Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 1407 ggr
jolinak
0

behöver snabb hjälp!

Kan jag ha 2 hanar och 1 hona i samma Bur? Honon är väldigt snäll mot båda två och hanarna lever med varann. VArför jag undrr är för att jag ska para men när jag har de uppe är de aldrig riktigt ineriserade av varann så jag tänkte att de skulle kunna bo ihop men kan alla tre bo ihop för hanarna saknar varann…

tack på förhand!

obs! det är vintervita.

Magda
0

jag skulle tro att det är stor risk att det kan gå illa och hanarna kan börja slåss rejält så jag hade aldrig vågat :/

om inte annat så vet du ju inte vem som är pappa till bebbarna om du gör så..

jolinak
0

För mig spelar det ingen roll för båda är snälla och jag skulle vilja ha enas färg och utseénde och den andras temperament ;)

Jag har de i samma Bur just nu och det går ganska bra. Honan har pipigt lite men de har inte brottats.  Just nu sover de och jag har stoppat ner honans hus som är lite hennes eget ställe och jag låter inte killarna gå in dit. JAg ska vara uppe ett tag i natt och se hur det blir.

Honan är väldigt snäll också och jag parade henne med en hane 3 dagar i rad.

mocchino
2

Min första dvärghamstrar jag köpte i vuxen ålder var 2 systrar och 2 bröder. Inom kort började systrarna bråka så då satte jag in ena honan till hanarna och det gick hur bra som helst! Dom bodde så jätte länge! :) Fast det var över vintern kan jag ju tillägga så dom fick aldrig några ungar utan dom bodde så över hela vintern mer eller mindre.

Sen tyckte jag så synd om honan som bodde själv så då satte jag in ena hanen till henne så då bodde dom hona+hane i burarna och fick senare ungar.

Sen mitt spån så efter att båda hanarna fått kullar på varsitt håll trodde jag att jag kunde sätta ihop dom igen men det gick ju självklart inte! Då hade dom ju bott ifrån varandra jätte länge plus att båda hade fått ungar och så. :)

Men att ha dom båda killarna plus en av tjejerna gick jätte bra! Såg jätte kul ut när ena hanen parade honan och den andra hanen parade på hanen som parade honan. Dom lekte tåg helt enkelt! Haha! Men aldrig någe bråk! :) Konstigt nog.. ;)

// Nathalie

mocchino
0

Systrarna var inte från samma kull som bröderna kanske ska tilläggas. Honorna var alltså inte släkt med hanarna. ;)

// Nathalie

jolinak
0

ok tack! Det är lite bråk men inget blodigt allvar. Ena hanen är lite för på och då säger hon  till annarsgår det bra. Det ska bli spännande sen när/om ungarna kommer och se vilken som är pappa :)

NinjaKakan
0

Borde det inte bli revirbråk mellan hanarna ? Om vem som ska ha honan ?

jolinak
0

Nej hanarna har inte bråkat någonting…

mjuhm
1

Bara för att dem inte bråkat tidigare så behöver inte det betyda att dem inte börjar bråka nu.

Sen så är det ju lite oansvarigt att ta en kull & inte ens veta vem pappan är. Men det är bara min egna åsikt. Skulle själv aldrig göra så :), även fast det funkar.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

mocchino
0

Har du "otur" så kan båda vara pappa fast till olika ungar i samma kull. :)

Tror det var Ulrika som hade en kull med guldhamstrar där ungarna från samma kull hade olika pappor. :) Var ett par år sedan..

// Nathalie

goldenhamsters
0

Men dina två hanar är väl ändå syskon? Trocadero och, hehe har glömt bort namnet på den andra Oskyldig. Då har de ju ändå samma släkt.

Vem är honan om jag får fråga? Glad

Om du tycker att det verkar gå bra nu, då ser jag inget fel med att låta dem bo så.

