Moderlösa ungar.. Snabb hjälp!
Behöver otroligt snabba svar.
Usch & fy vad jag känner mig som en dålig ägare.. Ayline, som har 3 bebisar, har rymt & allt bebisarna har nu är moster Angie. Jag har sökt ÖVERALLT, i varenda hylla, låda & bakom varenda sak - men ingen Ayline. Hon har varit bort ai några timmar nu..
Vad i hela friden ska jag göra med ungarna!? Angie kan ju inte direkt dia dom efterssom det inte är hennes ungar. Vad kan jag göra för ungarna? Vad som helst!?
Ska självklart fortsätta söka som en dåre, men behöver riktigt snabba svar & all hjälp jag kan få.. Tack..
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Hur gamla är ungarna?
// Sofia
Det jag kan komma på är väl att ha dom där det är varmt.. Skulle det inte funka att ge dom ersättning i en liten typ spruta? Lycka till! Hoppas att dom klarar sig!

Det bebisarna behöver i första hand är värme. Antingen om den andra honan ligger hos dem och värmer dem.
Annars stoppa ner bebisarna i en vante, mössa eller liknande. Gärna en vetevärmare under buren. Bara se till så att det inte blir för varmt istället.
Viktigaste är ju nu att hitta mamman så hon inte är för medtagen själv sedan för att orka ge bebisarna mat.
Bebisarna är 4 dagar gamla.
Hur länge klarar dem sig utan mat? Är skitorolig nu, både för bebisarna & framförallt Ayline då jag verkligen inte hittar henne nån som helst stans.. 
Moster (Angie) ligger ofta hos dem & både Ayline & Angie har hjälpt till att bygga upp ett fint bo, så dom fryser inte ihjäl.

#4 Är ju ingen expert på dvärg direkt. Det bästa hade ju varit om de kunde fått en fostermamma som diade dem. Bebisar diar ju i stort sett konstant.
Men mamma måste ju vara någonstans? Hur kom hon ut, och hur långt bort kan hon ta sig?
#5 Har ingen i närheten eller nån hamster med kull nu, så ingen fostermamma går att fixas..
Ja, nånstans är hon. Ingen aning om hur hon kom sig ut. Har alltid dörren öppen till mitt rum då mitt element har pajjat, så det blir kallt där inne om dörren är stängd. Så hon kan vara ute i fårt stora rum också. Vilket INTE är bra då hon kan tagit sig ner från trappen eller smitit in i nåt förråd. Har hon det, kan hon vara under golvet.. På såsätt förlorade jag min hamster som försvann för två år sedan.
Har hon tagit sig ner från trappen, är det nästan omöjligt att vi hittar henne då vi har väldigt stort hus..
Så, hon kan vara princip överallt, men jag gissar på att hon fortfarande är på övervåningen, hoppas jag iallafall..

#6 Jag vet ju atlt folk matat såna där småttingar själva förut, men vet inte hur små de var.
Om jag vore du skulle jag nog ringa till en dvärguppfödare som varit med en del år och be om tips.
Samtidigt som jag fortsatte leta som en galning. Hon måste ju sakna sina bebisar också.
Låter bebisarna något? Funderade på om man kunde ställa buren så hon kunde höra dem isåfall. Kanske kunde lockat fram henne om hon var i närheten.
#7 Kan maila nån dvärguppfödare då jag har extrem telefonfobi..
Vet du vad dom har matat med då?
Ska helt klart leta som en galning.
Bebisarna låter inte så mycket, men jag hör dem pipa & röra sig bland papperet lite då & då.

#8 Nej, det är det jag inte kommer på. Bättre att ta kontakt med någon som kan ordentligt än att man skulle gissa fel.
Går ju fortare att få svar om man ringer, var väl så jag tänkte. En del kollar ju inte sin mail dagligen.
Kan du inte lägga ner en varm vattenflaska i buren också så håller dom också värmen bättre ? Vet om att jag gjorde det när jag sålde min ödla och skulle åka en bit. Det får ju inte vara för varmt som ovanstående har sagt heller.
Finns det ingen modersersättning och köpa eller något ? Utan laktos då.
#9 Tack för all din hjälp. Har tagit kontakt med Helena (roslagens) via mail.
#10 Precis.. Behöver bara veta vad det är så drar jag & köper det, fort som attan.

