Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 14189 ggr
Anonym
1

Hamster kliar sig

Min ena hamster kliar sig jättemycket, först var jag rädd att det var ohyra, men ingen av mina andra hamstrar kliar sig mer än normalt, så jag har börjat fundera på om det kanske är foderallergi? 
Har nyligen börjat ge honom annat Foder bestående av müsli, cornflakes och frön. I müslin är det hasselnötter, är det farligt, kan det vara det han reagerar på?
Eller kan det vara ohyra fast det bara är han som uppvisar symptom?

Bulba
0

Hasselnötter är ingen fara för hamstrar så jag tror inte att det är det som är orsaken.
Jag skulle ändå gissa på att det är ohyra han fått, du kan blåsa i pälsen på honom för att se ifall du hittar svarta prickar. Om det är ohyra kommer det inte dröja länge innan de andra hamstrarna är smittade så du borde ta honom till veterinären så fort som möjligt :)

Anonym
0

Fast han har hållt på såhär i över en vecka.. tycker jag borde ha märkt på de andra i så fall. Men ska blåsa i pälsen.

Frosstis
1

Maten du ger innehåller faktiskt ganska mkt socker..

Anonym
1

#3 Nej, det är inget socker i den müsli jag ger. Jag kollar innehållsförteckningen först förstår du.

Anonym
0

Ser inga svarta prickar då jag blåser i hans päls, ska de vara synliga eller måste man kolla riktigt, riktigt noggrant för att se? Han har bara vanlig hud, inga sår eller något

Twisted_T
0

Det är inte allergi/överkänslighet mot bottenmaterialet då?

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Anonym
0

Tror inte det, jag använder stl strö och det är ju gjort av papper…

Twisted_T
0

Ja då är det nog inte det nä. Stl strö ska ju inte vara någon fara med.

Men kolla med veterinären om det inte ger med sig? Är det väldigt mycket han kliar så är det ju någonting som är fel i alla fall.

Har han kala fläckar eller någonting?

// Linn

Anonym
0

#8 Blir nog så

Näe, han har inga kala fläckar, lika tjock päls som  vanligt.
Sedan vet jag inte om han kliar sig ovanligt mycket eller inte, har hans Bur vid datorn så ser honom mest av allihopa hahaha
Antar att det är vanligt att hamstrar kliar sig ibland, men jag ser honom göra det lite då och då, blir lite oroad bara..

Twisted_T
0

Ok. Men håll extra koll på han bara och är du väldigt orolig så skadar det aldrig att gå till veterinären.

Svårt att avgöra sånt såklart, men man vill ju inte vänta med ohyra heller.

Om inte annat så säger de att det inte är något problem med han och sen vet du det i framtiden och behöver inte vara orolig för han när han kliar sig så :)

// Linn

Anonym
0

#10 Ja, får göra det :) 

Sålänge han "bara" kliar sig så är de ju ingen fara men får han sår och sånt så blir man ju fundersam.. om det är skabb eller löss så borde han väl få sår av det?

Vi får se iallafall, kollar hos vet om han inte slutar

Frosstis
0

men alltså de är ganska mkt socker i corn flakes även om det inte står på paketet!

Anonym
0

#12 Det är olagligt att ha felaktig innehållsförteckning så det tvivlar jag på. Du kanske tänker på sockerflingor? Det jag menar är helt vanliga osockrade cornflakes

Twisted_T
0

#11 Ja de kan få sår eller tappa päls på ställen där de kliar för mycket om det är någon form av ohyra eller allergi :)

De börjar väl antagligen tappa päls på stället först och sen bildas det sår om det fortsätter.

Har aldrig haft problemet själv men läst en del om det :)

#12 Ja du har rätt det är ganska mycket socker i cornflakes, tror dock inte sockret är boven just här, men det är kanske inte det bästa att ha det i fodret ändå :)

// Linn