Colorado x FaritHorpe
Igår parades Sulfidas Cuzy Colorado, nf umb lh med Fairthorpe, caramel lh, hoppas nu på bebisar om 15 dagar. :)
Förväntade färger: nf, nf umb, cinnamon, cinnamon umb, creme sö, creme rö, caramel, caramel rö, sobel, sobel bö, mink, koppar, svart, choklad och dove.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
och colorado
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
åh vad roligt! :D
Vad gulliga föräldrar! :)
Spännande! :) håller tummarna! Flikar in med att pappans namn är Cozy Colorado, inte Cuzy ;)
// Sofia
Ups skrev nog lite snabbt där med hans namn. 
Hoppas på en sobel bö, mink eller koppar till mig. :)
//Frida
Jätte fina föräldrar!
Ungarna kommer bli hur söta som helst
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Hope har börjat få spänd mage
, så hoppas det ligger bebis där inne.
//Frida
Hoppas på en till mig oxå.
Det får vi hoppas ;)
//Nova
Oj vilka fina föräldrar.
Det kommer att bli jätte snygga ungar :D

Spännande combo! :)
Ser att det var inte bara hanens namn du stava fel på utan även honans namn överst! ;P Thihi!
Eller du kanske döpt om henne till FaritHorpe. :P
// Nathalie
#12 Haha jo jag såg det efteråt
.
//Frida
På söndag är det dax
, hon ser absolut dräktig ut. Gissa antal?
//Frida
och två bonusbilder, på sötungen. 
//Frida
.
//Frida

Jag gissar på 13st. Vad fin hon är! :D Brorsan hälsar! :)
// Nathalie
Jag gissar på 12-13 ungar ;)
//Nova
*tassavtryck*
:)
Hur går det :)?
#20 Kullen kommer inte förens imon, så än vet jag inte hur det går. :) Stor är hon ellerfall nu.
Gissar på ganska många faktiskt, skulle inte förvårna mig om det låg 12-14 stycken där imon. ;)
//Frida
Gud så spännande :)
Då får vi se om där är ngr småttingar idag då.
Spännande!
Jag gissar på att det är 12 bebisar där inne. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Jag gissar på 14st
Nu har hon börjat föda :). Tyckte det pep ovanligt mycket på hyllan för en stund sen, men var osäker om det var från Hopes Bur eller från buren över, då musungarna är i buren över. :)
Kollade in i Hopes Bur och hon vissade stolt matte bebisen, sen fortsatte hon att föda, så nu ska jag låta henne vara ifred ändå om jag tror Hope hellst hade viljat ha matte där så hon kunde hålla någon i tassen :).
//Frida
Spännande. Grattis.
Grattis, du får uppdatera senare om hur många det blev! :D
//Nova
Grattis! :D
Det ligger många i boet
. 16 sålänge, fast en vart död så tog ut h*n, det var därför jag kollat till dom. Verkar faktiskt som hon inte är klar än.
Sen ligger det en mini i boet, som är mindre än dubbelt så liten (typ i storlek med vad musungarna var vid 2-3 dagar), men väldigt pigg, tycker dock dom andra är ovanligt stora.
//Frida
Vad roligt med många bebisar :)
//Nova
För stor
, jag som bestämmt att bara en ska få stanna denna gången ju
.
Hoppas på några rödögda ellerfall, för då kan det bli ett stort utbud av färger. :)
//Frida

// Sofia
Fick plocka ut ytterligare en död idag. Tog ut Hope en stund för att kolla så hon mår bra, då hon fortfarande blöder, igår blöde hon väldigt mycket.
. Så hon fick springa lite på sängen, så kollade jag till så ungarna är pigga och fick det 12-13 bebisar.
//Frida

Grattis till bebisarna! Hoppas allt går väl med Hope!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Ställer mig gärna på kö i din kull :)
färgerna jag är intresserade av är Nf Umb, mink, koppar, sobel b.ö helst honor. Men på koppar och mink spelar kön ingen roll :)

