Dvärgbebisar
Har ni några tips för en "nybörjar" uppfödare som planerar sin första kull nu efter nyår? Vore verkligen tacksam! Har haft hamster i sex snart sju år och har verkligen stor lust att få en kull nu! Dock vet jag inte om jag är redo, då det är ett stort ansvar! Har burar så det räcker och så. Fall det bli att jag behåller alla. Och om man har två honor i en Bur, hur gör man då när man parar den ena men inte den andra? Vore jätte tacksam för svar! Skriv all tips ni kan komma på!
Tack! Det ska jag göra! :D
Sen angående att para ena honan & inte den andra.
Du tar bara den honan som ska paras en kväll när hon är brunstig & sätter tillsammans med hanen (du märker att honan är brunstig när hon gärna myser med hanen istället för att bråka & pipa). Det finns ett tillfälle när hanen lixom stelnar & "svimmar av". Då kan man nästan vara stensäker på att parningen tog. Sen sätter du bara ihop honorna igen & låter dem bo tillsammans. När ena honan får ungar kommer förmodligen den andra honan hjälpa till. Så gör mina tjejer nu när ena fått sin misstagskull.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Vad bra, trodde det var med komplicerat än så. typ att man var tvungen att sära på honorna och sätta in den ena i hanens Bur och ah.. du fattar. För det var så det stod på en sida.
#4 Jag förstår hur du menar. :)
Nädå det är inte så komplicerat :) Gör precis som Mjuhm säget så blir det nog bra. En del honor är lite svåra att hitta brunsten på dock. Håller just på med min ena donna o man får prova med hanen flera dagar i rad. Hjälper inte det får man prova olika tider. De brunstar ju var 4-5:e dag ungefär o de flesta sätter igång på kvällen. Har provat vid 21-22-tiden sex dagar i rad utan resultat. Så nu ska jag börja prova lite senare o se om hon är sugen på dejt.
Annars är rådet bara att läsa på så mycket du bara kan. Finns massor att läsa om avel på internet. Ägnar själv timmar varje dag o lär mig massor. Det är superkul! :D
Ja, har ju läst ganska mycket om man säger så! Men har inte börjat forska så mycket än, det är ju som sagt fyra veckor kvar lite drygt nu. Och sen ska jag ju köpa hem min blivande hane också. så det är ju lite tid till :) men vet inte om jag räknat exakt rätt. Honorna är idag 10 veckor. Och om fyra veckor är dom fjorton veckor. Och är då tre och en halv lite drygt va? och sen så är hanen runt.. sex veckor när jag köper honom den andra eller något. Och hur länge måste jag vänta innan jag kan para honom då och kan man avla på honorna då eller är det för sent? Har försökt räkna ut det här..men är så himla krångligt allting! Finns vissa som rekomenderar tre veckor och vissa fem.. så fattar inte så mycket.. ;) ni som är vana kanske kan förklara för mig? haha! :D
#7 Fem månader tycker jag personligen. Men hon kan lika gräna vara 8 månader för sin första kull.
Men om hanen är sex veckor när honan är tre och en halv. Hur gammal är honan innan jag kan para henne med hanen?
Absolut lägsta ålder för en hona att bli dräktig är 3 mån. Svenska hamsterföreningen skriver: Dvärghamsterns lägsta parningsålder= 3 månader, rekommenderat 4 månader.
Rekommendationerna säger att hon inte ska vara över 8 mån innan hon får sin första kull.
Hanar är könsmogna när man köper dom så jag tror inte det är så noga med någon gräns där vad jag vet. Det finns många hanar ur en kull som inte blivit separerade från sin mamma i tid o hunnit para henne. Så de kan ganska tidigt. Däremot vill jag personligen ha tid på mig att utvärdera en hamster innan den går i avel. Därför använder jag inte hanar som just kommit o är så unga.

#10 Finns det ingen rekommendation på dvärghanar som det finns på guld?
#11 Jo, yngsta åldern är 3 månader hos en hane, som hos en hona.
Jag hittar inga rekommendationer på dvärgar varken hos Svenska hamsterföreningen eller andra föreningar gällande hanar. Bara på honor. Men jag har kanske fel?