Mvh Alicia.

jolinak
0

#11 Ja de är syskon Glad Han heter heter pomac Flört Honan är flingan/ mimmo som jag köppte förra gången på hamsterutställningen i kallhäll Skrattande Hon är igentligen min kusins men jag lånar henne Glad

Michaela-N
0

Puttar upp en äldre tråd, men varför skulle det vara oansvarigt att inte veta vem av två hamstrar som är pappan till ungarna? Vad spelar det för roll egentligen?

jolinak
0

honan är förmodligtvis gravid nu och bor i sin egenbur. Varvaken en natt och såg att deparade sig mcket. Förmodligen är det trocadero (cupcake) som är pappan men det är inte säkert och det roliga är att kullen är uträknad at kommapå lucia (13/12) Skrattande

mjuhm
2

#13 Nu kanske inte TS är någon hamsteruppfödare, men skulle hon vara det, tycker jag personligen att det är "oansvarigt". JAG tycker det. Sen får ni andra ha era åsikter om saken :).

#14 Var roligt, håller tummarna! :)

goldenhamsters
0

#15 Jag tycker inte att det är oansvarigt, om de ändå är syskon så har de ändå samma stam bakåt. Så det spelar rätt liten roll då vilket namn som ska stå som pappan. För båda hanarna är faktiskt väldigt fin :) Både Cupcake och Trocadero gick väl bra på utställningen förut va? :) Trocadero vann väl pet eller nåt sånt?

Mvh Alicia.

jolinak
0

ja trocadero vann pet och pomac vann en HP på pet Glad

mjuhm
0

#16 Men jag tycker det. :) Eller inte oansvarigt, vet bara inte vad jag ska kalla det.

Magda
1

#16 men fast de är syskon så är det ju inte säkert att de bär på exakt samma saker.. ett syskon kan ju t.ex bära på anlag för aggressivitet eller sjukdom som visar sig senare i livet medans den andra inte bär på detta.. i såna fall så är det ju bra att veta om det var den "bra" hanen som var pappa till kullen eller den som senare utvecklade aggressivitet..

Michaela-N
0

Syskon bär i regel samma anlag och genuppsättning vad jag vet.

Magda
1

#20 jag är väldigt dålig på att förklara, men det finns ju så mkt som ärvs, massa polygener (stavning) för olika saker som kan komma i olika mängd och två syskon är ju sällan exakt lika.. nej nu ska jag inte ge mig in på att förklara sånt som jag själv vet men inte kan uttrycka..  men alla i en kull är ju inte lika utan någon brukar bli sämre/bättre och då bär dessa på starkare anlag för vissa saker.. rent praktiskt så blir det ju så (iaf här med mössen) att avlar man de bästa i en kull så blir det bättre avlar man på sämsta blir det inte det, annars så skulle man ju inte komma framåt i avel?

nu menar jag inte de basic färg generna som att t.ex kull A bär på färgen mandarin.. jag pratar om andra saker.. är bara kass på att uttrycka mig Skrattande

oj så virrigt.. förlåt!

goldenhamsters
1

#21 Tror jag fattade vad ditt budskap var. Men jag tror inte TS skulle sätta ihop två hanar med en hona om hon bara vill att den ena ska bli pappa, att den andra är dum. Har träffat båda i verkligheten och de har olika personligheter och är supergulliga på olika sätt. Så om TS inte kunde bestämma sig för vem hon ville skulle bli pappa så blir det bestämt nu iaf Tungan ute.

Mvh Alicia.

Magda
0

#22 hehe ja jag menade inte att TS hade gjort galet eller så.. reagerade mest på att det inte skulle spela någon roll vilken som var pappa för att de var bröder.. som att det skulle bli exakt samma vilken som än parade.. och så blir det ju inte :) men jag tror ju inte att TS skulle sätta ihop dem såhär om den ena hanen var "dålig" Skrattande

jolinak
0

Först ville jag att den ena hanen skulle vara sen den andra men när jag hade de utanför buren på kvällen så pussade och mös de bara och det gjorde de även fast inte var brunstig. Vet inte riktigt när hon är brunstig men det spelar inte så stor roll med henne. Men jag lät de bo med varann men när hanen varigt med henne i en halv timme ungefär så ville han inte vara där längre och tog det till att han ville vara i sin egna Bur och saknade sin bror. Det var därför jag undrade om det gick att ha alla där och det hade inte spelat roll även fast jag visste vem det var.