Två frågor angående AKVARIUM för guldhamster
Hej. Ser att många använder akvarium till sina hamstrar. Min guldhamster har nu en sån där byggsats-träbur för chinchillor med plexiglaspaneler framtill på vilken jag av säkerhetsskäl plockat bort tredje våningen. Måtten är 115x55x55. Ett "träakvarium" i praktiken.
Denna Bur har dock flera nackdelar. Hamstern gnager fram spikar i hörnen och med tiden är det inte hygieniskt med trä för även om han kissar i toaletten stänker det ofta några droppar utanför. Dessutom skymmer andra våningen så pass mycket att det blir svårt att variera inredningen samt svårare att rengöra. Fördelen med denna Bur är dock mycket bra ventilation och temperatur samt att fukt inte stannar kvar och kondenserar.
Funderar på stort akvarium, ca 150x60x60. Både längd och bra grävdjup, möjlighet att skapa terräng med dyner av t.ex alspån eller chinchillasand.
Det jag undrar är följande:
Silikon. Har hört att hamstrar gnager på detta. Finns det silikonfria, t.ex aluminiumram istället för silikon i hörnen?
Luftfuktighet. Har hört att ett akvarium blir för fuktigt för ökenlevande djur som gerbiler och hamstrar även om man har bra ventilation med hönsnät upptill.
Om dessa två frågor går att lösa skaffar jag definitivt ett akvarium. Har tittat på denna modell. Frågan är nu om det är utan silikon eftersom ramen är av aluminium? Någon som vet detta? Tillverkaren heter "Ocean" enligt sidan.

Har inte hamster men dock 3 akvarier med gerbiler.
Siliconet sätter man för att akvarierna ska hålla tätt för vatten, men siliconet är ogiftigt och gnagarna gnager ofta bort det själva om man inte innan tagit bort det vilket görs rätt enkelt med en vass kniv (tex sådan man skär tapeter med).
Har inte upplevt några som hellst problem med luftfuktigheten i akvarierna, har lock med träram och tätt galler som ger bra ventilation.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för den informationen. Blir nog ett stort akvarium då.