Tjuv parning!! :'(((
Nämen gud..
Hade min ena hon ute Alice och gick sedan på toa. Och efter jag gått på toa tog jag och åt en bulle…
När jag kommer in så ropar jag på Alice och hittar henne sedan bakom sängen…
Hon står och parar sig. Jag gråter just nu eftersom jag är jätte orolig för henne dessutom är hon är över åtta månader. Sedan är dem även kull syskon. Är jätte orolig för min lilla Alice. Sedan har hon inte jätte bra balans eftersom hon blev tappad som liten (av en kompis till mig). Hon verkade då få någon skada på hjärnan eller balans nerverna.. Hon lider inte, hon är bara lite vinglig. Men hon klarar ju verkligen inte en kull!
Speciellt inte om hon är över åtta månader sedan så är de kull syskon…
Fattar inte hur han rymde, han rymde antagligen ut från en hål i mitten av locket på samla lådan.. Men jag kan inte förstå hur han kunde rymma ur hålet eftersom det är i mitten :'(((
Finns det något jag kan göra för min lilla Alice, nu är dock hålet igen tejpat. Finns det något speciellt man kan ge dem så de inte får några ungar??
Snälla hjälp mig är super orolig för min älskling, jag kan göra vad som helst för henne. Kan en vet göra något så att hon inte får ungar? :'(
Snälla hjälp mig vill absolut inte att något ska hända med min ögon sten, hanen är dessutom inte min utan en nära vän till mig.. 
Snälla hjälp 
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
kontakta en vetrinär och berätta som det är.
du kan nog få nåt aborterande.
att de är syskon påverkar inte ungarnas utveckling så mkt. många uppfödare håller på med sk linjeavel. mor paras med sin son. bror å syster med varandra osv. det har oftast funkat bra.
men eftersom din hona har balansproblem så är det nog inte så bra att hon går igenom en förlossning.
Okej vet du en bra vetrinär som är bra på små djur? 
//Nova
Nej, vad trist! ;( Finns inte så mycket att göra.
beror på vart i sthlm du bor.
roslagstulls djurklinik är bra på smådjur.
sen finns albano.
västerorts är också bra.
Låter verkligen inte kul :(
Tror inte det finns någon abort grej för hamster. Men det du kan göra är att ta bort ungarna när de precis fötts. Låter hemskt, men det enklaste är att bryta nacken av dem när de precis fötts. Det låter inget knak eller så för de är så små och har mjuka ben. Tror inte alls det är bra för henne att få en kull om hon knappt kan gå utan att vingla :/
Mvh Alicia.
Det gör jag om det kan hjälpa min tjej. :'(
Men finns det inte något som heter mjölkstockning?
Kan honerna inte dö av det? Sedan kan hon väl dö av att en unge fastar då hon är över åtta månader och beckenbenet stelnat? 
//Nova
#6 Åldern tror jag inte är några större problem egentligen. 5-8 månader ska de ju vara för sin första kull och det stelnar inte direkt på 8-månaders dagen :P
Mjölkstockning kan de få, men det är inte farligt om man inte åker till veterinären och får antibiotika. Det blir klumpar i mjölken i spenarna och då får ungarna ingen mat och de svälter. Men för honan är det inte farligt om man inte bokar en tid hos veterinären och kommer dit dagen efter.
Mvh Alicia.
#5 usch något sånt skulle jag aldrig klara av.. :(
att liksom.. tänka sig att det finns små söta hamstrar där, och döda de.. :(
om hon fick en skada på balanssinnet när hon föll då bör hon inte utsättas för en förlossning. en förlossning tär på alla muskler och vid krystningen kan hon ha otur och gå bort el pga skadan inte ha krafter nog att klara krystningsarbetet och då kan både hon och ungarna gå bort.
skulle hon klara förlossningen då är det ingen ide att ta bort ungarna, att dia klarar hon nog.
det finns mjölkstockning det får även många mammor (människor)
att hon är över 8mån gör inte så mkt. äldre honor brukar klara en förlossning lika bra som en yngre
Men hon har liksom inte precis fyllt 8 månader.. Hon är 10 månader och fyller snart ett år :''(
Okej så då ska jag inte oroa mig för att honan ska dö av mjölkstockning? :((
Klarar nog inte av det själv men kan be någon i familjen göra det..