Nej, det är så jag tänker också! För om hanen har ett dåligt temprament eller något så vill man ju inte alls skicka vidare de, man måste ha tid att komma underfund med djuret och veta hur den är i personligheten osv. det är så jag tycker i allafall. dock tänker jag så att Gucci inte blir för gammal heller!
en annan fråga också, hur gamla var ni och hur länge hade ni haft hamstrar innan ni fick er första kull? Har lite tvivel om att jag är för ung(fjorton) och inte alls så hamstervan som man måste vara!
Eller vänta, jag har nog läst in honor hela tiden men det står inte honor. I så fall är rekommendationen 3 månader, helst 4 månader på båda.

Då bör du då vänta iallafall minst 2 1/2 månad till innan du parar dem om hanen bara är 6 veckor gammal.
usch.. känner mig så oerfaren! Kan inte mycket om avel på hamstrar. Har ju bara läst på om själva skötslen förut!
som jag sa innan, hur gamla var ni vid er första kull och hur länge hade ni haft hamstrar? :D
Hehe, jag var 9 när jag skaffade mina första hamstrar, & skulle fylla.. 11 tror jag när första kullen kom.
Hade haft hamstrar i nästan 2 år då & min hona var för gammal. Men det visste inte jag då.
Nu har jag haft hamstrar i 4 år, snart 5 :).
hur många år måste man ha haft hamster och inte tappat intresset eller någonting för att skaffa sin första kull eller flera hamstrar, enligt ens föräldrar? vill skaffa flera hamstrar men mina föräldrar säger att en hamster i taget räcker :(
#20 Alltså det finns absolut inget svar på det. Det är HELT upp till föräldrarna.
Min pappa låter mig få ha hur många djur jag vill, så länge jag har tid & sköter dem noga. Vilket jag gör. Har två kaniner, 7 hamstrar (med bebisar), snart två marsvin (har ett efter det andra marsvinets bortgång), osv.
#21 jaha okej.. jag vill ha hamstrar, möss/råttor, marsvin och kaniner.. haha! gangare :P men jag får inte x)
#22 Fast kaniner räknas inte som gnagare ^^
gör de inte? haha de gnagar ju på grejer :(
#24 Det gjorde våra hundar också som valpar, men inte är dem gnagare för det ;).. Kommer inte ihåg varför dem inte var gnagare.
haha, mamma bryr sig inte heller om jag tar hand om dom då.. har just nu två sköldpaddor, två hamstrar (en hane + kull väntar då;) ) , en hund, tre katter. Och har haft kanin, fiskar och kattungar som vi sålde. Dock så har jag kommit överens med mamma om att bara ha hamstrar förutom hunden, katterna&sköldpaddorna då. :)
när jag berättade för mamma att jag skulle skaffa hamsterungar.. det enda hon sa var att "Jaha, gör du det. Du har ju ändå haft så många hamstrar att ett par till kan väl inte skada!" ibland måste jag bara älska henne! :) men hon vill ändå att jag ska betala det mesta leksakerna själv med månadspengen och insamlade pengar sen när jag jobbade.
och att jag ska sköta läxorna, gymnasiet sägs ju vara rätt viktigt!
#26 Min pappa är PRECIS likadan :P
HAHA, ja. min mamma kunde inte ha djur när hon var liten så nu vill hon att jag ska kunna ha vilka djur jag vill! Det är så jäkla skönt, hade lätt varit så tråkigt utan mina små godingar!
#29 Min pappa & hans 3 bröder hade HUR mycket djur som helst :P
30 - haha! men när du skulle börja para dina hamstrar vad var lite du tänkte på.. jag menar typ, när du skulle para dom. För jag vet inte om jag klarar av att vänta tills efter nyår. kommer ju ta evigheter! Haha ;)
#31 Jag visste ingenting, så jag tänkte inte så mycket heller ^^ Jag frågade pappa & han sa direkt " Visst", så då satte jag ihop dem.
Dåligt gjort av mig då honan var över 1 år.
Men allt gick bra även om honan var över ett år?
#33 Japp.