Färger på vintervita ungar?
Hej!
Vi köpte två ryska vintervita dvärghamstrar av en uppfödare för en månad sedan. Två killar skulle det vara. Men idag hittade jag en kull ungar som måste vara högst ett dygn gamla!
Jag vet inte hur många ungar där är. Blev så chockad o rädd att jag stört honan att jag snabbt satte tillbaka huset.
Håller just på att läsa på allt jag kan om hur man tar hand om bebisarna o när de ska tas från mamman osv. Pappan går nu i egen Bur så att han inte kan para om honan.
Men så undrar jag ju självklart vilka färger det kan tänkas bli… Det är kanske svårt när jag inte vet vilka färger föräldrarna är bärare av men kanske någon liten gissning? Mamma är Mandarin och pappa är Sapphire.
Då kan det komma mandarin & sapphire i kullen framförallt.
Men sen om dom bär på andra färger så kan det ju komma fram nån av de andra färgerna. Färgerna är ju agouti, sapphire pearl, agouti pearl osv. Sen finns det ju mandarin pearl & mandarin agouti.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Ok. Ja då blir det kanske lite överraskningar iaf :)
Jag vet inte vad de är bärare av men har mailat uppfödaren för att få veta lite vilka färger som ligger bakom. Sen kommer jag inte kunna skilja på sapphire o sapphire pearl tror jag så jag lär nog lägga ut bilder här sen för att få hjälp 
Mandarin är dominant och sapphire recessivt, så det kommer mandarin och agouti om mandarnen är en agouti mandarin. Är mandarinen sapphire mandarin eller bärare av sapphire så kommer det även komma sapphire och då även sapphire mandarin :) Teckningen pearl är dominant så någon av föräldrarna måste vara det för att det skall komma i kullen.
Det är inget svårt att se skillnad på sapphire och sappire pearl.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
sapphire är grå/blå, sapphire pearl är vit. Sen agouti pearl är mörkare vit.
Ok. Det är svårt att hänga med när man är nybörjare hehe. Men tusen tack för att ni försöker lära mig! Jag vet inte om mandarinen är agouti eller sapphire mandarin. Kan ni se det på bilder kanske? Bifogar några bilder så får ni gärna göra ett försök :) Här är hon inte så gammal så jag tycker att hennes gula har mörknat lite och "ålen" syns mer nu. Kan ta ett nyare kort om ett tag när jag kan ta ut henne från sina ungar.
Jag ser nog en liten mandarin sapphire:)
Jaa jag tror det med. Agouti mandarinerna jag nu sett på bild ser mycket mörkare ut än vad hon är. Hon är så väldigt vit. Fint tycker jag :) Finns det sapphire mandarin pearl också? Hur ser de ut?
Mamma va ute nu när jag skulle ge henne lite extra gott o då passade jag på att plocka upp henne. Sambon fick hålla mamma som fått världens sötaste mammamage med små hallontuttar hihi. 6 st välskapta, jämnstora o pigga små bebisar är det. Inga dödfödda. Lyfte lite snabbt bara o rörde självklart inget :D Så roligt att få bebbar om än lite oplanerat o chockartat.
#9 Det finns inte sapphire mandarin pearl, utan antingen mandarin sapphire eller sapphire pearl.
Jag föredrar att du inte tar upp mamman eller lyfter på boet. Hon måste vara helt ostörd om hon har ungar. Du kan börja kolla när dom själva går ut ur boet.
Btw, sjukt fina sötnosar du har där!
Ok. Då hade någon i en anna tråd fått det lite om bakfoten. Läste just om sapphire mandarin pearl men hittade inget om det när jag googlade o nu vet jag ju varför då :)
Jag ville se så att alla levde vilket de gjorde så nu ska jag inte röra det mer. Hon gick själv upp i handen när jag ställde ner mat så jag tror inte hon bryr sig att jag lät henne vara uppe i fem sek frivilligt o bara lyfte på huset lite. Hon är väldigt tam, orädd o social.
Vet inte något om hur vintervita ska se ut för att vara fina, men vi gillar dom. Synd att Bertil får flytta bara. Men vi får säkert någon favorit i kullen som plåster på såret :)
Okej, men då är det väl ok. Men om det finns döda bebisar så brukar ofta mamman fixa det själv:)
Varför ska han säljas? Var ju tråkigt..
Klart vintervita är fina? ^^ 
Ok. Då vet jag det till nästa gång. Om det nu blir någon :)
Jag köpta två hanar av en uppfödare. Trodde vi. Men nu när det visade sig att Blixten är en hona vill vi behålla en hona från hennes kull så att hon får sällskap. Bertil som hanen heter skulle då få bo själv o då anser jag det är bättre att uppfödaren tar tillbaka honom och parar ihop honom med en annan hane som funkar.