Grattis! :)
// Nathalie
12 stycken lever fortfarande. 
Har aldrig varit med på maken hur mycket det skiljer sig i storleken i samma kull
, några bamsingar, några mittimellor och några småttingar, samt dom som avled som var tummelisor. Känns som dom stora är före sin utveckling, börjar redan se shiftningar i färgen, några ser ut åt creme/caramel hållet, medans några ser ut åt sobel bö hållet (eller så är det bara önsketänkande i färgen, eller är det bara jag som är snurrig i huvudet av att se bebisar)
. Alla blev dock svartögda denhär gången. Dom stora har väldigt vackra och breda huvuden. Dom små är som "vanliga" bebisar, rosa.
Det är några av dom jag funderar på om jag ska sätta in ersättning några gånger dag (ja jag håller på i boet pga att jag är orolig för Hope och bebisarna), Hope blir inte stressad. Får se imon om dom inte är lika skrynkliga, annars ger jag dom extra mat.
//Frida

Men om de är svartögda kan det ju inte vara några bö soblar.. :P
Jag hoppas däremot att du får några bö soblar. ;) Du tar så fina bilder och jag har absolut inget emot att få se lite ögongodis så här i juletider och nyårstider! ;D Thihi!
// Nathalie
#40 Jo bö sobel kan det vara :) svart och brunögda är väldigt svårt att se skillnad på tycker jag :), men menar mera att ingen blev rödögd ;).
//Frida

#41 Ja jag kom och tänka på det sen att det kan vara lite svårt att se skillnad. :P Ibland tänker man fort men fel. ;) Och ibland (men bara ibland säger vi) är jag väldigt duktig på att märka ord. :P Alla i min familj älskar den egenskapen hos mig, jag loooovar! ;P Haha!
Du får skriva att alla är mörkögda istället. ;P Thihi!
// Nathalie
Verkar som 2 är svartögda och resten är bö (om man kollar på nyansen på ögonfärgen) :), caramel och sobel bö gissar jag på dessa
, eventuellt någon choklad också. Spänande det är att se vad som dyker upp för färger.
//Frida
5 hanar och 6 honor, eventuellt 6 hanar och 5 honor, för är osäker på en av dom. Men vet inte var den 12 tagit vägen, kanske räknade fel.
Bara caramel honor, borde bli caramel då dom är brunögda. Men säger caramel/creme sålänge :). Dom är störst i kullen alla 4 och ser ut att bli snyggingar. :) Sen har vi vad det ser ut som 1 nf/nf umb hane.
En ser ut att bli choklad, då hon är mellan/mörkt brun färgad. Resten ser ut att bli sobel bö, och rost?
, dom är bruna med vita halvmånar. men får inte ihop det, inte ska det väl kunna komma rost, och nf kan dom väl inte vara om dom är bruna. Men skulle vara roligt om det dök upp rost. :)
//Frida
#45 men pappan är ju nf umb? och mamman caramel :) en rost är ju en nf bö. :) Så jo det kan komma rost! :)
#46 Måste finnas rost på bådas sida, finns bara rost/bö på mammans sida.
//Frida
#47 ja fast det kanske finns längre bak på pappans sida så man inte ser det i stamtavlan!? :)
Det borde ju finnas om det är rost, annars vet väl inte ungarna om det att det inte ska gå. 
//Frida
#49 jo men det är nog så att ungarna inte fattade det! ;) Jo, queens fick en kull med 2 rex. och det fanns inte rex hos någon av föräldrarna. Så den ända förklaringen var att det fanns låååångt bak! :)
Åh jag vill så gärna ha en rost hamster, men jag ska ha dvärghamstrar nästa gång! :( Åh jag kan inte hålla mig, håller på att spricka av längtan! :(
Jag har ju en guldhamster nu och jag får "endast ha 1 hamster i taget" men jag måste ju ha dvärghamstrar OCH guldhamster! orkar inte vänta tills jag flyttar hemifrån :(
Finns rost i tredje led hos mamman ;) Så visst kan det komma rost :)
// Sofia
Hos Colorados mamma alltså :P
// Sofia