#10 Jo, men det är ganska viktigt vilken sort man köper i och med att det inte finns specifikt till olika smådjur.
Ger man t.ex hundlersättning (esbilac) till chinchillor blir de dåliga, de ska ha för kattl (KMR).
Medans för iller är det tvärtom, de ska inte ha kattersättning för det är för lite fett i den, så då klarar de sig inte utan de ska ha esbilacen.
Och vad som gäller för hamstersmåttingar kanske är någonting helt annat.
De är ju så små, så det kan ju gå galet om man ger dem fel saker.
Jag har hört att valpersättning funkar , men kolla upp det ordentligt innan!
Någon som vet om valpersättning funkar?
Åk och köp det innan affärerna stänger. Om du inte hittar henne innan natten så måste du testa, bättre än inget. De kommer nog inte klara natten annars, de dricker ju i princip mjölk hela tiden när de är så små.
Det är ju inte helt säkert att de kommer klara sig på det, men är det elelr inget. Så skulle jag använda vampersättning. Tror de ska matas varannan timme elelr nåt sånt då.
Mvh Alicia.
#15 Finns det att köpa i vanliga mataffärer?
Isåfall far jag så fort som möjligt.

Apoteket är det som gäller både för ersättning för hund och den för katt.
Känns som att hon borde komma tillbaka till sina ungar, förr eller senare..
Så.. Mamma ska prata med hennes pojkvän, & förmodligen åker dom in till apoteket..
Hoppas det löser sig ! håller tummarna..
#20 Hoppas jag med, & jag hoppas Ayline snart kommer tillbaka!
Tack, tummar behövs nu..
Alla tummar och tassar hålls här hemma på attt Ayline snart kommer tillbaka och att bebisarna klarar sig!
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
#22 Tack så mycket!
#23 hoppas att du hittar Ayline och att alla ungar klarar sig!
Hur går det med bebisarna och Ayline?
#24 Tack, hoppas jag med!
#25 Ayline är fortfarande inte funnen..
Pratade med Helena (roslagens) via telefon, trots att jag var livrädd. Hon berättade hur jag skulle göra, så jag gav dem alldeles nyss lite valpersättning, men det var svårt.. Inte ens Helena hade hållt på med så små bebisar. Hennes yngsta var 8 dagar, så det var inte säkert att mina skulle klara sig med tanke på att dem var så små.
Nu hoppas jag verkligen att Ayline kommer tillbaka! 

Men vad bra att du fick pratat med någon iallafall. Man klarar av det mesta när det gäller att hjälpa sina djur faktiskt.
Hoppas du hittar mamma-tösen snart nu.
#27 Precis! :)
Hoppas jag med, hon bör ju dyka upp snart.
orkade inte läsa igenom alla svar så kanske du redan fått de svar du behöver.
låt ungarna vara med sin moster. då får de värme och trygghet om hon acepterar dom.
att mata så små för hand är otroligt svårt. de kan få i sej för mkt. de kan svälja fel och få det i lungorna istället och då drunknar de. (kvävs)
moster sköter förhoppningsvis deras tvättning vid kisseriet och bajsandet så tarmen hålls igån.
vissa surogatmammor kan börja producera mjölk och ge di.
så låt de vara och leta efter mamma om ni inte redan har hittat henne.
när hon kommer hem igen ge då mat som välling,gröt osv så hon får i sej vätska. hon har nog inte på rymmen kunnat dricka som hon bör.
#29 Helena sa att jag skulle försöka mata dem med valpersättning & ställa ut både mat som innehåller vätska & så, för då kommer förmodligen Ayline fram om hon känner doften.
Moster Angie ligger hos ungarna & slickar dem rent.
ge väldigt ,väldigt lite och sakta så de kan svälja i sin takt.
när du matar dom ha de inlindade i en handduk el lite flecee så de håller sej varma.
#31 Det har jag gjort :).
Finns att få från apoteket, de minsta pinsetterna som finns. De matar bara en droppe i taget. "köpte" (fick gratis) när jag hade min första kull, fick ju en handikappad unge där.
värt att fråga.
guldar är lättare att nappa upp än dvärgar.
#33 Vi fick olika storlekar på nappar till en flaska, dock tycker jag det droppar FÖR mycket, men jag tar det försiktigt. :)
#34 Det kan jag förstå, för det här var riktigt svårt.
ta å kolla om moster fått tuttar.
har hon små synliga som står ut så ungarna kan få tag då håller hon på och får mjölk och har börjat dia dom.
ser du om hon diar dom då behöver du inte stödmata
#36 Det har jag kollat, set hade hon inte. :(
AYLINE ÄR TILLBAKA!
Hon hadde tydligen tagit sig in i en garderob & jag hade ställt ut mat i hela huset på övervåningen. Så när hon kände doften av äpple & havregrynsgröt försökte hon krafsa sig ut.
Upptäckte att hon blivit jättemager..
Ayline är precis som sin mor, helt lugn med att jag är i boet. Dock är jag inte där & pillar direkt.. & med tanke på att Ayline är så smal & ungarna smala, ska jag våga ta risken att Ayline matar dem som hon ska?.. Eller ska jag kanske fortsätta att stödmata dem?..
Har även märkt att Ayline inte bryr sig så mycket om ungarna. Ligger hos dem ibland men för det mesta ligger moster Angie där & Ayline är utanför buren & gör massa saker. Så jag är lite orolig att detta inte kommer hålla alls..
Fast, djuren brukar ju fixa sånt här. Det kanske är jag som är för nojjig? Upptäckte iallafall att bebisarna vart mycket piggare efter att dem fått mat & dom pep väldigt mycket, det var hälrigt att höra :'). För dom har varit slöa & tysta förut.
utanför huset*
#38 Vad skönt att höra! Lycka till med Ayline och bebisarna nu!
#40 Tack så mycket!
lämna dom ifred nu.
hon måste äta upp sej.
skönt att ni hittade henne.
Vad härligt att hon är tillbaka!
Ge Ayline en massa gott att äta upp sig på så fixar hon nog detta med ungarna galant… Kolla imorgon bitti om det ser ut som att de fått mat i magen under natten, annars ska det nog gå bra att stödmata lite försiktigt då och då, utan att röra upp det för mycket.

