Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1738 ggr
Lippuz
0

~ Blyg ~

Hejsan! Glad

Jag har en precis ny guldhamster efter min dvärghamsters dödfall i söndags.

Det är en hane på snart 1½ månad som köptes i djuräffär (Tassar & Morrhår) i måndags. Nu har jag haft han i 1 dygn (24 tim.) och först då kan man låta sig bekanta sig med hamstern. Jag kom men en liten potatis bit och rörde i matskålen som om han fick mat. Han kom inte ut, jag väntade och pratade vänligt och lugnt. Han rörde sig försiktigt, jag öppnade huset ännu försiktigare, där satt han så söt och tittade på mig. Men sen gick han medelfort till hjulet och satte sig där, då la jag tillbaka huset och lade potatisbiten (+ 1 till) i skålen. Några timmar senare var den ena potatisbiten borta (uppäten!?) men den andra lilla biten låg kvar. Han verkar väldigt blyg och vill gärna inte att man ska vara närma honom (minst 4 meter ifrån han) annars går han in i huset. Nu är detta en ny liten krabat, så frågan är, ska jag låta det gå ytterligare något/några dygn eller försöka locka (som jag typ inte lyckas med) eller vad ska jag göra? Det kan ju ta lite extra tid för honom att vänja sig (..och lugna sig) med en ny miljö osv. Så jag tror jag väntar något/några dygn till… Vad tycker ni? :)

Kram Filippa & "guldisen-som-ser-ut-som-en-tvätt-björn-men-vad-ska-jag-heta?!" Kyss

Lollypoppii
0

Ta steg för steg, inte för snabbt. Prata med honom genom gallret i några dagar, typ 1-2 dagar. Sen kan du börja med att stoppa in handen. Lägg ''godisbiten'' långt fram på fingrarna första gången. Lägg den längre in för varje dag. Håll handen stilla så att han inte blir rädd. Gör inga hastiga rörelser. Försök att prata med honom så mycket som möjligt så att han blir van vid din röst. Tycker inte att du ska lyfta/flytta på huset. Låt honom komma ut själv. Allt är ju nytt för honom och han behöver kunna gömma sig.

Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(

Odette
0

Tålamod och åter tålamod, han kommer att söka kontakt när han känner sig mogen för det. Prata ofta i närheten av buren, pilla lite smått i spånet så han vänjer sig vid att du är där.. (utan att plocka upp honom).
Till slut får du säkert lyfta upp honom utan större protester ;)
Men ha tålamod och låt honom ta det lite i sin egen takt så ska det nog gå bra med den lille ^^

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Lippuz
0

Tack för era tips! Jo, men jag väntar lite till innanndet.. ;)

Bruden-Mbuti
1

kokt potatis gillas inte i början och zooham är inte så vana vid att få hemmamat dvs sånt vi äter. de är oftast uppväxta på ett basfoder. är det en hamster från privatperson(som lämnat in i zoo) då kan den vara van vid det mesta.

nåt att locka med är torrfoder från katt el hund. det luktar och de blir ofta nyfikna.

kokt ägg el omelett funkar ofta också bra att få blyga hamstrar att gå fram å ta el lukta på.

ta det lugnt med honom några dar. han är inte van vid era rutiner,dofter,ljud osv och säkert inte van att bo ensam.

hans nya miljö tar mkt på krafterna så låt han få sova ut i två tre dar.

prata mkt å var nära buren de första dagarna så han lär sej att det rör sej utanför buren utan att det betyder fara.

lycka till med er nya vän

Lippuz
0

Det var inte kokt potatis, det var okokt. Jo, tack för tipsen, jag pratar lite varje dag, han rör sig knappt, men han får ju vänja sig :)

Lollypoppii
0

#5 Ge INTE rå potatis! Det är inte bra för hamstrar.

Lippuz
0

Oh no :o

Det var en kompis som sa att hennes hamster gillade det, tack för att du sa ifrån!