Men om det inte finns rost bakom båda så bör det inte kunna ligga choklad(svart+rost) och bö soblar(creme+rost+umb) i högen heller. ;)
// Nathalie
Men det finns rost bakom båda :)
// Sofia
Okej, trodde nämligen inte det fanns bakom :), men då är det inget konstigt att det kan vara rost :).
#54 Iomed att det ligger både rost, sobel bö och choklad på mammans sida och mamman själv är caramel, så skulle det funka att choklad och bö sobel kan dyka upp hos ungarna, har för mig att för att det ska komma choklad och sobel bö behöver det inte finnas rost på bådas sida, utan det är bara själva rost/bö som behöver finnas på bådas sida för att det ska komma rost.
Men nu fick jag ju veta att rost finns bakåt i ledet.
//Frida
Då har du fått det lite om bakfoten, för båda föräldrarna måste bära på rost för att det ska kunan bli choklad och bö sobel också :) Så om båda föräldrarna bär på bö kan det bli rost i kullen, det är helt enkelt en nf med rost anlag på samma sätt som choklad är en svart med rost anlag (eller väldigt gott godis :P)
Hade pappan däremot haft en cremebaserad färg hade det inte kunnat bli rost eftersom alla ungarna hade blivit cremebaserade då, men då hade det inte kunnat bli nf eller svartbaserat heller.
Är nästan säker på färgerna nu, ser ut att det är: choklad, caramel, rost/rost umb, nf/nf umb (eventuellt nf mörk då han är riktigt mörk), sobel och sobel bö.
//Frida
Chokladen vill gärna flytta till ystad ihopa med en rost bror. ;)
#59 Chokladen har avlidit, vilket jag mistänkte skulle hände, då hon vart liten och hade stort öppet sår, sedan när hon vart någon dag gammal.
Inte många umb här inte.
honor:
Guenevera - rost
Joyce - sobel bö
Carmel? - caramel
Isolde - caramel
Morgona? - caramel hona/hane
hanar:
Galahad - nf mörk?
Arthur - rost
Gawain - sobel
Ansgar - sobel bö
Lancelot - caramel
//Frida
#61 Håller bara med dig! 

Kommer inte ens att våga titta på bilder av b.ö soblarna. Så svårt att motstå en sån:)
Ser ut som rost hanen är rost umb, även nf:en verkar vara umb då han är väldigt mörk, men inte så mörk på halvmånarna, dock inte helt vit. rost honan är eventuellt umb. Men det syns nog bättre om några dagar när päls på magarna är ute helt. :) Får dock inte bukt på färgen på sobel bö hanen, antagligen är han sobel eller sobel bö
, men det lutar faktiskt mera åt sobel hållet.
#63 Hehe ;). Jag kommer ha svårt att bestämma vem/vilka som ska stanna, vill spara både rost/rost umb honan, sobel bö honan, nf umb? hanen (helt svart är han just nu, inte änns kindteckningarna syns), sobel hanen (om han fortfarande är mörk vid sådär 4 veckors ålder) och en caramel
, men kan säga såhär att det blir nog 2 som får stanna.
Kommer ha sån himla ångest när det är dax för dessa bebisar att flytta, vill ju spara alla. Snygga är dom ellerfall i sina färger. :) Kanske ska lära dom gå i flock?. :P
//Frida

#64 Självklart ska hampisar gå i flock, jag är helt med på det!!
En av sobel ungarna har mystiska vita fläckar på baken och märkte idag att han börjar få likadant på undersidan, någon som kan säga vad det är (ser ut som en appalossa häst
)?. Sen är han väldigt mycket ljusare än den andra sobeln.
Tog ett foto när han var ute och gick.
//Frida
hmm det såg underligt ut, har aldrig sett något liknande, men den var ur söt! :D
Bättre bild på fläckarna.
#67 Väldigt söt, men tycker även det ser lite underligt ut, speciellt att det bara är fläckar på baken och på magen. :P
//Frida