Om det gäller min älsklings liv så kan jag nog nästa göra vad som helst för henne 
//Nova
Oj såg inte ditt inlägg. Jag bor i kommunen Haninge. Men vi kan nog åka ganska långt för henne även om vi inte har bil :'(
Nej det är just därför jag är extra orolig för min tjej :(
Vill absolut inte att hon ska gå bort, hon är min ögon sten..
Så om hon klarar av förlossningen så är det alltså ingen ide att ta bort ungarna?
//Nova
Asså om du ser att hon faktist har ungar så tycker inte ja men syrran ( Mimi ) att du ska avliva henne för hennes och ungarnas bästa :'(
Uss bad sur jag e på Cream men vad kan man göra han e bara en hamster :'(
#11 Roslagstull ligger inne i stan, så det är ju inte så superlångt från haninge. Sen är Bagarmossen rätt bra också :) Fast jag vet inte hur de är emd smådjur, har bara vart där med katt och hund.
Mvh Alicia.
Okej
//Nova
Om ni andra tycker jag ska avliva henne när jag ser att hon är dräktig så gör jag det, om det är det bästa för henne..
Vill ABSOLUT inte göra det men om det som sagt är bäst för henne tvekar jag inte en sekund, vill inte att min lilla tös ska lida.. 
//Nova
Men hon kan ju även vara skendräktig, så då mister man ju ett liv i onödan… 
Man kan ju aldrig veta säkert
//Nova
Att hon är över 8 månader gör egentligen inte så mycket. Eller det beror ju på hur gammal hon är. Min hona fick t.ex ungar när hon var 1 år & 2 månader & kullen klarade sig, likaså mamman.
Hursomhelst är det riktigt trist vad som helst. Sälv tycker jag det är otroligt tragiskt att ta bort en hel kull som skulle kunna få så mycket bättre, men det är jag det.
Håller tummarna för att allt går bra.. 
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#17 Hatar att mina inlägg bara blir halva..
Skrev såhär också: Men självklart är det ju inte bra att hon är över 8 månader. Dessutom att hon har en hjärnskada, gör inte saken bättre.
Andra stycket: forts. Men vet inte om det finns andra val?
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Hon är blir 10 månader om 3 dagar. Jag tycker själv också det är trist men om det är det bästa för henne så tvekar jag som sagt inte 
//Nova
Det e helt sant det men. Äsh kommer inte på något men vi får hoppas och be !
Avliva tycker jag inte att du ska göra, det är lite förhastat. Ring och prata med några djurkliniker och se om det finns någon abort :)
Mvh Alicia.
Ska be mamma göra det då :)
//Nova
Ang. inavel: Jag är ingen hamsterexpert, men gerbiler däremot vet jag att linjeavel inte visar några defekter i första generationen, men kan däremot komma i senare generationer om man fortsätter inavla.
Så om ungarna klarar sig och mår bra så bör det ju inte vara några problem alls, de lär ju vara precis lika goa hamstrar som vilka andra som helst. Dock bör de ju inte avlas vidare på.
Borde ju vara lika hos gerbiler och hamstrar.
Ja jag har hört liknande om hamstrar. Men jag har hört att om de inavlas flera generationer så blir ungarna ''missbildade''. Har hört att man kan avla på inavlade hamstrar bara man inte inavlar på linjen igen, för det var då det blev missbildningar på ungarna. Iaf vad jag hört men jag är inte helt säker. Men ändå blir man som ägare orolig, är fortfarande orolig för min lilla Alice 
//Nova
Jag tror inte att du ska oroa dig för mycket. Linjeavel förekommer och det är ingen fara om inte det finns tidigare i generna. Att hon är 10 månader är heller ingen fara. Sedan kan man ju naturligtvis fundera över hennes s.k hjärnskada, men djur har det nedärvt hur de ska hantera en förlossning. Jag skulle absolut inte avliva djuret. Tycker du ska kontakta veterinär imorgon.
