Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 989 ggr
spöketlaban
1

paniik! hamsterbyte

Hjälp! Jag har köpt en dvärghamster från en djuraffär, vilket var dåligt gjort men jag visste inte det då det var min första hamster. Men iaf så ska vi åka till affären idag och dom ska få ha honom i ngn/ra dag/ar för och se så han inte är sjuk, vilket jag tror.

Jag har ju bara en dvärghamster, och jag visste inte att dom skulle vara två och dom i affären sa såklart inte det(okunniga..) Så nu sitter jag här med en rysk vintervit och om han är sjuk så vill jag ju helst inte ha honom, men jag vill ju fortfarande ha hamster!

Så mina frågor är nu:

När jag skaffar en/två nya, ska jag ha 2 dvärg eller en guldis? vad är bäst?

Jag har 2 burar nu med kortaste sidan 35 cm, Fungerar de till en guld eller två dvärg? Eller måste jag köpa ännu en ny Bur?

kan två kullsyskon(dvärgar) börja bråka med varandra?

Och såklart så köper jag från uppfödare i framtiden!

vet inte om detta var rätt grupp men ..

UlrikaD
3

Om du tror att hamstern var sjuk så behöver han ju inte vara på djuraffären, då behöver han ju träffa en veterinär.

Skulle djuraffären ordna det? Du skrev att han skulle vara där några dagar, varför då?

Sjukt djur=veterinär genast.

spöketlaban
0

#1 han är inte "allvarligt" sjuk utan han har ohyra(tror jag) osv. Och jag är bara 12 år så jag har inte precis råd med vet. och mina föräldrar vill inte betala det. djuraffären ska ha honom för att jag tycker att han beter sig konstigt, och eftersom vi köpt honom där så är dte ju dom som ska få ta tillbaks honom, right? Alltså så ska affären ha honom på sitt "smådjurshotell" , det är ju dom som "känner" honom mest.. Jag har inte haft han så länge.

Förlåt om jag lät sur eller något men jag är vääldigt stressad, för min lilla Laban kanske är sjuk :( Jag har haft svårt och sova för att jag är orolig.

NinjaKakan
0

Det är inte säkert dom tar tillbaka honom för det, ibland är det inte öppet köp på djur vilket betyder att du får ha en oavsett. Du kan hälsa dina föräldrar att enligt lag så är dom skyldiga till att ta hand och ta djuret till veterinären eftersom du inte är myndig annars kan dom få dryga böter och annat. Dessutom så får dom köra hamstern till vet då, annars är det inte läge att ha djur om dina föräldrar inte förstår ansvaret. Tyvärr drabbar det ju dig då. Dvärgar ska vara 2 och 2 enligt lag om det inte finns en anledning som t.ex att dom slåss, den andra är sjuk osv. Får du tillbaka laban så får du skaffa en kompis till. Och visst kan kullsyskon bråka, men det får man räkna med när man har dvärg. Har själv 2 som inte går ihop här hemma. Kan inte svara på din burfråga dock..

UlrikaD
6

#2 Om de har sålt ett djur med ohyra så ska de självklart fixa det och inte sälja några djur alls innan ohyran är borta.

Men om du köper nya djur kommer dina föräldrar att ställa upp och betala veterinärsvård om de behöver det då?

En hamster kan bli sjuk och det kan bli dyrt, speciellt om de blir sjuka och behöver vård en kväll eller en helg.

En hamster kan ju bli allt från förkyld till att den kan bryta benet.

Adrina
3

#2 Även om det är 'din' hamster så är det föräldrarna som har huvudansvaret om man är under 18. Har man ett sjukt djur är det lag på att man ska ta den till vetrinär. Oavsett hur litet eller stort det är.