Är det inte bara skinnet som lyser igenom och den inte är i full päls just där.
#69 Nopp, det är vita/creme strån.
//Frida

#70 Känns lite tidigt att börja bli vithårig redan:)
#70 det kanske är en ny teckning! nu börjar det klia i tårna, vill ha, vill ha! 
Vilken söt! Fläckarna är ju mint sagt konstiga. Ingen av föräldrarna har ju någon vitteckning. Spännande! :D
han kan vara på väg att bli silversobel, då är han om några dar jämnare i färgen. kan också vara så att det finns dold ds el roan i nån av föräldrarna.
du får vänta å se vad han blir.

#74 Ingen av föräldrarna är silver så det är inte möjligt. ;)
// Nathalie
#74 Silver kan han inte vara. Dold d.s eller roan skulle vara konstigt om det fanns, då det inte finns på många led. ;)
//Frida

Det ska bli väldigt spännande att se vad det blir av den lille fläckrumpan. ;) Skulle ju vara spännande om det var något helt nytt, men sånt är ju tyvärr lite ansträngande att ta tillvara på och behålla.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#77 Sen är det inte bara fläckarna utan även att han är nedblekt. Skulle vara roligt om han får behålla fläckarna och att inte dom försvinner. :) Kommer nog dock inte själv behålla honom.
//Frida
#78 Första tjing!
Supersöt
tänkte inte på att ingen förälder är silver
.
det ska bli kul å se vad han blir i slutändan, nåt måste han ju få i sin stam, han kan ju inte stå som ett frågetecken livet ut 
nästa år får vi säkert svaret på gåtan
Experimenterar bara med tanken, kan han vara roan?, fick den tanken ikväll när jag studerade hans färg och hans bror som är sobel.
Han har vanlig sobel färg på huvudet och blir ljusare nedåt.
Tänker specielt på denna text på hamsterföreningens sida: "Huvudet ska vara kraftigt färgat och färgen ska ljusna mot bakdelen där vita strån ska vara mixade med färgen". Vilket stämmer in på honoms färg.
Här även kollat på lite bilder på sobel roans och dom är rätt lika honoms färg, dock har han lite mörkare sobel färg än dom bilderna på roan jag kollat på. Samt inte lika kraftigt ljus på baken, men det kanske blir ljusare när han blir äldre?.
//Frida

#81 Du får släktforska! ;) Thihi! Hade ju varit helt underbart om det är roan! Speciellt nu när folk importerat från England via Holland för att få in genen så Poff! så avlar du fram en helt omedvetande!
MEN det måste ju betyda att Colorado är vitmagad. Attans att jag inte har tillgång till stamboken för då skulle jag minsann sätta mig nu på en gång och släktforska gärnet för att se om det ens finns en liiiten möjlighet till det! ;D
// Nathalie
#82 Colorado är ej vitmagad, han har ellerfall inte vit mage. ;) Inga roans i 4 led, kanske finns på pappans sida bakåt. D.s och någon bandad finns på bådas sida, men som sagt inte roan. Har dock inte tillgång av stamboken, så kan inte kolla där.
Vet inte annars vad han har för teckning om det inte är roan, då han som sagt både är nedblekt mot baken och har fläckar i färgen. Eller så bestämde sig lill killen helt enkelt för att han vill vara unik och starta en ny teckning, som han bestämmt ska döpas efter honom sen. :P.
//Frida

#83 Haha! Måste ju vara så du skriver att han startat en helt ny teckning. ;P Haha!
Ja för att han ska vara roan så måste ju antingen pappa vara vitmagad eller mamma vara roan och roan är hon ju inte så mörk och fin som hon är. :) Så det är verkligen en skumming det här. :)
Önskar verkligen att Carjos eller nån annan som varit med ett par år ska komma in och kolla på lillkillen! :) Hon kanske har några idéer?! :)
// Nathalie
det borde vara så att det ligger dold vitmagad eller roan i många led, det såg verkligen ut som roan. Så söt också, älskar sobel, min favvo färg!
Tycker verkligen det ser ut som roan. Sedan kan ju en ds vara lik roan, inte alltid, men jag har ds hanar som bara har färgat huvud och lite nacke, sedan är resten av kroppen vit, så man kan ju missta sig!?
#66 nej men oj så söt rumpa
en sån fläckfis hade jag velat ha! ser fram emot mer bilder när de öppnat ögonen 
Bilder kommer eventuellt imon, då en av dom öppnat ögonen nu, och en annan är påväg att göra det. :)
//Frida

