Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2869 ggr
jossan-pt
0

Burstorlek!

hej! Jag har just köpt en guldhamster, och buren jag fick med är ett akvarium på 50x30 cm. Jag tycker att det är ganska litet, så nu kom jag på att jag har en bokhylla här hemma som jag funderar på om man kan göra om till Bur? Den har måtten 94x26, så den blir ju lite smalare, men mycket längre! Skulle det funka tror ni? Mvh Josefine

guanabana
0

50x30 cm är över minsta kraven så det är ok, men ja, jag vet att det känns litet för jag har en Bur i omkring samma storlek.

Jag vågar inte säga om det är en bra eller dålig idé med att bygga om en bokhylla till Bur. Bäst vore om någon som har gjort det kan tycka till. Min första tanke är om det är en bokhylla i trä, finns det en chans för hamstern att gnaga sig ut? Det är väl egentlingen det största dilemmat jag kan tänka mig.

Sen gäller ju lite andra grundläggande saker som att det nya hemmet är bra ventilerad, lättstädad (mera av bekvämlighetsskäl), inte innehåller några gifter som hamstern kan tugga i sig (som ex: färg) osv…

Som sagt så lämnar jag över till någon annan att ge ett bättre svar på det. Lycka till! Flört

guanabana
0

Ja, sen det där med storleken vågar jag inte heller säga. Den blir ju smalare men så mycket längre. Jag hade nog fortfarande föredragit en bredare Bur, men det är min smaksak eftersom jag vill få plats med en del leksaker, hus etc. som kanske är lite breda och tar upp utrymme.

jossan-pt
0

Ja, det var bredden jag var mest fundersam över, men det får kanske bli att försöka hitta ett större akvarium istället!:) kom bara på tanken när jag såg hyllan stå här hemma och skräpa!:)

guanabana
0

Släpp inte tanken tycker jag, det kan fortfarande bli en fin-fin Bur. Det vore som sagt bättre om någon som faktiskt gett sig på att bygga en egen Bur kunde hjälpa dig mer. Det ska finnas nått minsta mått på hur kort ena sidan får vara, men jag kommer inte ihåg vad det var. Jag trooor att det kan vara under 26 cm, och då är det ju ok med ditt burprojekt. =)

jossan-pt
0

Ja, jag får se vad jag får för svar!:) ska se om jag kan hitta minsta burmåtten någonstans!:)

jossan-pt
0

Hittade att kortaste sidan måste vara minst 25 cm, så det går ju, och ytan måste vara 0,12. Den här buren blir 0,24, så det kanske skulle vara en bra ide? Sen kan man ju göra den i två plan kanske, med en sorts ramp emellan? Jag har aldrig byggt en Bur till hamster, eller ens haft en hamster förut, så jag vet inte riktigt vad dom gillar…:) tips mottages gärna!:)

guanabana
0

Våningar går bra men de måste vara "fallsäkrade". Hamstrar har ingen vidare höjdkänsla och ovanpå det ser de dåligt. Hamstrar kliver stup i kvarten över kanter på saker och ting utan att se sig för, som min guldhona som ibland trillar ner från hustaket ner i spånet. Det är dock ett kort och mjukt fall så hon är lika snabbt upp på benen igen. =)

guanabana
0

För att det ska vara fallsäkrat innebär det att det får inte bli för högt fall ifall hamstern skulle trilla över kanten. Har man flera våningar ska de överlappa varandra, så om hamstern är på våningen högst upp faller den bara ner till andra våningen. Vad som är för högt har jag inga exakta mått på, jag använder bara mitt eget sunda förnuft och bedömmer om det är farligt högt eller inte. Om min guldis ramlar, vart landar hon? Ja, såna frågor bör man tänka på.

Det bästa för en hamster är att ha mycket springyta istället för höjd. Höjden är inte lika viktig, särkillt inte när de hela tiden riskera falla och skada sig. Men det är inget fel på våningar, det ger ju lite extra space att springa omkring på. Jag har en våning som bara är knappa 1 dm ovanför spånet så det är ju inte så farligt. =)

Luisa
0

Hej.

Om man har tex en till våning sparar man springyta eftersom då kan man ha vissa saker som matskålar och sånt på övervåningen. Den nedre våningen kan då användas som springyta och aktivering och sen kan du zixa staket så att hamstern inte trillar

jossan-pt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, så här blev den iaf, jag gjorde två burar när jag ändå höll på. Så nu bor det två honor på ett varsitt hyllplan!:)

guanabana
0

Najsigt, det ser verkligen rymligt ut. Se nu till att bygga en massa leksaker också. Tungan ute

UlrikaD
0

Ser ju kanonbra ut!Skrattande

jossan-pt
0

#11 jo, har beställt en massa leksaker på internet som jag ska hämta imorgon, men jag hade tänkt ha en del i deras lekhage oxå, dom tillbringar ganska mycket tid där!:) #12 tackar! Blev rätt nöjd faktiskt, och hamstrarna verkar gilla det!:) vet inte om det har med det att göra, men min första hamster har blivit mycket mer social sen hon fick flytta in dit! Ni kommet hon alltid fram till gallret och hälsar när man kommer in i rummet!:)

Suskiv
0

Riktigt snyggt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Frosstis
0

jättefint! :)

hur har du lärt din hamster vara uppe på dagarna?

min hamster sover bara hela dagarna :(

sen om jag ska ta upp han är han ganska springig så jag har inte uppe han så länge, jag har bara han i bollen ibland och jag en jätteliten rasthage av pärmar nu men den går inte att använda längre.. :(

jossan-pt
0

#15 dom är inte uppe på dagarna, dom brukar vakna vid 19 tiden ungefär! Så då brukar dom få komma ut och springa! En i hagen och en på golvet i rummet! Är din hamster springig, så ta ut han mer! Han har väl en del överskottsenergi att bli av med!:) låt han springa på golvet, eller i sängen, och ha uppsikt över honom!:)

Frosstis
0

#16 haha jag kan itne ha han i sängen, han vill bara gå på kanterna och då komer han ramla ;) men imorgon på morgonen ska jag väcka han så kan jag ta bort kuddarna osv på sängen så det bara är täcket, då kan jag ha bättre översikt på han :)

jossan-pt
0

Väck honom på kvällen istället, hamstrar är kväll/nattaktiva, så det trivs han nog bättre med!:)

Frosstis
0

jepp, jag vet. men jag vill försöka få honom att vara uppe på dagarna :)

jossan-pt
1

Han kommer nog ändå vara vaken på natten, iom att det är hans natur, så det är bättre att låta han sova på dagen, och väcka honom vid ex middagstid på kvällen istället! Då får man ändå många timmar med dom små!:)

Frosstis
0

ja :)

[Hamster Älskaren!]
0

:D Min var också så i början men det gick över när han var tamare :D

Snygg Bur!! Vad har du för galler på den ?

jossan-pt
0

#22 jag vet inte riktigt, hittade det i förrådet! Men jag tror att det kan heta svetsnär eller nått liknande! Det var bra, för det var små maskot på det!:)

[Hamster Älskaren!]
0

Vilken bra :D Svetsnär ? Har aldrig hört talas om xD

jossan-pt
0

Haha svetsnät ju!:D