Bebisar hittade..
Jag visste att det var nåt galet med Ayline!
Jag har tidigare på Dhif berättat om hur Dante rymde & hittades i honornas Bur då Liebe, Angie & Ayline satt ihop. Bebbarna var då (Ayline & Angie) ca 6 veckor om jag kommer ihåg rätt.
Nu på senare tid har jag sett att Ayline blivit tjockare & fick en spänd "tjockis"mage, så jag tänkte direkt att nåt var fel. Men jag reagera inte så mycket på det & hoppades mer på att hon bara blivit tjock.
Och nu, igårkväll, hittades 3 småååå grisar sprattlandes i Angie & Aylines bo.. Jag sprang ner & berättade för pappa. Ni kanske tror jag blev glad? Nej, snarare tvärtom - jag grät. Det kom som en chock & jag är orolig över Ayline nu, även fast hon verkar frisk. Jag menar, hon är knappt 8 veckor än! 
Har en liten fråga dessutom.. Dom har ju hus, vågar jag ta bort det eller ska jag låta den vara kvar?
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Oj :(
Jag hade inte tagit bort det. Jag hade varit väldigt försiktig eftersom hon är så ung. Tror risken är större att hon inte vill ha ungarna eller blir stressad så hon dödar dom än att de kläms ihjäl just nu. Hade inte heller tagit i ungarna förrän de är två v…
#1 Okej, då tar jag inte bort det. Och nej, jag tänker absolut inte röra ungarna förns dem öppnat ögonen.
Huset kan skada bebisarna, men är det bara 3 stycke så tror jag att det kommer få plats under henne och dia. Men det finns ju risk för att de kläms. Men tar du bort huset så kan ju boet förstöras.
Oftast brukar honor som för unga klara förlossningen rätt bra. Men de är inte alltid så duktiga på att ta hand om sina ungar. Därför är det jätte bra att hon bor med Liebe som vet hur man gör. Ska inte Liebe också ha ungar? I så fall blir hon ju en superbra surrogatmamma.
Mvh Alicia.
Jag vet att huset kan skada bebisarna men eftersom mamman är så ung hade jag bara låtit dom vara o hoppats på det bästa. Unga mammor störs lättare än äldre mammor som hunnit mogna.
#4 sant. Jag tycker att du ska se hur det går och vid ca en veckas ålder om alla forfarande lever borde du ta bort huset! Sen så kan du ju sätta tillbaka huset! :) Bara så du har koll på ungarna lite!
#3 Men Liebe skulle nog inte acceptera Angie & Ayline nu efterssom dom bott ifrån varandra ett bra tag. Och hon har ju inte en kull nu..
#5 Ska ha mycket koll på dem:)
Ayline & Angie ligger båda två hos dem hela tiden. Ibland turas dom om att ligga hos bebisarna & egentligen den ända gången dom är utanför huset är då dom ska sandbada, dricka eller äta. Och då är dom alltid en & en utanför. Så jag tror nog detta går bra. 
#6 Jaha trodde att alla 3 bodde tsm :) Har de varit duktiga nu så tror jag att de fortsätter att vara duktiga mammor.
Men kan tänka mig att bebisarna kanske kommer bli lite ofärskämda då de inte riktigt får en superbra uppfostran av sin tonårs mamma
.
Mvh Alicia.
#6 Gud vad skönt att det verkar gå bra! Vilken otur att hon blev dräktig .. :( Håller tummarna för lilla Ayline & alla bebisarna ! 
MVH Wilma
varför ska huset skada ungarna?
hur bor de i det vilda, jo i trånga jordhålor. för värmens skull är det så trångt att de inte kan kuta runt i boet. de gräver ju själva ut den storlek de vill ha.
jag har hus till mina dvärgar utan problem men har såna utan golv.
mitt råd är att inte ta bort huset nu, det kan stressa henne och hon kan känna sej otrygg och bita ungarna
#9 Huset kan klämma ungarna. Ungarna kan inte klämmas i hålor.
#7 Nej, Liebe bor med Dante :).
Hehe, ja. Det blir ju så ^^
#8 Ja, & jag hade ju just pratat med dig typ innan om att Ayline blivit tjock.. Tack, tummar behövs!
#9 Huset kan klämma ungarna. Ungarna kan inte klämmas i hålor.
#7 Nej, Liebe bor med Dante :).
Hehe, ja. Det blir ju så ^^
#8 Ja, & jag hade ju just pratat med dig typ innan om att Ayline blivit tjock.. Tack, tummar behövs!
Många uppfödare har hus till sina. Tror dvärgarna lätt känner sig utsatta annars. Klämrisken är väl mest om man har tunga trähus.
Jag kommer ha hus till mina när de har kull. Men då av lätt pappkartong med urklippt botten (typ makaronpaket). Men alla gör som de vill :)
#12 Jag har ett tungt trähus..
Ja det hade jag med när jag fick min oväntade kull :S Förlorade en av 6 men kan inte säga om det berodde på huset eller på annat. Man kan inte lura henne lite när hon är ute o byta ut huset mot ett lätt hus snabbt som attan tros? Hon lär ju känna att det är ett annat hus men kanske inte bryr sig lika mycket som om man skulle ta bort huset helt? Svårt det där. :S
#14 Jag låter dem nog vara. Huset är relativt stort & ungarna ligger i mitten av allt ihopa, så jag tror det går bra. När ungarna blivit en vecka, kan jag byta ut huset mot en kartong :).
Kan typ inte Liebe ta hand om dem?
#16 Det går inte. Liebe har ingen kull själv, vilket betyder att hon inte kan ge ungarna den näring/mat dem behöver.
#17 så du har typ ingen kompis eller något som kan ta hand om dem (en kopis hamster då)
#18 Bra ide men antagligen skulle det stressa både Ayline oh bebisarna väldigt mycke… :/
Ja det låter bra tycker jag :) Det är lite skillnad när det är stor kull o bebisarna svämmar ut under kanterna hehe.
#18 Nej, men varför ska jag det? Hon fixar det här.
#20 HAha, precis ^^
#21 Duktig tjej!
Till en kull jag hade, hade jag inget hus när dem föddes. När dem var 2 veckor satt jag dit ett hus för att dem skulle få skydd. 2 stycken ungar klämdes ihjäl! Jag tycker att hamstrarna kan ha hus när dem inte har ungar, annars finns det alltid en risk att klämma ungarna! :'(
#23 Precis! Men kartong borde väl gå bra?
#24 Ja, jag har ett kartong hus till en av mina hanar. Superlätt, så det bode ju gå bra. Jag hade ett stort plasthus!
Uppdatering:
Två ungar lever fortfarande, då den lilla rosa (dom andra hade färg) dog för ett tag sedan. Hade gärna velat se vad det blev för färg, men jag förstod att det skulle hända med tanke på att hon/han var så svag.
Dom två som lever är idag 14 dagar gamla & öppnade sina små ögon igår. En agouti med broken i sig, kille & en agouti tjej.
Birk & Beatrice får dem heta :).
fina namn.
tur du fick två iallafall med tanke på deras oturs start i livet.
#26 Längtar efter bilder :P
Ska du behålla dem? :)
#27 Tack :).
Ja, precis. Dom har inte haft det lätt dom stackarna.