Ang att mostern ligger hos ungarna mer än mamman så har jag märkt samma när jag har äldre syskon kvar i samma Bur som mamma med den yngre kullen då ligger oftast de äldre ungarna hos småttingarna mer än vad mamman gör. Mamman ligger oftast själv på andra sidan buren.
Eller där man har mamma och pappa ihop fortfarande då är det hanen som ligger hos ungarna medans mamma är ute och gör annat i buren. :)
Typ som att dom matar bara och gör det dom måste och sen går dom där ifrån.
Kanske är nått som är kvar från deras vilda beteende? Kaniner tex diar ju bara sina ungar 2 ggr per dag och då när ingen ser annars är dom på andra sidan buren och ligger aldrig hos ungarna. Och det har ju sina anledningar i naturen. :)
// Nathalie
Ayline har alltid varit smalare än sin syster. Just därför ville jag inte att hon skulle få ungar alls. Det har ingenting med att hon måste äta upp sig, hon har sett ut sådär väldigt länge.
Var vaken hela natten för att jag inte kunde sova. Ingen låg hos ungarna i natt, förutom moster Angie som låg hos dem kring 6 på morgonen. Somnade i en timma & då hade Ayline gått & lagt sig i ett helt annat hus.
For till skolan & for hem under skoldagen för att titta till dem. Ayline sov fortfarande i andra huset. Gav bebisarna liite mat bara för att jag var orolig & la sedan tillbaka dem. Nu när jag kom hem från skolan, så låg Ayline fortfarande kvar i det andra huset. Nojjig som jag är har jag nyss gett bebbarna lite mat. Ayline struntar fullständigt i dem.
Ayline har inte rört "bebisarnas hus" nånting sedan igår kväll, vad jag har sett iallafall. Det är moster Angie som ger dem värme. Ayline ligger inte hos dem utan hon ligger i det andra huset eller i en tomtelykta som jag ställt ner. Eller så har hon grävt sig under sågspånet.
Ayline & Angie får massor av näringsrik mat & det är mest moster Angie som äter, Ayline väntar oftast tills nånting blir över då det är Angie som har högsta rangen i buren. Det är därför Angie är mycket tjockare än Ayline. Fast Ayline äter inte så mycket i vanliga fall. Hon är ganska kräsen av sig & äter bara grönsakerna & hamstermixen.
Ayline är ju inte heller så gammal efterssom detta var en tjuvparning mellan hon & hennes pappa. Igår blev hon 8 veckor. Och "tonårs" mammor sägs ju inte vara så duktiga på att ta hand om bebisar..
I början var Ayline väldigt duktig, man såg henne nästan aldrig ute, men nu ser man henne hela tiden förutom då hon sover nån helt annanstans.
Så för bebisarnas bästa, kommer jag fortfarande stödmata dem.. Vill inte hitta små bebisar som har svältit ihjäl. Vad jag själv känner så känns det allra bäst & jag är mycket noga & försiktig. Vill verkligen inte att dessa småttingar ska måsta dö bara för att deras mamma knappt tar hand om dem. När jag väl ger dom mat, märker jag hur dom söker sig till nappen på flaskan..
Bebisarna har även varit väldigt svaga & slöa i ett par dagar innan hon rymde.
