Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 552 ggr
Wand
0

Tjuvparning, antagligen?

Tänk att jag har varit hos min mor i en vecka, alltså har jag inte varit hemma hos djuren sedan dess. Ocean rymde förra veckan, på onsdagen eller torsdagen tror jag, och blev förflyttad till sin Bur av min lillasyster. 

Idag när jag kom hem så såg jag honom sovandes i Smileys Bur, och jag såg tydliga spår som visade att han minsann busat runt lite i rummet (bl.a gnagt sönder en riskudde) så nu kan jag ju inget annat än förvänta mig ungar inom några veckor.

Det hela beror ju helt enkelt på om Smiley brunstat under tiden, och jag har ju ingen aning om hur länge han varit med henne. Kan vara två timmar, kan vara sedan i fredags.

Varken Smiley eller Ocean hade bitmärken eller skador, så det verkar i alla fall ha gått bra.

Nu kan jag ju inget annat än säga att det är himla tur att jag har en del lediga burar om det visar sig att små rosa korvar kommer fram. Obestämd

Men jag ska hålla koll på Smileys vikt och hålla tummarna för att hon håller sig odräktig. Förvånad

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
0

Förresten så upptäckte jag hur Ocean lyckats rymma… han hade vänt en äggkartong så att den låg emot burkanten och klättrat upp till kanten, sedan hoppat ner på min datorstol och vidare på golvet. Dum som jag är så använder jag ju inte lock, för han har aldrig uppvisat klättersyndromet förr. 

Det är himla tur att han inte slagit ihjäl sig då.  Rynkar på näsan

Odette
0

Du sa det ganska bra själv där; "dum som jag är använder jag inte lock". Känner igen det där och det är garanterat fler som gått i den fällan.. man tror att det ska vara lugnt för att det inte hänt något. Men varför måste det hända något innan man vidtar säkerhets åtgärder!? Som sagt, jag har varit med om sånt själv så jag vet hur arg man kan bli på sig själv.. 

Det enda man kan lära sig av det är att man aldrig kan vara för säker! Man ska Alltid ha lock, oavsett. Å är man minsta osäker på "funkar det där?" ska man fixa det på en gång så man aldrig behöver vara orolig eller ens tveka.

Nu klarade han sig ju bra och det var ju tur att de inte gjort illa varandra, men nog så obehagligt ändå att komma hem å se dem i samma Bur.. hoppas det går bra nu och att hon inte blivit dräktig!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Wand
0

Ja, jag har ju lock till ALLA andra djur (förutom mössen då, av olika skäl) så jag förstår inte varför jag inte satt till Ocean, han är ju den enda som sitter i en Bur högt upp också, herregud. Rynkar på näsan Nu har han fått lock i alla fall och han kommer inte kunna rymma mer. 

Anledningen till att han lyckats slicka in till Smiley är antagligen för att han på något vis krypit under ett utav locken (har två lock över hennes Bur då jag inte har något mer lock som passar hennes) så det ska jag också fixa tiill.

Och som sagt får vi ju bara hoppas nu att inget hänt. Just för Smileys del så är det förhoppningsvis ingen fara då hon haft kullar förr och inte ännu är för gammal då hon är ca 9 månader gammal.
Och som sagt har de ju klarat sig utan bråk som det ser ut.

Det är ju bara det att om det kommer ungar så blir det ju lite tight med tid, pengar osv. Obestämd Och blir det en jättekull så har jag inte extra burar till alla. Hmm. 

Får väl vänta och se helt enkelt.

Hur lång tid brukar det ta innan man kan börja se skillnad i mage och vikt?

Odette
0

Ja det är så typiskt.. Lite olika när man kan börja se om de är dräktiga eller inte, en del går upp i succesivt under hela graviditeten medan andra honor kan bli smällfeta bara dagen innan nedkomst. Hur var hon vid tidigare dräktigheter? Blev hon stor då? Fick hon många ungar då?

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Wand
0

#4 Jag har inte haft kullar med henne själv, men ska maila till Lotte (uppfödaren) och fråga. Jag har inte frågat hur hon blivit under dräktigheten tyvärr, utan enbart hur hon varit som mamma. Såklart. Obestämd