Kram och lycka till:)
Tack för stödet :)
Ja, jag ber mamma kontakta en vetrinär imorgon. Annars kan jag nog kontakta en vetrinär nu, om det går kontakta vetrinärer på mejl. Annars kan nog mamma ringa imorgon.
//Nova
Vill tacka alla här för stödet det kanske inte märks men det hjälper mig mycket 
//Nova
#24 Usch ja, förstår det. Jag håller tummarna för lilla Alice i alla fall och hoppas att det går bra för henne!
Du ska inte måla jävulen på väggen direkt ;) Skämnt o sido jag tror inte det är så jätte farligt. I värsta fall får du ta bort ungarna om de är missfoster men det tror jag faktist inte de kommer o bli. Som 23 säger så har jag med sett 1a ledet av olika djursorter där det vart inavel, det har alla vart helt normala. Ingen av dessa har jag ägt men känt djuren hyffsat väl (vilda katter som kom o både i stallet och även dansmöss som min vän köpte två honor i samma kull var en hane o hona) kan säga att mössen fick flytta i sär sen o katterna fångades in o kastrerades därmed ingen mer kattunge. Men som 23 säger avla inte vidare på nån av dessa nu och se till att detta inte sker igen :)
Nej då ska jag absolut inte avla vidare på någon av dessa ungar om det nu kommer några, som vi hoppas innerligt att det inte gör. Och ska se till så det inte händer igen. Känns som allt är mitt fel bara för att jag promt skulle ha min bulle…
//Nova
30 djur är smarta, de kan både det ena o andra utan att det ska vara omöjligt.
Du kan inte ta detta till en stor skuldkänsla det som har hänt har hänt. Ta det som en stor lärodom :)
Okej ska försöka omvandla skuldkänslorna till en lärdom då 
Ja jag har i viss del märkt att de är smarta :D
//Nova
#30 Det käns mer som mitt el för att min hamster rymde och parade sig men juste henne 
Det är absolut inte ditt fel. Du var inte här under händelsen och kunde inte stoppa detta, mera mitt än ditt. Bara för att du äger honom så är felet inte ditt. Han följde sina instinkter och han gjorde rätt. Det var jag som gjorde fel.
Kram
//Nova
Vill bara säga att saker som tjuvparningar händer ibland. Även fast man inte vill. Trist är det ju när sådant här händer, men vad kan man! Du skall inte skylla dethär på dig själv! Honan brunstade och hanen gjorde bara vad dess instinkter sa till honom, att se till att hans gener kommer vidare så ingen annan hane gör det istället nu när honan brunstar…
Det finns garanterat medicin som aborterar som veterinären kan ge. Det tror jag nog att de har! Om vetten har medicin för att sätta värkar igång för honor som har problem att få värkarna igång så finns det garanterat aborterande medicin också! Skulle vara helt underligt annars tycker jag! Ringa och fråga veterinären angående abort för hamstern. Så ring och fråga veterinären om det!
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#34 Men jag känner mig lite skyldig faktist men det e juh inte ditt fel heller <3 Jag hoppas att hon klara sig
Kram <3
Okej, mamma har inte kommit hem än. Men när hon gör ska jag be henne ringa en vetrinär :)
Vet du ungefär hur mycket abort medicin skulle kosta?
Spelar såklart ingen roll hur mycket det kostar för oss eftersom djuren är vår familj och vi betalar mer än gärna vet kostnader om djuren behöver det :)
Någon som kan ett telefon nr till en smådjurs kunnig vetrinär?
