Rymnings benägen hamster!
Igår natt när jag skulle upp och dricka så hörde jag konstiga ljud från badrummet(alla hamsterburar står där på natten), gick dit och såg att Aurora satt på golvet. Så jag lyfte upp henne och satte henne i hennes bur(samla låda med lock på halva och icke fast satt nät på andra halvan) igen men hon tycktes inte vilja försöka rymma igen så jag gick och la mig men lyckades inte komma påhur hon rymt. Så ikväll när jag lyft in alla burar i badrummet och skulle gå och lägga mig så såg jag hur hon tog satts från en leksak och HOPPADE säkert 10 cm rakt upp i luften
! Sedan tog hon tag i gallret och innan jag hann lyfta upp henne klämde hon sig ut under gallret. Antagligen för att hon har tråkigt, men jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att stimmulera henne ordentligt. Hon kommer inte att kunna rymma mer i alla fall för imorgon ska jag fixa gallret men jag måste ju ändå komma på ett sätt att aktivera henne i buren… Några tips någon?
Prova med äggkartonger i buren som hon kan gnaga på eller så hänger du upp flätat papper som hänger ner från taket som hon kan klättra och gnaga på. Du kan också gömma frön i spånet som hon får leta efter. :)
#1 Jo jag kan ju försöka
Var uppe inatt för att kolla att hon satt kvar i sin Bur, hon hade lyckats hoppa upp till gallret, klättra till kanten och hitta ett putte hål och tränga sig ut, sedan hoppa ner på stackars Diddis Bur och undrade antagligen var den var för nåt, tog sig på något sätt genom Diddis galler och ner i hennes Bur! Så när jag kom upp satt det en mycket förvirad Aurora på taket till Diddis hus, stackars Diddi visste väl inte vad hon skulle tro för hon satt där under och fräste :/
Tur att de inte han döda varandra då..:) Har du en säkrare Bur som du kan ha till henne så hon inte rymmer?
#3 Jo det tänkte jag oxå
ja mewn den är väldigt hög så jag måste säkra den först med hängmattor osv…Vad skulle ni ha för tyg till hängmattor?
Hade hängmatta förut, men åh vilket jobb det blev. Hamstrarna använde det som toalätt, bo och gnagmaterial. Så tyget behövdes bytas ut ofta. Nu har jag satt tyget tvärs över hela buren istället (så den är snelutad). Då tyckte hamstrarna att den inte lika kul att använda längre. Nu behövs den aldrig bytas.
Du kan använda de flesta tyger.
#5 Haha, kan tänka mig det
#6 Bara tänkte om något tyg var farlit att tugga på?
Eller att fleece(stavning) var bra eftersom det inte fransar sig men sedan tänker jag att det är ju typ olja/plast egentligen så… Ja jag vet inte…?
#7 Nä, jag är också osäker när det gäller tyger. 
#7 Okej, då får vi se hur jag gör med det då… Väntar antagligen tills jag hittar ett bra tyg
Men under tiden ska jag fixa den buren hamster skrellet har nu
#9 menade #8 och hamsterskrället
Du kan använda fleece