Hamster iFokus

Hamster

Etikettbildtråd
Läst 1849 ggr
HamsterMarie
0

Min lilla gamling.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min gamla Mandel är inte i sina bästa tider. Hon är en Djuraffärshamster som jag har haft i snart 2 år. Den 2 jan.

En glad tjej som alltid har varit snäll och go. Som de flesta hamstrar har hon blivit smalare med tiden. Nu är hon väldigt, väldigt spinkig.

Hon är helt blind, men hon kan sin Bur utantill. Hon springer runt och vet precis vart saker och ting ligger. Däremot får jag så dåligt samvete när jag ser henne stå och flaxa med tassarna i luften för att få tag i vattenflaskan t.ex. Vattenskål förstår hon sig inte på. Hon har också ögoninfektion och en vagel som verkar helt omöjligt att bota.

Hon har knappt någon kraft kvar. Hon orkar inte klättra på gallret längre hur hon än försöker.

Idag fick jag en väldig ångest när jag märkte att hon inte ens kan tvätta sig p.g.a att hon är så svag. Såg också att hennes avföring fastnar i pälsen och stelnar. Hon har lite svårt att hålla balansen nu när hon har blivit så smal och även blind.

Hon har tappat mycket päls på ryggen, nacken och huvudet. Det har nog att göra med åldern. För protein får hon och ohyra i pälsen har hon inte.

Hennes positiva sidor finns också. ^^

Mandel älskar fortfarande att få komma ut och springa av sig utanför buren. Hon är fortfarande nyfiken på allt och alla. Hon är även pigg för sin ålder och kämpar verkligen med att t.ex komma upp på gallret. Äter som vanligt.

Hon har inte så långt kvar. Att avliva eller inte avliva, det är frågan..

Jag har i vilket fall som helst lovat min älskade plutt att lägga upp bilder på henne.

HamsterMarie
0

Och såhär äter hon.. :)

HamsterMarie
0

Avföringen som fastnar i pälsen och stelnar. (otydlig bild och jag har tagit bort det mesta)

Novis10
0

Naww, lilla mandel då. Super vacker och söt tös du har Marie! :)

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

HamsterMarie
0

Gamla tider, här var hon helt frisk och glad. :) (sista bilden)

HamsterMarie
0

#3 Hon tackar! :)

[Bibbo]
0

Hon är jätte söt  Kyss! Hon verkar ha en underbar personlighet :)

HamsterMarie
0

#6 Hon säger tack! Jo, det har hon. Jättesnäll.

Bruden-Mbuti
0

för några år sen hade jag en gamling som också hade problem med att tvätta sej själv i rumpan.

han fick ha Sand i halva buren och strö i andra halvan. det hjälpte faktiskt bra. tror han blev ren när han släpade rumpan i sanden.

han gick inte på sandlådan lika ofta utan föredrog att göra sitt direkt i ett hörn av buren. att kliva över kanter var för ansträngande för honom.

tyckte synd om honom då han blev magrare å magrare. en bekant hjälpte honom med att somna in. själv klarar jag inte sånt.

så mitt tips är att testa med att ha Sand direkt på burbotten i ett hörn eller över halva/hela burbotten. kanske hjälper det för din dam också.

annars badda med ljummet vatten och torka torrt med bomullstuss el mjukt papper.

charmig är hon trots sin ålder. fin färg.

syns att hon är gammeltant.

HamsterMarie
0

Det ska jag prova. Tack. Jag fick bort det mesta med vatten och papper, resten var nästan omöjligt att få bort. Ska prova ditt tips. Det lät smart! :)

Lollypoppii
0

Åh gud så söt! Har själv en gammal gubbe här. Han är min andra hamster. För några veckor sen så brukade han klättra upp på sitt hus för att försöka rymma från samla lådan varje gång jag lyfte bort ''locket'' Idag när jag städade buren så såg jag att han ramlade omkull när han försökte att klättra upp. Han är ju 2 år och (ca) 6 och en halv månad. Fyller 3 år den 20 maj :) Han har också börjat tappa päls och är sjukligt smal. Jag ger honom massor med frukt och grönsaker varje dag för att han äter det mer än fodret eftersom han inte kan tugga så mycket på hårda saker.

Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(

Candela
0

Tycker du borde avliva henne, man vet ju faktiskt inte hur länge hon kommer leva så här. Hon kanske dör imorgon, eller så lever hon så här i flera månader till..

Tycker inte det känns rätt mot henne. Det låter som hon har det jobbigt.. Tyst

mjuhm
0

Du kanske vet min Paris?

Hon fick ju samma problem som Mandel har nu. Blind, svag, kunde kanppt tvätta sig osv.

Superfin hon är! Kyss

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

HamsterMarie
0

#10 Kan han inte äta fodret? Ojoj. Får ha koll på Mandel nu då så hon äter det.

#11 Tror det blir så. Det jag tvekar för är att hon är så pigg ändå. Verkligen livlig, verkar inte alls ha lust och dö just nu. Men det skulle kännas så skönt om man kunde fråga henne och få ett svar. Nu måste jag ta beslutet själv och vet inte alls vad hon vill. Vill göra det bästa av situationen. Och i det här fallet kanske det är avlivning som gäller. Har bara sjukt svårt att acceptera att jag måste ta beslutet om hon ska leva eller dö. :(

#12 Ajdå. Inte kul när de blir spinkiga och svaga.

Hon tackar så mycket!

Lollypoppii
0

#13 Han äter lite av fodret men helst så äter han tillägsmaten eftersom den är mjukare. Curry har också blivit väldigt svag, han tappar päls och är jätte mager men han visar inga täcken på att ha ont eller så, låter honom mest vara ifred och anstränger honom inte för mycket i onödan. Han lever liter lyx ^^ Sover och äter mumsig mat varje dag. Har bytt hans Bur till en mindre samla-låda (47L) och han trivs bättre i den eftersom det är nära till allt, har ett kokosnötskal som leksak. Han sover endå alltid så han behöver inga leksaker eftersom han endå inte orkar att ''leka''

Lollypoppii
0

Kan lägga in en ''före och efter'' bild på honom om jag får? En bild där han var yngre och sen en bild hur han är nu. Tog en bild på honom förut när jag städade hans bur

Frosstis
0

#15 gör det :D<3

Lollypoppii
0

Här är bilderna, ni kanske kan gissa vilken bild han är liten på o vilken som han är gammal på ^^ Bilderna blev lite lustiga eftersom jag förminskade dem och så ;)

HamsterMarie
0

#17 Naj, vilken söt pojk. Bilden till höger är på när han är gammelgubbe.

Lollypoppii
0

#17 ja han är jätte fin! japp högerbilden är när han är gammal. Gud vad knubbig han var när han var mindre ^^ eller så är det bara jag som har vant mig vid att han är så mager :P

#4 Gud kan inte sluta kolla på hennes bilder, hon är så sjuukt fin! på första bilden som liknar hon en guldhamsterunge ^^ super sööt!

HamsterMarie
0

#19 Tack, säger hon. Haha, det finns en gammal bildtråd på henne också. Glad

Lollypoppii
0

#20 Åh finns det *leta leta* ;)

HamsterMarie
0

Skrattande