//Nova
#37 Jag vet faktist inte vad mediciner eller sprutor för djur kostar. Men åtminstone borde det vara billigare än att göra en röntgen eller akut operation. Jag betalade 45 Euro (Vilket är ungefär 470 kronor någonting) när en av mina honor behövde akut hjälp med att få värkarna igång och behövde en spruta med medicin för att sätta igång verkarna. Men jag tror att de kommer att röntha henne för att fastställa att hon har ungar i magen förrän de ger någon spruta med aborterande medel…
Okej, det va ju inte så fasligt farligt då :)
//Nova
Det är väldigt olika, men där jag brukar gå kostar ett besök 500 kronor. Men tänker byta veterinär klinik eftersom de som jag gick till inte visste om sjukdomen fatty eye som mina led av och skickade med mig ögondroppar bara. Så nu måste jag åka till en veterinär och avliva. Väldigt högt pris är 500 kr för ett besök endast med en hamster när de inte ens vet om alla sjukdomar.
Men priset brukar vara runt 300-600 kr. Ärligt talat tycker jag att det är ett för högt pris att åka till veterinär med hamster. Eller jag åker ju in vad det än kostar. Men folk som inte tycker att hamstrar är lika mycket värda som jag vill ju inte åka till veteriären med en hamster eftersom priset är högre än vad de köpte hamstern för. Så om man skulle sänka priserna för att åka till veterinär med hamster så tror jag fler skulle söka vård för sina hamstrar.
Mvh Alicia.
Nu ska jag uppdatera lite då för er som vill veta hur det gott så här långt.
Vi kontaktade en veterinär ang abort medicin. Hon vi kontaktade var en smådjurs vet. Hon sa att det inte fanns något sådant för hamstrar och att vi skulle vänta och se. Och om det blev några komplikationer under förlossningen åka in med henne.
Jag är fortfarande väldigt orolig för min tös. Och vi får verkligen hålla tummarna på att om hon är dräktig att det går vägen för henne.
Nu är det endast två dygn kvar tills ungarna anländer. Det jag kan säga är att hon är väldigt tjock och att bebiskulorna anlänt 
Hoppas detta bara är en skendräktighet, men som sagt verkar hon dräktig och håller på att fixa och dona i buren (som dräktiga honer kan göra). Hon har även bäddat väldigt mycket för de små.
Förlåt för dålig uppdatering :/
Mvh Nova
//Nova
Det var trist att höra! Jag som trodde att de skulle kunnat ha abortmedel åt hamstrar då det finns medicin för att sätta igång verkarna så då trodde jag att det måste vara självfallet att de har abortmedel också då!
Vi får hoppas på det bästa att det födandet går bra! Kan förstå att du är nervös. När är hon beräknad att föda?
Ja det trodde jag också
Hon är beräknad att föda den 3 Dec och idag är det ju den 1 Dec, alltså är det ändast två dugn kvar.
//Nova
#43 Om hon inte fått ungar till den 6 december så är det akut besök till vetten som gäller så hon får en spruta så hon får igång verkarna så hon börjar föda.
Jag ville bara säga lycka till, hoppas verkligen det ordnar sig :/
Absolut, det skulle vi inte tveka en enda sekund med!
Tack för stödet
Oj är lite trött menade ''endast'' och ''dygn'' 
//Nova
om det kommer ungar och du ser att det verkar jobbigt för henne med att dia/amma dom.
då kan du lämna några ungar till en amma, extra mor till de små.
jag hoppas allt går bra trots hennes skada.
ser hon dräktig ut ?
Ja det är riktigt tråkigt :/
Ja det får vi verkligen hoppas då jag älskar henne enormt mycket och skulle inte klara av att se henne lämna oss så här tidigt.. :(
Ja absolut gör vi det, men jag har en liten fråga angående detta. Känner inte ''extra modern'' lukten av den andre honan och biter ihjäl ungarna?
Ja tyvärr ser hon dräktig ut, men nu får vi hoppas på att detta bara är en skendräktighet! :/
//Nova
Hoppas verkligen allt går bra för mamman och ungarna.
Håller alla mina tummar och tår!
