Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1189 ggr
CorneliaAndersson
0

2st??

HejHej. Jag funderar på att köpa en hamster. Har aldrig haft en, men hade 2marsvin när jag var ca 3år.Nu har jag kaniner så jag har ju lite erfarenhet av gnagare :)

Min fråga är nu om man måste ha2hamstrar och om de kan vara utomhus i en Bur :) Buren är du en ''gammal'' kaninbur som är isolerad.

Undrar också om det finns någon ras som är ''bra'' att börja med:)

Tacksam för svar!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Lollypoppii
0

Dvärghamstrar är flockdjur och trivs bäst av att vara två och två (eller fler) Men guldhamstrar ska man bara ha en och en! Annars så kan de börja bråka och ingen slutar förens den andra är död!!

Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(

UlrikaD
0

Hamstrar är känsliga för drag och kyla och ska inte bo utomhus.

NaDa...
1

Hamstrar är känsliga för kyla och drag så de ska nog bo innomhus.

Du kan (och ska) ha två stycken dvärghamstrar i samma Bur, i undantag för den kinesiska dvärghamstern.
Guldhamstrar måste bo själva.
Jag har en Guldhamster och det är även min första hamster, men jag tycker att guldisar lätt blir tama och är bra nybörjar hamstrar. Säkert så är dvärghamstrar jättebra nybörjarhamstrar också, men de har jag ingen erfarenhet av :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

CorneliaAndersson
0

Ok tack för snabba svar!:)

Tror att det blir en liten sak :P Blir nog att åka och titta på en ganska snart :D. Får dock bestäma ras när jag väl är och kollar på dom! :)

/ Cornelia Andersson,

Roxie
0

Och jag rekommenderar att köpa från uppfödare. Inte djuraffär.

// Sofia

goldenhamsters
0

Ett tips är att köpa från uppfödare. Många djur från djuraffär kommer ursprungligen från grossist och är helt ohanterade och väldigt rädda och argsinta av sig. Har haft 4 från djruaffär och de är så argsinta i början, bits jätte mycket :/ Så det är större chans att du får en snäll liten hamster om du köper från uppfödare.

Tips på uppfödare: http://www.hamsterforeningen.se/uppfödare-1895078

Mvh Alicia.

CorneliaAndersson
0

Ok. Får se om jag hittar någon uppfödare i närheten :)

/ Cornelia Andersson,

Roxie
0

Vart bor du då?

// Sofia

CorneliaAndersson
0

Skåne

/ Cornelia Andersson,

Wand
0

Du har redan fått bra svar - Dvärgar lever tillsammans, guldisar lever ensamma, och de ska bo inomhus utom räckhåll för drag. 

Men du ska absolut inte köpa från djuraffär, av många anledningar. Dessutom kan jag lovar dig att köper du ifrån djuraffär så är risken större för att du får en hamster som dör i förtid, lätt blir sjuk och liknande. Har även hört att de flesta guldhamstrar som kommer från djuraffärer bits mycket, men mina guldisar, som alla kommer från uppfödare, har aldrig bitits och är hur lugna och snälla som helst.

Guldhamstrarna är lugnare och mycket större än dvärghamstrarna, och finns i fler färger och hårlag. Dvärghamstrarna är aningen spralligare, men lika gosiga.

Detta är enbart mina erfarenheter då.

Sedan om du köper från uppfödare så finns det nästan alltid transporthjälp. Tror även att det finns uppfödare i Skåne, så det ska nog inte bli några problem.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

CorneliaAndersson
0

#10 tack för tipset!:) Får söka lite :P Förresten, har sett vissa som har marsvin och hamstrar i akvariom. Men, det är väll ej rätt!?? O,o

/ Cornelia Andersson,

[Em_I_Am]
0

Jag bor i södra Småland och väntar kull vilken dag som helst om du skulle bestämma dig för dvärghamstrar. :)

CorneliaAndersson
0

#12 hihi :D

Jag bor själv i Norra Skåne :)

