Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1536 ggr
Trollhassel
0

Gnager på buren! Hjälp!

Morran har börjat gnaga hysteriskt på buren. Det har hon aldrig gjort tidigare. Hon började för ettp ar dagar sedan och nu gör hon det jämt!Försöker aktivera henne men det hjälper uppenbarligen inte. Hon har allt hon behöver i övrigt. Tycker synd om henne, och sedan är det ju jobbigt att höra på också.

Vad kan/ska jag göra?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Roxie
0

Byta Bur? ;)

De brukar ju börja bita galler om de är uttråkade och oaktiverade. Prova att ta ut henne mer?

// Sofia

Lollypoppii
0

Finns ju ikea SAMLA-låda som ska passa bra som Bur (149 kr) Men annars så försök att aktivera henne mer (:

Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(

kentis
0

Har du en boll som den kan sprringa i? hade samma problem men när han fick springa mer i bollen slutade han :)

Trollhassel
0

Jag aktiverar henne dagligen med gos-stund och godis. Brukar också byta inredning i buren då och då så att hon får pyssla med det. Har väl jobbat för mycket senaste veckorna :( Jag har kanske inte gett henne lika mycket tid som förr men nu har jag bara en vecka till jag jobbar 100%. jag får väl ordna något riktigt skoj åt henne.

Hoppas att hon kan bryta beteendet. Hon har en så stor och bra Bur nu så jag vill inte gärna byta till en mindre.

Med Vänliga hälsningar

Wand
0

Jag har en gerbil som i ca 2-3 veckor har hängt i gallret och gnagt, trots att hon har att göra, blir aktiverad osv. 
Det krävdes att jag bytte till ett lock som hon inte kunde hänga i för att hon skulle sluta.

Så jag rekommenderar dig också till att byta Bur. Nu är inte gerbiler och hamstrar samma djur, men beteendet är detsamma. Det är svårt att få hamstrar att sluta gnaga i buren utan att göra något åt buren OCH självfallet försöka åtgärda anledningen, vilket du verkar göra. 

Samlorna är att rekommendera, även akvarium!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Trollhassel
0

Jag överväger att byrta Bur men jag vill ju inte att den ska vara mindre än den hon redan har….och den är stor. Hon har ju inget galler att gnaga på, utan det är plastlister till skjutglasluckorna.

Jobbigt detta…jag som var så nöjd med hennes bostad! Jag ska se om det kan gå att få henne att sluta om jag inreder buren helt nytt, sätter något för gnagstället så hon inte kommer åt det + massor av aktivering. Annars blir det ny Bur, men hur stora är Samla?

Tack för alla svar!

Med Vänliga hälsningar

[Em_I_Am]
0

Hej hej Myra här inne också haha ;)

Tänkte på en sak. Om hon gnager i hörnen kanske du kan sätta in något i trä där? Kanske hitta en rak, giftfri pinne du kan kila fast i hörnet eller nåt? Att gnaga på trä är ju iaf bättre än att hon gnager i buren. Låter inte riktigt lika illa heller. Hoppas hon inte gnager bort plastlisten till skjutdörrarna som de gör nere på zooaffärerna här nere. Stod i tittade på hamstrarna när glasluckorna helt plötsligt trillade in i buren för det fanns ingen list kvar :-O

Frosstis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 jag hade en fågelbur men min hamster gnagde och gnagde, jag kunde inte sova även om jag sov med öronproppar. så jag bytte Bur till min gamla duna, men nu har jag en samla. så här stor är den:

(tänk på hur stort hjulet är och hur mkt plats jag har kvar ändå)

[Em_I_Am]
0

Myra har ett akvarium/terrarium så det är inte gallerbur hon har.

Frosstis
0

#9 oj hehe.

men när min hamster bet på gallret i taket på duna buren så lade jag bara en bok över så han inte kom åt att bita, hehe.

Trollhassel
0

#7 Så långt kommer jag inte tillåta att det går. Hon har bara gnagt bort en 5x5 mm stor flisa än och det räcker tycker jag. :)

Precis, jag har ingen gallerbur.

Buren jag har är i alla fall säkert tre gånger så stor som buren på bilden och jag vill inte gärna ha en mindre. Känns dumt nu när hon är "van" vid att bo så stort :( Vill att hon ska få fortsätta med det.

Med Vänliga hälsningar