anslag på djuraffär?
Varje gång jag går in på djuraffärer passar jag på att fråga personalen vad de rekomenderar kring hamstervadd, saltstenar, vilka hamstrar som ska bo två och två och vilka som INTE ska det. Svaren jag får stämmer sällan överens med SHF's rekomendationer.
Jag läser också ofta inlägg från nyblivna hamsterägare som har guldhamstrar tillsammans, dvärghamstrar ensamma, får med saltsten, hamstervadd och aldeles för små Hjul och hus med burarna de köper..
Borde man inte kunna skriva några punkter på ett A4 och sätta upp på olika djuraffärer som informerar besökarna om hur man på bästa sätt tar hand om sina hamstrar? Speciellt att man inte bör använda saltsten och hamstervadd? Någon som själva försökt ta disskusioner med personalen på djuraffärer?
Har lust att stå utanför djuraffärer oh dela ut flygblad med fakta från iFokus samt rätt skötsel av hamstrar osv… Kan man inte liksom skapa ett brev som går till tex djurskydds… och skriva att man ska stoppa försälningen av hamstervadd, saltsten, fel Hjul osv? att man liksom får det olagligt att sälja sånt… Går det att göra såhär? eller är det bara en dröm utom räckhåll?
Jag tror inte det finns så många insatta i just hamster i djurättsaliansen eller liknande organisationer men jag tror att om man informerade dem skulle det finnas många eldsjälar som kunde ta initiativ att driva saken vidare?
Jag brukar prata med personalen på djuraffärer men det är ju helt vanliga människor utan någon större kunskap om smådjur.. De vet aldrig vad färger eller teckningarna som hamstrarna de säljer har. Samtidigt finns det ofta någon duktig akvarist som strängt förbjuder kunderna från att ha vissa arter av fiskar tillsammans eller i för små akvarier så om de visste bättre skulle de kanske handla därefter?
OMG är det fel att ge hamstern vad???!!!!
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
#3 menar du vadd?, ja det är fel, då dom kam trassla sig in i det, det kan även bli så fel att dom bitter av sitt ben för att komma los.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
oj har använt det 1 gång till dvärghamstern jag hade förut………..
men inget hände typ hamstern värkade normal
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
#6 Jag hade också hamstervadd till min första hamster och inget hände, men det har hänt hemska saker hos andra så det är en enormt onödigt risk när det går lika bra med toalettpapper :)
Håller förövrigt med TS, det är förjävligt rent ut sagt hur situationen ser ut nu, det är hemskt att djur ska få lida pga okunskap. Själv hade jag gärna sett att jordbruksverket sammarbetade med de olika smådjursföreningarna/klubbarna och skrev ihop ett skötselråd som var BRA som alla djuraffärer var tvungen att ge till sina kunder för nu kan ju den infon vara lite sådär :/

Det svåra med att sätta upp lappar är att det ofta inte är tillåtet att göra det inne i djuraffären t.ex. De vill inte ha annan info än den de ger ut själva. Lyckas du ens få upp en kommer den sannolikt åka ner när butikspersonal upptäcker den vid stängning. Och jag tror butikschef är svår att övertala att låta bli att sälja vissa varor när de faktiskt säljer.
Mvh Ellenfyrkant