I flockddjur är det vanligt att honor som hjäper till med skötseln till alfa honans ungar kan faktist börja produsera mjölk, även om de själv inte har ungar. Det är naturens sätt att se till så ungarna överlever, ifall det skulle hända alfa honan något. Eftersom dvärgar är flockdjur så borde det vara samma sak där! Kanske mostern till ungarna börjat producera mjölk medans hennes syster var på ett stygt äventyr så hon adopterat ungarna till sina och det är därför ungarnas riktiga mamma nu struntar i dem. Har du kollat ifall ungarnas mosters spenar syns tydligare eller ser fuktiga ut! I såfall så producerar hon mjölk åt bebisarna. Men det är bra att hålla ett extra öga på mostern och ungarna i allafall. Speciellt ungarna så att de inte börjar se för magra och eländiga ut. Ser ungarna feta och välgödda ut så tyder det på att mostern börjat producera mjölk till ungarna när hennes syster var på villovägar och hon ger dem di så att de får i sig den mjölk de behöver nu istället för deras biologiska mamma…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#46 Nej, mostern producerar ingen mjölk vad jag kan se. Hennes bröstvårtor är inte blöta eller syns alls faktiskt.
Ungarna ser nästan eländiga ut. Väldigt magra om man jämför med hur alla andra bebisar jag haft.. 
Äsch då det var trist att höra! Då får du försöka ge dem mjölkersättning med en pipett var annan timme om det skulle hjälpa….
Fast om de är alltför magra så skulle jag avliva dem häldre än att se dem tyna bort. Låter kanske hämskt men det skulle jag göra om inget annat allternativ funkar…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Jag håller nog med #48, istället för att se dom "försvinna" så skulle jag hellre avliva.. Känns hemskt att säga men det skulle nog vara bäst..:(
Ayline diar dem igen!
Gud så skönt! Men jag kommer inte ge upp hoppet. Trots att bebisarna ser väldigt smala ut så är dem pigga & krya nu :'). Men jag kommerhjälpa Aylina på traven med matandet, med tanke på hur förbaskat små/smala dem är. Åh, ni tycker säkert det är helt fel & att jag borde låta henne vara efterssom det kan stressa henne, men nej, hon är inte sån. Hade ni varit i samma situation & ägt Ayline, hade ni själva förstått min tanke kring detta.
Nä, jag tycker inte att bebisarna ska avlivas. Jag tycker att dem har rätt att kämpa lite, och nu när Ayline börjat dia igen så ska man verkligen inte ge upp hoppet! Hoppas det går bra nu, tänk att bebisarna klarat sig såhär långt. femte dagen :)
Mvh Alicia.
#51 Precis! :)
kom ihåg hur små deras magar är.
inte bra att de får för mkt mat i sina små magar.
får magsäcken för mkt mat går den rakt igenom utan att ta upp de ämnen de behöver för att växa.
magen behöver få vila ibland och bearbeta den mat som finns kvar.
det är inte heller bra om tarmarna får jobba på högfart.
äter de för mkt tillägg nu så kan de äta ihjäl sej. lagom är bäst.
låt mamman sköta deras matning nu.
snart är de så stora att de kan gå ut och äta välling, gröt mm själva i sen egen takt och mängd.
#53 Det vet jag, det berättade Helena för mig.
Dom har ju fått färg. En är mörk med fläckar (antar att den blir agouti broken/agouti med broken i sig), en är helt mörk (agouti gissar jag på) & en är fortfarande knallrosa (?).
Den rosa grisen är minst & smalast, & den endast mörka är snäppet större än den rosa. Den fläckiga är normalstor & tjock så jag antar att den har störst chans att överleva.. Dom andra är jag osäker på.
Precis som jag trodde. Idag hittades två stora sprattlande grisar i boet när jag skulle kika lite. Vart orolig över min lilla rosa gris & hittade den livlös inne i sågspånet.. 
Nej vad synd :( hoppas att de andra två överlever