder detta till reservburen, en miniduna, där min hamster är max någon timme när jag städar ur den stora varannan vecka. Jag antar att de som verkligen gillar Carefresh använder den blekta Carefresh Ultra som förmodat ska vara både mjukare och med mindre unken doft. Jag är inte överdrivet entusiastisk vad gäller Natural men vill helst inte ha Ultra eftersom det är blekt och förmodat inte 100% säkert om djuret råkar få det i sig. Priset på Carefresh generellt, i kombination med medelmåttig kvalitet på natural-versionen, gör det dock till ett nej för min del. Måste dock tillägga att det säkert skulle fungera bra som variation på en liten yta i en större Bur där man t.ex vill skapa ett intryck av jord eller torv då det har lite av den känslan. Man kan t.ex bädda in och dölja krukor med kattgräs i det. Har man inte Aspspån, Carefresh Ultra eller något annat mjukt duger även det här att sova på skulle jag våga påstå.
EJ REKOMMENDERAD
De strön jag testat är vanligt kutter spån. Det rekommenderar jag INTE, då det dammade väldigt mycket. Det som är positivt med kutter spånet är väl att det är billigt.
Sedan har jag även testat Toa-Lätt. Det rekommenderar jag då det inte dammar och jag tycker inte det luktar speciellt heller. Det här är ströet jag använder just nu. Men har funderat på att byta till Alspån. :)
Toa-Lätt tycker jag också är rätt billigt så det är ju också posetivt med det. =)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
…jag körde länge på alspån…det fastnar inte i pälsen om man har hamster med lång päls, det ser trevligt ut i buren och det luktar gott…
Dock är det juh dyrt…en klar nackdel men när jag va o tingade min lilla ulltott hos Sulfidas så såg jag att hon hade toalett…o fick reda på hur mycke billigare det är…så nu har jag gått den gyllene medelvägen…jag blandar o kör knapt 2/3 toalett o 1/3 alspån i buren (blandar lite) dels får jag det estetiska dels blir det billigare. En annan fördel med toalett är att det är lite mjukare än bara alspån…bra om man har en hamster som susar runt o klättrar på både möjliga o omöjliga saker :)
Men nu kommer då en fråga har någon provat "gnagar motsvarigheten till toalett? Dom lär va hårdare och inte svälla om dom blir fuktigare…
Hoppas någon har lättströ och vill skriva. Är nyfiken på det. Och stl-strö!