Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1018 ggr
Mojma
0

Vad ger ni för mat?

Vad ger ni för basblandning? Vad innehåller den?

Vad ger ni för färskfoder & hur ofta?

Hur ser vardagsmatsedeln ut hos er helt enkelt? :)

Frosstis
0

jag köper "lösfoder" i djuraffär som basfoder, alltså som lösgodis att man plockar själv. Blandar lite olika hamsterblandningar då.

jag ger ltie olika, men jag har inte gett han några grönsaker på ett par dagar. hehe.

men han ska få ärtor idag

mjuhm
0

Kopierar från Dhif:

Såhär kan en vanlig vecka se ut.

Badfodret fylls på efterssom det tar slut. Eller när det är lite kvar så fylls det på. Annars:

Måndag: Pasta, kyckling, broccoli & babyspenat.
Tisdag: Morot, omelett, broccoli & knäckebröd.
Onsdag: Kött, havrekaka (som jag gjort själv), vitkål & sallad.
Torsdag: Potatis, lax, groddar & laktosfritt fil.
Fredag: Fredagsmys. Brukar bestå av pasta, potatis, ägg, kött, kyckling & lax. Sedan någon grönsak till det.
Lördag: Lördagsgodis såsom torkade morötter & havrekaka som jag gjort själv. Sedan lite grönsaker som broccoli & liknande.
Söndag: Nån grönsak med kött & ägg.

Detta var inte så varierande, men jag varierar från vecka till vecka.
Basfodret innehåller: Fröblanding med olika fröer & mums. Både feta & magra fröer. Även havregryn & torrfoder för hamstrar som innehåller vitaminer som är bra för tänder, skelett & päls.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

NinjaKakan
0

Köper också lösvikt i djuraffären.

Min får allt möjligt, pasta,ris,havregrynsgröt,blåbär,hallon (väldigt sällan dock), majs, broccoli, blomkål,morötter, ärtor, torkad frukt och vindruvor(också väldigt sällan), jordgubbar,lingon, groddar, persilja,kyckling,fisk,kött,kattmat.  Ja typ detta kan jag komma på nu :P

Jag ger färskfoder varje dag.

Lojs
0

Jag blandar själv. Baserar oftast basfodret på Axa grynblandning, någon fröblandning för parakit eller papegoja och hund/kattorrfoder. Mest av grynblandningen. Sedan blandar jag i lite annat smått och gott, torkade ärtor, jordnötter med skal mm, olika varje gång jag blandar nytt.

Färskfoder… Hmm… En vecka skulle kunna se ut så här:

Måndag: Tinad fryst grönsaksblandning med minst 4 olika sorters grönsaker

Tisdag: Ärtor, majs och sallad

Onsdag: Barnmatspuré av bestående av majs och potatis + lite kokt kött.

Torsdag: Olika sorters groddar

Fredag: Något smaskigt hundgodis (fredagsmys ;)), gurka, broccoli och babyspenat

Lördag: Groddar och havregrynsgröt

Söndag: Ärtor, broccoli, minimajs och kokt ägg

Det är liksom olika hela tiden, ingen vecka är den andra lik. Just nu när jag har flera kullar så groddar jag mycket, billigt och extremt nyttigt, så det blir groddar vid sidan av nästan varje dag.

Mängden grönsaker varierar jag till de olika individerna, jag har full koll på vilka som kan äta nästan obegränsat med mat man kan lägga på sig av, och vilka som ska hålla sig till sådant med mindre kalorier.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Frosstis
0

detta blir lite OT, men det tar väl inte så mkt tid att ha typ, 3 kullar? eftersom man behöver inte sköta de när de är så små , och att fixa mat tar inte så lång tid + att det är kul.

men sedan när de börjar bli äldre blir det väl förstås lite jobbigt att hitta köpare..

Lojs
0

#5 Det tar mängder med tid, från ca 10 dagars ålder när jag börjar ge dem mer egen mat och sedan från 2 veckor så börjar jag med hantering.