Tusen kramar! /emma
Tack för stödet Emma! 
//Nova
#49 Fast dem får väl ingen gravidmage av att vara dräktiga? Har ni testat att känna på magen om ni känner något smått där inne?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Jo gravis mage kan de få. Vi har kännt på magen och tycker vi känner lite smått där inne tyvärr :/
Laddar upp en bild på en hona när hon vart dräktig:
//Nova
#52 Det är klart dom får gravidmage
vissa syns det massor på och andra inte alls. Men alla gravida hamstrar jag har sett har haft mycket synliga bebisbulor, vissa ser nästan ut att implodera! 
Menade ''gravid'' inte ''gravis'' 
//Nova
#53 Menade såklart *skrendräktig.
Att dem inte får någon tjockismage av att vara skendräktiga.
Så går det när man missar ord. 
#54 Som jag precis skickade så missade jag ordet sken i skendräktig ;)
Och så skrev jag "skren" här uppe. Suck.
Nu skriver jag om och gör rätt! "Dem får väl ingen gravidmage av att vara skendräktiga"?
Jo honer kan få väldiga gravidmagar även fast det endast är en skendräktighet 
//Nova
#58 Hur lyckas dem med det?
Hur gick det då? Nyfiken.se 
De tror väl de är dräktiga och blåser upp sig, de kan tom få mjölk i brösten.
Vi vet inte ännu då ungarna är beräknade att födas imorgon.
//Nova
#61 Okej , hoppas allt går bra! :)
Jag vet inte alls hur det är med hamstrar men jag hade en råtta som vart skendräktig. Hon gick upp i vikt fick bebismage, tuttarna syntes mer, hon bäddade och trodde verkligen att hon skulle föda.. Men det kom inget, och det var inget. Sen återgick allt till det normala. :p
// Lise
When nothing goes right, go left!
Ja så är det ungefär med hamstrar också ;)
//Nova
#64 Ah, dåså 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Skulle säga också att min hona fick en efterlängtad kull. Honan som heter Amber kännde redan från början att det var något fel på ungarna. Så hon lämnade ungarna. 2 ungar lät hon ligga kvar hos sig men den ena ungen dog dag 2 och sedan vid 1 vecka dog den sista ungen. Det vart ca. 11 ungar i kullen. Så det var alltså fel på kullen eftersom hon lämnade dem flesta och dem 2 ungarna som hon tog hand om också dog. Och för att förtydliga mig så ska jag säga att hon har en kull nu på drygt 2 veckor och alla mår bra (det föddes 11 ungar och alla överlevde). Stora och fina ungar har hon nu! :)
Som sagt är hamstrar väldigt smarta, om ungar kommer och det är något fel på dem så känner oftast honan det. Och om hon tar hand om ungarna så är det nog inget fel på dem!
Hoppas nu att det går bra om hon får ungar! :)
Ja vi får verkligen hoppas att det går bra om hon nu får ungar! :)
Och jag håller fullt med om att hamstrar är smarta djur! ;)
//Nova
#67 Ja, det hoppas vi verkligen! :)
He, he ja!
Hur gick det med ungarna nu då??

Kollade nyss till hamstrarna och då kom Alice ut, passade på att ta en titt i boet men inga bebisar har dykt upp ännu. Men hon har fortfarande bebiskulor, strök fingret över magen och hon känns inte lika spänd men vem vet. Hon kanske ändå har ungar i magen, hoppas det går bra för min lilla tjej.
//Nova
Jaaa :O Stackars dig :'( Hoppas det går bra :*(
Jag tror hon kommer föda på natten/kvällen , det är oftast så…
Uppdatering!
