Sjuk eller ålderstecken?
Jag har granskat min Ocean i några dagar och det syns tydligt att något förändrats. Han verkar inte ha ont och han verkar inte slö eller så, äter och dricker gör han och han traskar runt som den lilla gubbe han är.
Men han har tappat sin slöja av päls och hans öron har börjat sloka en del. Dessutom har han en kal fläck på huvudet ungefär mellan öronen, jag har dock mina aningar om att det är för att han ibland sover under vattenflaskan och att han kanske råkar få pipen där, men det är väl också ett ålderstecken?
För några veckor sedan då jag tog upp honom så blev jag riktigt skrämd över att han var så oerhört tunn i kroppen och jag var så säker på att det snart var dags för honom, men han har nu lagt på sig och känns som en hamster ska göra.
Han är ju bara 1 år och 2 månader så det känns som att han visar sina ålderstecken alldeles för tidigt om det skulle vara vad som spökar, men det kanske är normalt? Håller han på att tyna bort ifrån mig?
Eller kan det vara någon sjukdom trots att han inte verkar påverkas något märkbart av det?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Vilka konstiga grejor.
Tycker inte det låter direkt som att han är på väg bort heller, med tanke på att han gått upp vikt igen osv.
Hur är han annars is itt sätt att vara ? Är han som vanligt?
Ja, det är lite konstigt. Han är helt som vanligt, vill komma upp och springa och klättrar runt i buren, äter, dricker, osv. Verkar inte alls vara sjuk eller så. Vet inte vad det kan tänkas vara.
Möjligt att han sover lite mer än förr, men det kan bara vara inbillning. 
Svårt att säga, men jag hade ju Adolfen som blev tok risig där mitt i alltihop.. han såg hemsk ut i päls och gick ned massor i vikt.
Trodde verkligen att det var slutet för honom trots att han inte var såå gammal, men efter några veckor hade han lagt på sig igen och pälsen växte ut å han blev som ung på nytt.
Han var pigg och levde ytterligare månader utan några som helst ålderstecken, så det kan helt klart vara ett övergående "tillstånd"
Håll koll på honom bara så det inte är någon förkylning eller infektion som spökar :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#4 Åh, vad skönt att han piggnade på sig igen i alla fall! Jag hoppas att Ocean gör detsamma. Som sagt har han ju lagt på sig i vikt i alla fall, men han ser riktigt risig ut i övrigt. Har dock inte märkt av förkylningstecken, men ska självfallet hålla koll. Om han börjar bli sämre så åker jag in med honom och hoppas att någon veterinär i närheten faktiskt vet någorlunda vad som ska göras. 
Det kan vara ohyra! Min hamster hade det tidigare och visade på exakt samma symtom men hade tappade nästan halva pälsen. Veterinären sa att det nog va åldern men han behandlades ändå mot ohyra och tre veckor senare hade pälsen vuxit ut igen :)
#6 Det är nog inte ohyra då ingen annan utav alla mina djur visar symptom, och ohyra är väldigt smittsamt. Dessutom är det bara en jätteliten fläck han har där han tappat päls, i övrigt har han pälsen kvar, och han kliar sig ingenting. Sedan om det är ohyra så brukar de få bett och sår vilket han inte heller har.
#7, det är sant i försig.. då låter det ju skumt.. lycka till hur som helst!
#8 Ja. Visserligen kan det ju vara ohyra ändå, det finns ju olika sorters ohyra. Men det känns inte som det då ohyra ju är parasiter och oftast efterlämnar spår.
Vi får ju i alla fall hålla tummarna för att han bättrar på sig vad det än är!

1 år och 2 månader är ingen ålder på en hamster, då är de ju precis vuxna. Om han skulle visa typiska ålderstecken då så är det ändå någonting som är galet. Jag hade helt klart kollat upp honom.
Med hamstrar går det tyvärr väldigt fort när de väl blir dåliga.
#10 Ja, det är just det som är så konstigt. Det känns ju som ålderstecken, men han kan ju ha någon sjukdom som jag inte har någon aning om.
Jag ska ringa till veterinären imorgon och höra med dem, så får vi hoppas att det är något som går att åtgärda.

Det första veterinären antagligen kommer att göra är att sätta in en antibiotika kur som tar ett brett spektrum av saker. De ställer sig inte och gör en massa olika undersökningar.
Så ofta kan man få en frisk hamster igen, men man får sällan reda på vad som egentligen var felet. Men huvudsaken är ju att den blir frisk igen.
Har aldrig varit in med smådjur faktiskt, har varit iväg med hund några gånger, så har ingen aning om vad som väntar mig.
Men oavsett vad de gör för att hjälpa honom att bli frisk så är det ju värt det, om det inte orsakar mer smärta än hjälp såklart.
Får han antibiotika så hoppas jag på att han blir en frisk och kry pojke igen! Det är ju som sagt det som är det viktiga, inte vad för fel han har.

#13 Det bästa är ju att höra när man ringer ifall de har någon med erfarenhet av just smådjur, gärna hamster i sig.
Jag åker ju alltid till Blå Stjärnan i Göteborg när det är någonting jag själv inte vet vad det är, för de har ju olika veterinärer som är bra på olika saker.
Gäller det vaccineringar och sådant jag själv har koll på åker jag till en annan veterinärklinik som inte är lika ruskigt dyr som djursjukhuset ändå är. Men en antibiotikakur och ett skrapprov för ohyra brukar de flesta fixa iallafall.
Fast just hårbortfall och dåligt allmäntillstånd kan ju höra ihop annars. Vitaminbrist eller avsaknad av någonting i kroppen kan ju också ge hårbortfall. Så jag tror en undersökning och förhoppningsvis rätt medicin borde få killen på rätt köl igen.
#14 Ja, jag skulle ju helst ringa någon bra veterinär (det kan man ju göra vart man än bor) men skulle det bli så att jag måste åka in och få antibiotika eller liknande så måste jag ju "likt förbannat" ta mig till någon av våra veterinärer, så jag vet inte.
Hudiksvalls smådjursklinik har ju erfarenheter av smågnagare, men hur kunniga de är trots det vet jag ju inte. Får helt enkelt prata med dem.
Jo, det kan ju självfallet vara något annat, som vitaminbrist och annat.
Får helt enkelt ta och hoppas att det är något mindre farligt.
Kom just att tänka på en sak.. sedan han flyttade hit så har han fått äta av sin gamla mat, och de senaste 2 veckorna har jag blandat ut hans gamla mat med den mat som jag ger, och nu får han mestadels bara min mat. Kan det vara så att han, trots varsam övergång, reagerar på det?
#16 Nej, det hoppas jag ju i alla fall inte… detta Foder säljs i djuraffären och jag var skeptisk till det i början, men har kollat upp det och det har visat sig vara ett rätt bra Foder sålänge man självfallet kompletterar med Färskmat och annat bra, och jag fick med en påse av exakt samma foderblandning från Exentrions med då jag köpte Lofty, så henne misstror jag inte heller.
Dessutom är ju de andra hamstrarna friska och krya, så det låter ju knepigt att det skulle vara just fodret i sig.
Får se vad vetten säger imorgon. Åker in med honom om det behövs, och hoppas på att han återställs.