Så, man ska ju hantera var och en av ungarna. Jag lägger dessutom en del tid på att göra i ordning deras mat, jag bytar sandlådesand två gånger om dagen, ger färskfoder två gånger om dagen, de får komma ut och rasta sig i rasthagen i omgångar.

Jag lägger även mycket tid på att få till hyfsade bilder (det är visserligen frivilligt) och svarar på mängder av mejl och frågor från eventuella köpare. Plus såklart att många köpare vill komma och hälsa på någon gång innan de hämtar, vilket de jättegärna får göra, och då måste jag dessutom städa lite hemma inför besöken.

Sedan får man ju räkna med att några blir kvar ett tag extra, fast först ska ju hanarna ha en egen Bur, sedan ska mamman flytta ut från flickorna och till slut ska ju då var och en ha en egen Bur. Jag har 4 stycken som ska få egna burar den här veckan tänkte jag, och 4 till nästa vecka, det blir lite extraarbete varje dag. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Mojma
0

Till er som ger tex kött, lax, kyckling :

Hur har ni tillagat dessa? Eller ger ni rått? Jag har aldrig hållt på med sånt så skulle behöva veta lite mer hur man gör?

OCH vad ska jag ordna för nyttig basfoderblandning? Någon som är kunnig & har koll på vad den bör innehålla? Jag vill gärna att den ska vara "naturlig" och så nyttig som det går.

Är supertacksam för hjälp, har läst artiklarna här på forumen samt på hamsterföreningen men får inte riktigt kläm på vad jag ska ordna för basblandning då det står mycket olika överallt.

mjuhm
0

Du kan tillaga laxen & kycklingen i ugnen, UTAN kryddor eller salt!
Rå kycklig innehåller ju bakterier som till och med är farligt för oss människor. Kött kan du ge rå nötfärs/köttfärs.

Mojma
0

Tack! Jag hittade din hemsida, skall läsa mer där var superbra fakta du hade där! :)

mjuhm
0

#9 Menar du min sida? :)

NinjaKakan
0

Jag ger allting utan kryddor överhuvudtaget. enbart köttet så att säga ^^ Inget salt heller som ovanstående sa här också.

Jag tillagar alltid köttet mest för att ja, jag äter det själv sen så det bara blir så.

Frosstis
0

#6 jaha okej :) men köper du stora burar då till de? eller köper du små samla lådor ?

btw idag så fick min hamster spenat, ärtor, pasta och havregryn haha :P

Mojma
0

#10 - Ja din sida? :) Jag hittade den i en tråd någonstans när jag bara satt & läste i lite trådar :) eller har jag snurrat till det har du inte någon egen sida? Tyckte det var i ditt inlägg du hade länkat till din sida? :)

#11 - Ger du då köttet stekt till hamstern? :)

mjuhm
0

#13 Ja, jag har en sida! Men jag trodde du menade någon annan.. Är lite trött ^^. Hursomhelst, tack så mycket! Kul att den kom till användning! :D

Lojs
0

#12 Jag köper de burar jag kommer över, blocket, second hand, erbjudanden hos djuraffär, lådor osv. Jag har just nu egentligen extraburar så det räcker för dessa kullarna, men de är så tråkiga och små, så jag är hela tiden på jakt efter bättre.

Medis på akvariefisk.

Mojma
0

#14 - Ja det gör den verkligen för din sida är superbra måste jag säga! kort konkret & enkelt. Mycket relevanta ämnen också, så tummen upp till dig som har skapat den så bra! :)

mjuhm
0

#16 Åh vad glad jag blir! Tack så jätte, jätte mycket! Skrattande

Escaflo
1

Till Mojma:

Ge inte stekt kött till hamstern. Bättre att ge kokt kött. Enklaste sättet att tillaga är nog en kopp med vatten, i med köttet och sen in i mikron ett tag. Men då funkar det ju bäst till två-tre dvärghamstrar och ett par munsbitar.

Hejsvejs~

Mojma
0

#16 - Var så lite så! :D

#17 - Tack för tipset, det var ju verkligen smart :) 

Någon som kan säga vad jag kan koka för kött? & hur länge det har kokat är det noga med det? (Svårt att märka inne i mikron där man ej kan se)