Skall köpa hamster, behöver tips!
Skall köpa hamster på fredag. Har nyligen haft hamster. En dog i somras och en på julafton. Jag erkänner nu att jag inte hade tillräckligt med kunskap för dem. Eller min mamma kom en dag hem med en hamster, helt plötsligt. Så nu ber jag om ordenliga råd.
Måste tillägga att jag skall köpa ifrån zooaffär eftersom jag inte hittar ungar tillsalu här på gotland.
Här är mina frågor:
1. Skall jag välja guldhamster eller dvärghamster, fördelar och nackdelar med dessa två?
2. Skall hamstern ha fri tillgång till fröblandning?
3. Om jag väljer dvärghamster så skall de ju bo minst 2 och 2. Men denna djuraffär håller alla dvärghamstrar åtskilda vad jag har sett. Ska jag köpa två ändå och sätta ihop dem. Eller vad?
4. Hur får man den/dom tam/tama?
Hälsningar Amanda och kaninerna
putt
du kan köpa från uppfödare eller privat. transport brukar ju finnas sthlm-gotland över veckosluten.
1. Skall jag välja guldhamster eller dvärghamster, fördelar och nackdelar med dessa två? vill du ha en liten go hamster som bara ligger i handen å jäsre då är dv den du söker.
vill du ha en större så är det guld. guld finns både som långhårig och korthårig.
gå gärna in på tex svenska hamsterföreningens sida och titta på de olika rasernas färger.
2. Skall hamstern ha fri tillgång till fröblandning?- ja
3. Om jag väljer dvärghamster så skall de ju bo minst 2 och 2. Men denna djuraffär håller alla dvärghamstrar åtskilda vad jag har sett. Ska jag köpa två ändå och sätta ihop dem. Eller vad? dvärgar kan leva ensamma. är de vana vid flytten att bo ensam så kan det vara lite svårare att sätta ihop den med en kompis.
4. Hur får man den/dom tam/tama? finns en bra artickel om det här på hif.
ska se om jag hittar den
här är länken jag tänkte på först
http://hamster.ifokus.se/articles/4d7164bdb9cb4622440732c8-att-fa-sin-hamster-tam
putt
1. Skall jag välja guldhamster eller dvärghamster, fördelar och nackdelar med dessa två?
- Vill du bara ha en hamster är det guldhamster som gäller då dvärgar (iaf vintervita och campbells) ska sitta minst två och två. Hittar du en privatuppfödd hamster så är det större chans att du får hem en hamster som redan är tam och hanterad. Då behöver du inte börja från början med ett djur som kanske aldrig blivit hanterad och van vid människor..
Både guld- och dvärg är väldigt sociala och lekfulla djur, de älskar att få komma ut ur buren och aktiveras på olika sätt. Dvärghamstern är generellt sett väldigt lugna i handen och lätta att hålla i och mysa med. Även guldhamstrar kan vara riktigt mysiga och lugna men oftast är de lite mer springiga av sig (speciellt som små). Då har de mycket bus i benen ;)
2. Skall hamstern ha fri tillgång till fröblandning? - Ja. Sen behöver de även proteiner och annat i form av tilläggsfoder. Lite kött nån gång i veckan, grönsaker, lite pasta, kanske en bit kokt ägg nån gång osv. De är lite av allätare men de behöver inga stora portioner så det går inte åt så mycket om man bara har några hamstrar :)
**3. Om jag väljer dvärghamster så skall de ju bo minst 2 och 2. Men denna djuraffär håller alla dvärghamstrar åtskilda vad jag har sett. Ska jag köpa två ändå och sätta ihop dem. Eller vad?
**- Campbells och vintervita ska sitta minst två och två enligt lag, förmodligen har zooaffärerna dem en och en i burarna för att slippa ev. skadade hamstrar. De har ju ingen uppsikt över djuren nattetid exempelvis, sen vill de kanske undvika att köpare kommer tillbaka med hamstrarna om de skulle börja bråka med varandra. Då är det lättare för dem att sälja dem separat trots att de inte ska sitta ensamma :(
Kinesisk dvärghamster kan i många fall välja att hellre sitta ensam men det beror kanske lite på individerna också.
Mitt råd är att du tar två hamstrar av samma kön i en kull- som suttit ihop sedan de var små. Då är de redan bekanta med varandra :)
Men man får alltid vara beredd på att man Kan bli tvungen att införskaffa en till Bur ifall de skulle börja bråka när de blivit äldre. Finns inga garantier till att de ska kunna bo ihop hela livet men många gånger funkar det. Men dom ska iaf få möjligheten att välja om de vill bo tillsammans med någon annan eller inte. Så köp inte en ensam dvärg :)
4. Hur får man den/dom tam/tama?
- Se svaret på nr 1 :p
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_