Nu imorse hörde vi bebispip, och ville se om tösen fortfarande är vid liv. Vi öppnade buren och hon kollade nyfiket upp så hon lever. Och det verkar som allt gått bra än så länge
Jag är väldigt glad för att det gått bra för min tös! :D
//Nova
ÅÅÅÅÅ!! Vad bra :D Du fick både ungar och ha kvar din lilla alice :D GRATTIS :D
ge nu extra vattnig mat för hon har inte tid att stå vid vattenflaskan, hon vill ligga med de små så mkt hon kan.
gurka, rårivna morötter, lite hushållsost,gröt,välling osv men inte allt på engång.
gurka är bra det kan hon ta in i boet å äta medans hon ger di till de små.
kalk behöver hon för att produsera bra modersmjölk.
Japp, det ska vi. Hon har fått massa groddar, kattmat (blöt), bebis mat och morotspuré. Ska riva lite morötter till henne senare. Ska även till affären senare, då kan jag köpa hem gurka som hon kan få.
När hon gick ut och åt tog vi en titt i boet, där låg sex små marsipangrisar. Alla friska och ingen död än så länge.
//Nova
Grattis! :) Hoppas alla får chansen att bli vuxna. Sålänge dem ser välskapta och "normala" ut så är det nog ingen fara med dem ;)
Ja alla ser ut som vanliga hamster bebisar och alla lever :)
//Nova
Hur går det nu ? :D Nyfiken
:D
Det går bra, än idag är alla bebisar vid liv och alla ser friska och krya ut! :)
Kan säga att Alice är en super bra mamma som ligger hos de små dyngnet runt ;)
//Nova
Det var roligt att hör att allt gick bra och att Alice är en bra mamma.
Ja!
Är super glad för att det gick bra för tösen min. :)
//Nova
Grattis 
Ni vill jag retas lite och säga att jag faktiskt har sett sötnosarna 
#85 var de fina el rosa å fulsöta?
Finrosa :D . Men menar såklard Nu :D
Uppdatering:
Igår så hade en bebis lämnat in, det var den minsta bebisen. Väldigt tråkigt men som sagt var bebisen minst i kullen. :(
Iaf så mår de fem bebisarna som återstår super bra. Har kollat könen och vad jag fick det till var det 2 hanar och 4 honor, varav en av hanarna som sagt hittades död igår.
Färgerna ser nu ut som:
Nf umb Hona
Nf umb Hona
Silvergrå ba Hona
Silvergrå umb? ba Hona
Svart Hane
//Nova
#88 Du borde inte ta i dem nu. Titta könen när dem är 11-14 dagar istället! :)
Okej, tack för tipset fick höra av andra att man kunde kolla könen när de är 7-9 dagar. Men då ska jag göra så i framtiden :D
//Nova

#89 Man behöver ju faktiskt inte nödvändigtvis plocka med dem för att se könen. ;) Sitter man bara och studerar dem då och då medan mamma är ute och äter så brukar man kunna se på ett ungefär medan de ligger kvar i boet. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Absolut det vet jag ;)
//Nova
#90 Jo vid 10 dagars ålder KAN man tita könen, men det bästa är att vänta tilld dem är ca 14 dagar! :D
Okej då ska jag nog göra det då framöver ;)
//Nova
#94 Jättebra! ;)
Gud, mår inte direkt så bra efter det jag nyss sett.
Skulle nyss byta vatten åt alla, när jag öppnar Alice Bur så blir jag helt chokad av synen jag får..
Det ligger en hamsterunge i vattnet, det var en av dem största som hade tagit sig en promenad i buren..
Hamsterungen är död, alltså har den drunknat, kan inte förstå att den hamnat i vatten skålen på något vis och sedan inte kunnat komma upp. Den var inte där igårkväll när jag kollade till Alice.
Sedan så såg jag även en till hamsterunge ligga bredvid sandskålen.. Trodde den var död så jag tog upp den..
Nej tydligen inte hamsterungen levde men var nerkyld och uttorkad. Den hade nog också tagit sig en promenad utan att hitta tillbaka. Tror inte lillen överlever men vi får hoppas. Den synen jag såg kommer vara svår att glömma..
//Nova
#96 Vad tråkigt! :'( Hoppas att den andre överlever i alla fall!