Har dessvärre ej någon Bur ännu ;(

/ Cornelia Andersson,

[Em_I_Am]
0

Ja jag såg att du bor i Tollarp :) Det är ont om dvärguppfödare i södra Sverige så jag tänkte bara hojta till lite :)

Jag kommer ha kullar framöver också om det skulle bli aktuellt. Hoppas du hittar en eller flera hamstrar som passar dig bäst :)

Wand
0

#11 Akvarium är det absolut bästa man kan ha till smågnagare. Inte till marsvin kanske (har för mig att de behöver väldigt stora ytor?) men till möss, hamstrar och gerbiler är det JÄTTEBRA.

CorneliaAndersson
0

Hur är föräldrarna i sättet? hur mycke kommer en unge kosta? :)

/ Cornelia Andersson,

[Em_I_Am]
0

Föräldrarna är verkligen kanon i sättet.

Mamman är full av engergi men är otroligt social. Hon kommer direkt när man öppnar buren och fullkomligt klamrar sig fast för att man ska ta upp henne. Väl i handen sitter hon stilla o är mysig.

Pappan är lugnare till sättet men precis lika snäll och mysig.

Ingen av dom har någonsin bitits, fräst åt oss eller visat något tecken på dåligt temperament.

Ungarna kommer vara reggade och ha stamtavla. 2 st kostar 300kr (en kostar 200 kr).

Mer om uppfödningen och hur föräldrarna ser ut finns på min hemsida (länk längst ner i mina inlägg) Föräldrarna är Blixten och Mulle.

[Em_I_Am]
0

Just det, min Avatar är pappan till kullen också :)

CorneliaAndersson
0

Låter ju kanin! :) Själva stamtavla och sånt är ju inte direktnågot som behövs nu i första taget, men kan vara bra att ha iallafall!:)

/ Cornelia Andersson,

[Em_I_Am]
0

Nej, men som du säger är det bra att ha iallafall. Då vet man lite mer om sina hamstrar och man får också reda på om någon ärftlig sjukdom skulle dyka upp. Tyvärr har inte dessa två full stam, men några led har jag på papper så det är alltid något. Köper man från djuraffär kan hamstrarna vara väldigt inavlade och man får ju inte veta något alls om hamsterns bakgrund. Nu vet jag ju att de hamstrarna som finns i stamtavlan är friska och trevliga hamstrar allihop vilket också gör att bebisarna bör ha ett toppentemperament.

Hör av dig senare om du skulle vara intresserad. Transporthjälp går ibland att ordna om det skulle kännas lite långt.

CorneliaAndersson
0

Ja, mina föräldrar vill inte stäla upp direkt. ;(

Många har sina hamstarar i akvarium ''kan'' man ha det??

/ Cornelia Andersson,

Frosstis
0

ja, det är alltså bäst att ha de i akvarium då de inte kan rymma elelr stänka spån ;) men de är ganska tunga att bära och och liite svårare att städa.

läs på min faktasida om hamstrar , där står det mkt bra :)

http://hamsterinfact.n.nu

CorneliaAndersson
0

Ok :)

Hittar inget akvarium här som är billigt O,o

/ Cornelia Andersson,

Wand
0

#21 Det svarade jag på tidigare - Akvarium är bäst. 

Men att de inte kan rymma med akvarium är ju inte helt sant, om de kan klättra över kanten. Man får ha gallernät eller höga kanter för att det ska passa. Däremot kan de inte gnaga sönder akvarier, vilket är bra. 

Och kolla på blocket + hör dig för med bekanta, det finns alltid gamla akvarium som ligger och skräpar. Det gör ju inget om det inte passar att ha fiskar i heller (alltså att det är otätt) för det ska ju ändå bara vara ett landlevande djur där i. Flört

CorneliaAndersson
0

#24 Oj såg ej att du skrivit det Skäms

/ Cornelia Andersson,