Spännande, vill se b.ö sobel tösen ju:)
Några bilder blev det, när dom fick frukost. :) Nu har alla öppnat ögonen förutom två, men det syns inte på bilderna :P.
//Frida
-
//Frida
Morsan det är någon konstig sak där borta, som håller i en stor svart sak!
//Frida
Mörk och fin, nf umb pojk. :)
//Frida
-
//Frida
-
//Frida
och sista bilderna för idag. :)
//Frida

Tycker bö sobeln(?) också ser ut att vara lite fläckig baktill på rumpan. Jag som ser i syne? Den ser dessutom rätt konstig ut i färgen..
// Nathalie

Men dom är ju helt bedårande glömde jag ju att skriva!! 
// Nathalie
#96 Vet faktiskt inte om hon är fläckig eller inte, men tycker inte det ser ut så, ser ibland fläckar och ibland inte, men tycker 2 av caramelerna är fläckiga baktil, eller så är det bara jag ser i syne.
Var bara tvungen för det att springa in i rummet och kolla. 
//Frida
-
//Frida
och lika bra att vissa en bild på caramelen, fläckig?
//Frida
Dubbelpost
//Frida

Ja på bild #93 tyckte jag creme/caramellen såg flammig ut i färgen.
#98 ser inte flammig ut men #99 gör det.. Hmm.. :/
Vad är det för konstigt du fått?! :P Thihi! Nån aning om vart det kan ha kommit från OM det nu är roan?! Isf lär/bör ju några av de vilttecknade vara vitmagade också..
Och hur kan det komma sig att det kan gå "dolt" i så många led?
Fy det här hjälper inte min huvudvärk ett dugg. :P Thihi!
// Nathalie
Åh vad berårande de är!
Och vilken fin skärpa du får på bebisarna.
Mvh Alicia.
#102 Ingen aning faktiskt, det gav kanske utslag när det var denna kombinationen? :P.
Lägger in en bild på fläckrumpan då en ville se honom. Han ser dock ut som silversobel här pga att han blev fotad på det svarta, och inte riktigt samma sobelfärg som på riktigt i detta foto.
//Frida
Måste säga att jag är jätte förvirad av denna kull, ska ju snart regga dom och vad ska man regga fläckrumpan som ex? ska man regga sobel bö som sobel bö, eller sobel bö med teckning?, samma med dom caramel/creme:arna.
//Frida
#104 Han är jättefin!

Nu dog jag lite i ett hörn. Du får ett helt gäng svarta mot en b.ö sobel.
#107 Haha, om du säger till dom att gå i flock så
. Ulrika vet du om det finns roan bakom Maj och Mazarin?
//Frida

#108 Inte så långt mina stamtavlor går. Du kan ju gå in och kika i stamtboken för att kolla längre bak. Men de ska ju inte dyka upp så.
Vill iallafall att b.ö sobeln tassar hitåt.
Jag lägger nog ner att gissa teckning på några dagar, och skriver i reggningen fläckrumpor. 
//Frida
Super fina hela högen! :)
//Nova

