Om bur underlag och "gräv-material".
Hej!
Jag har några frågor som jag vill ha svar på (möjligt att det finns liknande trådar)
1. Vad ska hamstern ha som underlag i buren? Något allergivänligare än vanligt spån? .
2. Eftersom hamstrar gillar att gräva o boa, vad är det bästa som man kan köpa för den? Vart kan man lägga detta "gräv-material" i?
Tack
Många hamsterägare lägger ner underlag ca. 5 cm. Det tycker jag är alldeles för lite framförallt på vintern, dem är ju byggda för att gräva tunnlar m.m. Så jag själv brukar lägga ungefär 30cm underlag (har en rätt djup Bur så det går bra) använder spån men vill gärna byta då det är dammigt, men köper typ 100 liters balar till mina getter så kan slösa rätt mycket till spån till hamstern.
En mer allergivänlig underlag är STL-strö det är papperskartong i bitar. Finns säkert flera olika allergivänliga.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus

hö är ett bra bomaterial, vissa köper "hamsternest" i djuraffärer, ser ut som ett bomullsliknade material. Annars halm eller toapapper? finns nog allergivänliga Bottenmaterial på djurafären, frågar man får man veta ;)
#2 Hamstervadd ska man INTE ha. Men toalettpapper är bra.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

okej, har bara sett att det finns. Aldrig använt själv tycker det är onödiga pengar när man har hö o toapapper hemma :P
#4 Onödiga pengar är det. Och dödligt är det också. Så det är bra att du inte använder det.
Tack för svaren!
Har kollat på STL-strö. Tycker det ser lite "hårt" och obekvämt för en hamster? Men annars ser det mycket användarvänligt för en LH hamster :)
#6 Jag har STL-strö och det är jättebra. Hamstrarna älskar det och plockar mycket med kartongbitarna.
Har hört att hö inte ska användas till hamstrar då det kan finnas kvalster där och dessutom kan det höra hål i kinderna
Rätta mig om jag har fel :)
#8 Jag är emot hö just för den stora ohyrerisken, och jag har också hört varningar om att ha hö pga deras känsliga kindpåsar. Dock så hörde jag ifrån en uppfödare att det är en "myt" då de äter torrt gräs och annat stickigt och vasst i naturen. Men det vågar inte jag riskera.
Har precis börjat med Al-spån, för jag är allergisk mot vanligt spån (har tidigare kört med toa-lätt) och jag tycker al-spån funkar bra (dock väldigt dyrt) men men :)
Jag köper förgat "papper" i små remsor, de ser ut som dom gått genom en dokumentförstörare typ? Finns i de flesta djuraffärer :) Också ganska dyrt om man skulle ha många hamstrar men mycket bra att bygga med och uppskattat av min lilla tjej :)
#9 precis det är onödigt att riskera för ingen vinner på det iaf, det är dessutom billigare att riva lite toa papper som är både billigare och mjukare
#11 Menar du att ha toapapper som underlagsmaterial?
#12 nej som bo material, men har man riktigt mycket mjukt papper som man strimlar går det säkert att ha som underlag.
#10 jag tycker att det är onödigt att köpa en så liten påse rivet papper, då jag inte tror att färgen är så bra för hamstrarna att få i sig och dessutom är det billigare att strimla papper själv. Men det allra bästa tycker jag att ikeas hand dukar som är typ 100 st för 10 kr tror jag att de kostar, de är jätte bra att ge sin hamster då det är fluffigt men ändå tätt.