Ja det är klart att de är fina… Menade mer fina enligt "rasstandard" om det nu heter så i hamstervärlden också.
#13 Jaha, okej, då förstår jag hur du tänker :).
Sapphire och mandarin är helt klart mina favorit färger:)
Ja de är sååå fina båda två. Bilderna gör inte dom rättvisa.
Förlåt om jag är tjatig… Men varför är hon inte mandarin pearl då? Hon är ju väldigt ljus. Tittar på bilder på sapphire mandarin men de är rejält mycket mörkare. Men det kanske är så att de kan skilja mycket i "mörkhet" men ändå vara samma färg?

Hon kan visst vara sapphire mandarin pearl! :)
Pearl är ju en teckning och den kan komma på alla färger. :)
Själv brukar jag dock bara säga mandarin pearl, men det är ju för att jag även bara säger mandarin om mina mandariner oavsett om dom är sapphire mandariner eller agouti mandariner! ;P
// Nathalie
Ojojoj nu blev det rörigt igen haha :D Vad skulle du säga att min lilla mandarin är då?

Jag tycker hon ser ut att vara mandarin pearl. :) Sen om det är sapphire eller agouti i botten vet jag inte riktigt, är inte så bra på sånt.
Annars lär det ju kanske visa sig när ungarna är gamla nog för att man ska kunna se färger, dvs om nån vecka eller så. :)
// Nathalie
Åh vad spännande detta är! Nu vill jag ju avla mer… Medvetet då alltså haha ;)
Håller med mocchino hon ser ut att vara mandarin pearl dock svårt att se vilken variant. Riktiga sötnosar :) och ja de kan vara sapphire mandarin pearl också. Man ser skillnaden på tippingen sapphire mandarin har grå medans agouti mandarin har mörkare och brukar i helhet se mera orange ut.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Ja de är fina våra små sötnosar <3
Jag ska ta bättre bild o närbild på pälsen om några veckor när jag kan börja hantera henne igen :) Vad jag minns så här har hon inte mycket till tippning alls. Så defenitivt inte agouti mandarin då :)
Kan dom vara mandarin sapphire pearl? Har jag aldrig hört talas om:o
Men, då fick jag lära min nåt nytt :).
Liten uppdatering bara :)
Jag lyste lite in i boet när mamman inte va där o jag såg att alla 6 bebisar lever idag :D Jag räknade tre ljusa och tre mörkare. De är 7-8 dagar idag så de har ju inte så mycket päls än, men jag gissar på 3 mandariner av något slag o 3 sapphire. Det verkar åtminstone vara en ganska exakt uppdelning mellan färgerna hihi.
Hur går det nu?? :P Förlåt att jag tar upp en gammaltråd men såg den nu :P
Alla ungarna mår bra. En hona, Mathilda, bor fortfarande hemma med Blixten. De andra har flyttat hemifrån. :)
Hejsvejs~
Hej! Jaa precis som Escaflo säger mår alla bebisarna som nu är ganska stora bra i sina nya hem. Jag har haft kontakt med dom alla och alla är väldigt trevliga och funkar kanon i sina nya hem :)
Mathilda är som sagt kvar (ena Sapphiretjejen) och hon är sällskap åt mamma Blixten.
Jag har tidigare avlat andra djurslag och är uppvuxen med massa avel men har inte håll på med någon avel alls i ett par år så när kullen va utflugen bestämde jag mig för att fortsätta under lite mer planerade former hehe. Det va så himla roligt med de små och blev så tomt utan dom. Så nu har jag utökat med fler hamstrar, skaffat hemsida (www.vildvittrans.tk) och väntar kull i mellandagarna. (Escaflo, jag tror jag ser må mamma bulor nu men det KAN vara önsketänkande, väntar några dagar till och ser om hon verkar växa, idag är hon i så fall på dag 11-12)
Det är samma mamma som till denna kullen och pappa är Mulle (en supergosig Sapphirehane). Efter denna kullen kommer jag enbart att avla vidare på hamstrar med full stam eftersom jag bara har namnen och har träffat föräldrarna till de hamstarna som ska ha kull nu. Så de kommer säljas som trevliga sällskapsmysar om det blir bebisar och sen blir Blixten glad pensionär och får fortsätta att hänga med dottern Mathilda som inte heller kommer avlas på. :)
:P Söött!!!! ska också ta en kull med dvärg ungar med min kompis :P Ska bli så kul!! Du la aldrig upp bilder på sötnosarna.. :(
Johodå, det fanns bilder. Men mest i annonserna och i mitt album. Det finns fortfarande bilder på bebisarna i mitt album om du är nyfiken. Men jag ska vara bättre på att ordna en riktig bildtråd till mina kommande kullar. :)
Lycka till med dina bebbar! :)