Till gerbiler har man aldrig vattenskål när det finns gerbilungar i buren, just på grund av drunkningsrisk. Kan du inte byta till vattenflaska i stället?
Ja det är jätte tråkigt :'(
Finns tyvärr inget hål för vattenflska då hamstern som hade buren tidigare gnagde ett stort hål där och som lagning sitter en stor träkub för hålet :/
Men fixade en ännu högre vattenskål åt henne, den kommer nog ingen hamsterunge hamna i.
//Nova
Lite uppdaterig:
Gav nyss Alice sin färkmat, de hon fick var kokt potatis, ärtor och broccoli. Vi hade inte så mycket här hemma ska ta en sväng förbi affären imorgon. När Alice gick ut ur boet för att äta tog jag en titt på ungarna. Alla verkade må bra :)
Iaf ungen som var uttorkad lever än, hon mår nu mycket bättre och är piggare. Det jag även såg nu var atthon var pytteliten jämfört med de andra ungarna som var stora och fina. Jag hoppas verkligen lilltösen klarar sig, om hon inte växt på sig mycket mer när hon blir äldre får hon troligen stanna här.
//Nova
#96 Nee, vad tråkigt. Ja, ungar drunknar ju lätt, så en vattenflaska skulle nog vara bättre! :/
#99 Vad bra att allt går bra då! :)
Ja det är ju det bästa, men mina hamstrar är ju lite speciella av sig de har alltid en förmåga på att gnaga just där hålet till vattenflaskan ska sitta. Så då blir det ju lagningar med träkuber.
Tänkte inte på att någon unge skulle hamna i vatten skålen då det aldrig hänt med de andra kullarna som jag haft vattenskål till.
//Nova
#101 Aa, tråkigt och du kunde ju inte veta! :(
Heheh, då är jag inte den ända som har hamstrar som gnager i "vattenflask hålet" ;)
Ne det är du inte ;)
//Nova
Mina gerbiler (jag vet att vi pratar om hamstrar btw, så ni inte tror att jag är helt borta, men själv har jag bara gerbiler då så det är därför jag tar dem som exempel ^^) bor i akvarium och då gäller det att vara lite fyndig när man ska hänga upp vattenflaskan. Jag har gjort som så att jag tagit en bit ståltråd och böjt/tvinnat den så här: ---O
Nästan som en sådan som man blåser såpbubblor med.
Sedan har jag skruvat av locket på vattenflaskan och trätt över "ståltrådsringen". Sedan har jag fyllt vattenflaskan och skruvat på locket. Sedan hänger man upp vattenflaskan i ex. galler i taket med hjälp av ståltråden som sticker ut liksom.
Hoppas du förstår vad jag menar, annars är det bara att fråga.
Kanske kan detta då fungera, om du nu har galler eller något annat som går att hänga upp den i?
Ja det har jag, men har hört att om hamstern t ex stöter till flaskan och får den i ansiktet kan tänderna skadas och så. Är inte säker på det då jag läste det i en hamsterbok (dem är ju inte direkt så pålitliga).
//Nova
#105 Jaha, det vet jag inget om. Men så farligt borde det väl inte vara? Annars kanske du kan hänga den så att den lutar mot burväggen så att den inte kan dingla omkring?
#150 Innan hade jag en som hängde från taken och han tog och hållde ''pipet'' som när kamstrar äter och så drack han , så det är ingen fara! :)

Usch jag har också varit med om ungar som drunknat i vattenskålen. Brukar inte ha vattenskål till dräktiga honor och ungar och gick egentligen in bara för att byta till flaska istället och då hittade jag två av ungarna i vattenskålen. :( Jätte hemskt och jobbigt!
Så sen dess har jag bara mammor och ungar i burar där man kan ha vattenflaska! Vill absolut inte att det händer igen!
// Nathalie
Den flaskan till gerbilerna här hemma har vi hängt på akvariekanten med en ståltråd och samma ståltråd i korken. Den sitter fast bra.