En ny vitteckning: Fläckrumpa! ;D Haha!
// Nathalie

Läste precis en sak på facebook:
"the effect on cream based syrians who are whpwhp (polywhite) do look like roans"
Kan det vara nått sånt bakom? Nått zoodjur eller nått nånstans som kan ha smugit med sig, fast vad jag förståt måste det väl då liggas i bådas gener?! För det är väl en recenssiv gen?
// Nathalie
#113 Ingen aning faktiskt, vad jag vet så finns inga zoo djur på varken mammans eller pappans sida, isåfall långt bak. Isåfall är det något som finns på pappans sida gissar jag på, men då polywhite är recessiv, måste det väl ligga på bådas sida?, som du skriver. Kollade på bilder men hittar bara polywhite med d.s
//Frida
Detta ser ut som min fläckrumpa http://www.hamstercentral.com/community/breeding-hamsters/22141-genotype-lists-2.html , fast min har tydligare fläckar, som nog beror på att min hamster har mörkare färg.
//Frida
Då kanske den är b.ö sobel polywhite, spännande.
Medarbetare på Vetenskap.
#116 Tror dock sobel b.ö honan ändast har umb som teckning, utan det är sobel pojken isåfall och eventuellt någon av caramelerna som är denna teckning isåfall.
//Frida
Aha, jag trodde lite fel.
Medarbetare på Vetenskap.
Ska jag regga fläckrumpa som dominant spot eller polywhite (vet dock inte vad denna heter?, eller är det polywhite man reggar som?)? Tror dock inte att han är d.s, då han inte har vit mage, och hans fläckar är som dom är. Börjar samt få fläckar vid munen nu.
//Frida
Söta bäsar du har där!
#119 Tror det är bäst att du frågar föreningen.
#120 Har skrivit där också :). Bebisarna tackar. :)
//Frida
Ghaa ska behålla rost eller sobel b.ö, men vet inte vem av dom
, ska inte behålla båda. Svårt beslut. Båda är lika fina, sobel b.ö är störst och bredast i kullen (gissar på en ny Ginova, i storlek och mat tokighet), men vill ha en rost här hemma, men även flera sobel b.ö. suck
. Om jag tingar bort en av dom behöver jag inte ha det problemet, blir nog svårare ju äldre dom blir också.
//Frida

#122 Du vet var min brevlåda bor ifall du ska behålla rosten;)
#123 Haha lika bra att du tar henne, innan jag ångrar mig :P. Då behöver jag inte ha det bekymret längre :P.
//Frida

#124 Komsi, komsi…
Ser fram emot nya bilder på allihopa.
#122 Ska du inte behålla sobeln med fläckarna? Kan ju vara intressant att ta reda på vad det är för något.
#126 Vill inte börja med en ny linjer, så han kommer inte stanna.
. Tror att han är polywhite, d.s är jag nästan säker på att han inte är.
//Frida
Tjejerna:
Guenevera, rost lh
//Frida
Joyce, sobel b.ö lh
//Frida
Carmel, caramel lh
//Frida
Isolde, caramel lh
//Frida
Pojkarna:
Galahad, nf umb lh
//Frida
Arthur, rost umb lh
//Frida
Gawain, sobel lh
//Frida
Ansgar, sobel polywhite? lh
//Frida
Lancelot, caramel lh
//Frida
Super fina ju och Arthur var ju lite extra fin ;)
//Nova
och sist men inte minst
Merlin, caramel lh
//Frida
Jättefina bilder! :)
Vilka är tingade och vilka finns kvar?
#139 Arthur är tingad än sålänge.
//Frida
ååå vad fin Galahad är! hade velat ha en nf umb, fast en korthårig satin
de är enormt gulliga hela högn!
#141 Galahad är fin och mörk.
Äsh då det är bara att klippa hans hår med jämna mellan rum, så är han korthår. 
//Frida
#142 haha jaaaa.. får skaffa en sån där trimkniv man har till hundar så att jag kan trimma ner honom riktigt då *s*
Sobel b.ö honan finns nog tillsalu.
//Frida
Tycker också att den nf mörka hanen är riktigt fin :) Är ute efter en att ta kull med min flicka, men vill ha fram kh. Håller med om att han skulle vara kh :)
Jag är också jätteförtjust i nf umben! Colorado ser också väldigt fin ut :)
Som sagt är jag väldigt intresserad av Ansgar! 

Dom som är intresserade får gärna pm:a :).
//Frida