Lollypoppii
0

#7 Tror att det inte är bra för magen, jag kollade på google och det stod att det inte var bra. Kokt potatis är bättre, eller kokt pasta brukar de också gilla :) Gömmer han sig fortfarande? ;D

Bruden-Mbuti
0

rå potatis är inte bra för oss människor heller.

potatis har nåt ämne (minns inte namnet nu igen ) som bör tillagas för att våra kroppar ska kunna hantera ämnet. dessutom bryts stor mängd ner vid tillagningen.

stekt ska ju inte smådjur serveras av nån mat. så serveras potatis till hamster ge den då kokt och små mängder.

Lippuz
0

#8 -Jaha, aa. Mm! Min förra hamster gillade det faktiskt! Glad Hehe, ja han gömmer sig i sitt hus, men han har bytt plats med baken, så nu ser jag huvet lite grann. ^^

#9 -Mmm, okej. Nu vet jag det iaf, bra! Men vänta, nu gör ni mig förvirrad :s Min förra dvärghamster var lite för smal, sen sa hon att man kunde ge ägg, jag frågade då om man skulle ge kokt eller stekt (utan kryddor) -ägg. Hon sa att man kunde ge båda och, jag gav han kokt. Sen säger du att man inte ska ge den stekta saker. Vad ska jag tro på nu Obestämd Hehe. Men jag ger han inget stekt i alla fall…

Lollypoppii
0

Kan ge min hamster sktek nötkött ibland utan kryddor då. Vrf kan man inte ge stekt?

Lippuz
0

Jag vet inte, kan vara för mycket fett, men beror på vad det är..

Amun-Ra
0

Stekt mat kan vara ganska svårsmält och fet! Så det är bättre att man lägger maletköttet i ugnen eller micron istället…

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Lippuz
0

Han har ännu inte visat sig/gått ut…

Bara så ni alla vet som vill veta Tungan ute

mjuhm
0

Hoppar in lite såhär om potatisen, men det är väldigt mycket stärkelser i rå potatis. Glad

Lycka till med pojken din!

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Lippuz
0

#15 -Aha, okeej!

Aw tack! Glad

Lippuz
0

Börjar gå mer på bättringsvägen för han nu, men ett steg i taget…. hoppas det går såhär hela vägen tills det går att gosa med han, det funkar säkert, tar tid för honom. Men sakta, sakta i taget går det just nu! Fast det funkar fint, bättre än innan..

Amun-Ra
1

#17 Det låter ju som om du är på bra väg att nå dit mål. Att få en tam hamster! Fortsätt i den stil du gör nu så kommer han att bli hur gullig och tam som hällst.

Jag köpte en människo hatare till hamster från en djuraffär en gång i tiden. Tyckte så synd om den. De fick hova upp honom för ingen av personalen vågade lägga ner handen i hans Bur,för han kom alltid rusande och attakerade dem.

Jag var tvungen att använda hanskar en tid eftersom han högg. Med tiden lärde han känna mig och efter 2 månader kunde jag lägga in handen utan att han kom och högg min hand. En månad senare var han hur tam som hälst! Dock hatade han främlingar och andra rivaliserade hamstrar. Men för honom var jag den ända som han tyckte om och älskade. Resten av människorna hatade han och bet om de kom och störde honom.

Jag har många gånger undrat vad människorna som hanskades med honom som liten gjorde åt honom, för att få den till människohatare! Någon måste ha plågat den stackars hamstern ordentligt för att få den människo hat han kände för människor. Det var för 13 år sedan nu! Men jag kommer alldrig att glömma den hamster. Han var speciell på sitt sätt.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Lippuz
0

#17 -Aw vad mysigt! Glad

Frosstis
0

#18 naw vad gulligt. jag blir alltid rörd när det är en hamster som inte gillar någon, men sen tillslut litar den bara på en människa, sig själv. det är en av de gulligaste sakerna som finns tkr jag ♥

i djuraffären jag köpte min hamster använder de en sån där man fyller hundmat i och tog upp hamstern i den. helt sjukt nu när jag tänker tillbaka på det.