Träburar, vad tycker ni?
Har länge varit sugen på att fixa en ny och större Bur åt min guldhona, men de av plast och metall är alltför ofta så dyra. Träburar brukar vara lite billigare, är rätt trevligt material också - MEN - det känns som en stor gnagrisk.
Min Stumpan är helt manisk när det gäller att gnaga, vill hon så tror jag att hon kan gnaga sig igenom en träbur på en natt. Har ni eller har ni haft en träbur? Hur funkar det för er, fördelar/nackdelar? Några rymningar?
Jag kikade lite grann på bl.a. den här:
http://www.nordensdjurshop.se/smadjurshus-shd01/26973-0
Men det finns förstås så många fler burar också. Denna var lite för dyr för min plånbok så det blir att spana vidare ett bra tag till. =P
Problemet med trä ligger inte bara i gnagrisken, problemet ligger i lukten - trä går inte att få rent på samma sätt som metall och plast. Kisset tränger in i träet och stinker utan att man kan få bort det.

Mvh Stephanie 

#1 Det problemet är lätt fixat genom att lacka buren!
Hakuna matata!
#1 Har också tänkt på det där med luktrisken. 
#2 Lack låter fiffigt men just i mitt fall tror jag inte att det är en bra idé, med en hamster som lever för att gnaga (kanske lite överdrivet men nästan så =P). Det är inte mycket som stoppar henne när gnagsuget sätter in, och då känns det inte riktigt bra om hon får i sig lack.
Kanske blir en plast/metallbur i alla fall. Såg nyss denna Bur som jag skulle kunna ha råd med om jag sparar ett tag. Har just fått ett extrajobb vid sidan av studierna som ger lite fickpengar. 
http://www.pwss.se/product.php?productid=14047&cat=1683&page=1
Har dock ingen aning om det är en bra butik, har aldrig shoppat från nån nät-djur-butik förut. Men det spelar ingen roll, det dröjer ändå tills jag har pengarna för en ny Bur. 
Gnagarrisken finns ju, men är där ingenstans för den att få tag så brukar det inte va några poblem, jag har själv haft ett par egna hemma byggen, och har oxå haft ett par riktiga gnagar maniska grejor, och har man då inga saker som hör till buren( Inte hyllor och så utan bara buran) så brukar det inte va några problem =)
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
en SAMLA låda?
Billig och stor!
Mvh/Ellen<3
#6 Tänkte också på att så länge hon inte får grepp om väggarna så kanske det går. Men jag såg på en bild (på den träbur jag länkade till) att det fanns en glipa i väggen som kanske räcker för att hon ska få grepp med sina tänder. Skulle helst vilja se en träbur i verkliga livet innan man köper något nytt.
#7 Har en SAMLA låda som rasthage! De är jättebra, ja. =)
Jag planerade att kanske fixa om den till hennes "huvudbur" men hon blir så manisk i den, klättrar och slänger sig mot väggarna. "Det här är inte min Bur! Var är min Bur!" =S
Kortare stunder går bra, så det är en bra låda för rasthage. Längre stunder blir hon så himla tokig, bland annat pallar hon inte att kissa eller bajsa någon annanstans än i sin Bur. Hon håller på kisset och bajset tills hon har kommit hem. Japp, hon är lite underlig men så är hon också väldigt renlig av sig och pissar alltid på samma ställe, så det är ju bra. Bajset brukar vara lite utspritt (mest i huset men lite överallt också) så jag förstår inte vad det är för fel att på att bajsa i SAMLA lådan.
Det är också en anledning att jag tvekar att köpa ny Bur, hon gillar inte kraftig omväxling. Bytte ut en gång halva burinredningen och hon rev sönder det som gick att riva sönder och slängde runt det andra, väldigt grinig och sur. Slutar väl med att jag köper något påkostat som hon totalratar. =P
Min SAMLA låda jag har nu är utan lock, det går bra som rasthage när den har så höga kanter. Men jag tror faktiskt jag ska köpa mig ett lock nästa gång jag är förbi IKEA så att jag kan ha den som Bur också. Skär man bara till hål för nät så det kommer luft in så borde det gå bra. Då ska jag också flytta över det mesta ur hennes nuvarande Bur i SAMLA lådan och se om det duger för "prinsessan". 
Det är inte så dyrt med ett SAMLA lock, så funkar det inte så var det ändå värt en chansning.
#8 kan förstå att du vill se först, därför jag bygger själv
, då bygger du själv så att du inte har kanter och glipor så att de inte e några problem =)
Visar den ena vi byggt, nu är den öppen på bilden, me där e inga sånna kanter utan bara den lille som är nere, men den siitter bara på insida för att hindra spånen från att trilla ut, så den påverkar inte om hon kan rymma eller ej =)
Amor vincit omnia
#10 Tjusigt! 
Om man varit lika händig… vad är det jag säger, det är bara min lathet som stoppar mig. Det är bara att erkänna. 
Hm, jag har trots allt funderat på nått sommarprojekt inför nästa sommar så kanske man ids ge sig på något större då. Tänker inte lova för mycket dock, hade samma ambitiösa tankar förra sommaren som aldrig riktigt blev av… 
#11 Tack så mycket, gäller bara att man har tid eller tar sig tid för att göra något sånt, stod med detta i vårt uterum på kvällarna efter jobb, visst tog det tid, då vi inte har någon lampa där ute, men va egentligen inte direkt svårt, r byggt av en gammal gaderob och detta är bara ena halvan, den andra halvan e inte 100% färdig än, utan det ska jag göra efter jul och nyårs röran ^^
Amor vincit omnia
Hm, jag har en ranglig Billy-bokhylla som jag skulle kunna göra om till något annat nån gång tillsammans med lite annat virke. Värt att tänka på den dagen jag blir less på hyllan… =P
Tills dess så får jag se mig om efter alternativa lösningar. Just nu lutar det ändå mot den dyrare plastburen, den liknar hennes nuvarande fast större. Då kanske hon inte blir lika grinig vid bytet. ELLER så får jag göra nya försök med SAMLA lådan och se om hon ändrar åsikt om den. Hon är en kräsen hamster.