Lånar ut min Offwhite Hane för parning
Hej hej, min hane börjar närma sig två år nu vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Av de 7 hamstrar jag haft är han helt klart den med bäst temperament. Jag har till och med övervägt om han är efterbliven efter som han är så lugn haha. Han sitter med mig och tittar på tv i säkert en timme och jag kan sitta och klappa honom och han sitter helt still. Aldrig bitit eller ens nafsat.
En underbart charmig kille som jag gärna skulle vilja ha en unge efter och lånar därför ut honom på parning om någon är intresserad.
Han är offwhite med svarta ögon, fin tät päls och bra storlek. Köpt från uppfödare, reggad med stamtavla (som jag dessvärre inte hittar för tillfället). Nu låter det här jätte slarvigt, men jag tror att han är köpt från guldgruvans (tror). Hur som haver, är det någon som är intresserad av att låna honom och ta en kull (i närheten av stockholm) så vore det jätte roligt!
Känns som ett osmart drag att låna ut din hane på parning, om inte annat så för att en flytt kanske skulle ta på honom en del. Sedan bör man inte para en hamsterhane som är mer än 1½ år har jag för mig. Låt honom leva livet hemma tills han somnar in istället.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#4 Fast han är väldigt pigg, lugn men pigg. Han är ca 1 år och 8 månader. Men självklart, om det är skadligt för honom så får det ju vara. Vill inte att han ska dö förtidigt eller så, självklart inte :/
Nej jag tycker han är för gammal för att lånas ut till parning. Han har det nog bättre hemma i lugn och ro :)
// Sofia
vad synd.. borde ha tänkt på det tidigare haha! aja.. that's life
Verkar vara en trevlig kille :) Men kan du inte kontakta uppfödaren då och se om hans syskon har några avkommer som har några avkommor? På det sättet kanske du kan köpa en släkting i alla fall till din hamster.
Lycka till och hoppas din kille lever på länge till!
Mvh Alicia.

Lite ot men ändå aktuellt:
Hur ska man kunna avla på längre livslängd på hamstrar om man anser att dom inte bör avlas på efter en viss ålder?!
Håller helt med er om att det är onödigt att flytta runt på en sån gammal hane men hade jag haft honom hemma så hade jag helt klart använt honom i avel då jag vill att mina ungar ska ha all chans i världen att få ett så långt liv som möjligt!
// Nathalie
#10 Det har du ju faktiskt helt rätt i! Men egentligen har är ju pigg? Just det här med miljöbyte är inget jag behymmrar mig om då han så sent som för tre veckor sedan var med oss ut i båten haha, funkar jättebra!
#10 Ja det är ju inga problem att avla på honom vid den åldern. Min tanke var, som du säger, att det inte är så bra att flytta runt på en så gamml hane. En annan sak om han hade parats hemma.
// Sofia

#11 Skruttigheten kan komma som ett brev på posten som kommer när man minst anar det. Det kan gå över en natt och speciellt på en så gammal hamster. Och hur mycket skulle du inte ångra om han skulle dö medans han var borta på friarstrå? Bättre att bjuda hem honor till dig skulle jag tycka. ;)
#12 Tack för ditt svar! :) Tycker mig se i var och varannan tråd att folk varnar för att para sina gamla hamstrar men som sagt hur ska man få upp åldern om man inte parar hamstrar över 1,5år? ;) Men jag håller helt med om att det är skillnad på att para hemma och skicka iväg och para! :)
// Nathalie
Jag tycker inte att din hane är för gammal
Om du anser att han skulle klara av att bo borta några nätter så har du förmodligen rätt, med tanke på vad man får ut av levnadskvalitéten.
Har faktiskt en dam här hemma som vill börja dejta och hon behöver en lugn, stabil hane fast med superkänd bakgrund. 
Himmla söt väldigt lik dotterns hamster :) synd att du inte vet vad han heter o sen anser jag att man bör ställt ut sin hamster lite för visa att han är fin på så vis oxå.
Jag tror kanske det är dags för mig att leta upp stamtavlan (har den hemma) och börja i den endan så får jag helt enkelt fundera! Vill ju väldigt gärna para honom och tror inte att det skulle vara några problem men som sagt får fundera på det eftersom precis som #12 säger så vill jag ju självklart inte att något ska hända med honom.
du fattar la att han inte kan paras som nästan 2 åring :O

#17 Onödig kommentar kan jag tycka.
Själv har jag en hane som börjar närma sig 2år han med och jag kommer helt klart att para honom en gång till innan han kastar in handduken för gott! Hur ska vi kunna få långlivade hamstrar om folk inte vågar para sina hanar för att dom är "för gamla"? Jag tycker att alla borde ha lite vett att se om ens hane klarar av en parning eller inte och gå efter det istället för att stirra sig blind på vilket datum dom är födda.. :/
// Nathalie
#18 ja såklart ;) men alltså det är väl ganska riskfullt för en gammal hamster att paras?
#18 håller med dig, jag parade min gamla råtthane som närmade sig 2,5 år och har parat en råttkille som snart är två och planerar en andra parning på honom. nu är ju inte råttor likadana som hamstrar men eftersom de har liknande livslängd så tycker jag att man kan jämföra lite iaf…
TS:mina råttparningar gick iaf bra för båda hanarna och jag upplevde inte att de mådde sämre av det utan tvärt om.. (däremot så kunde 2 åringen inte para borta och mådde inte bra, men när han kom hem så funkade allt och han mår bra fortfarande) och två lagom stora välmående kullar blev det..
Söt kille du har :)
Håller helt med mocchino, klart man kan använda äldre hanar och jag gör det gärna, då har ju även t ex svansknyck/bubbla mm eller andra sjukdomar visat sig. Bäst är ju att ta hem en hona och låta hanen slippa flytta.
Angående att han måste vara utställd tycker jag inte är så viktigt eftersom det är lätt att själv se om han har de egenskaper man är ute efter.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#17 alltså jag är inte dum, är 18 och har haft 7 hamstrar och flera andra gnagare. Anser att jag är hyffsat kunnig inom området. Jag har tidigare pratat med kunniga som sagt att det funkar bra att para hanar nästan oavsett ålder om de är pigga o fräsha. Fördelen är då också att man för vidare bra gener då hamstern "överlevt" länge. Men ville självklart fråga här då jag vill vara ABSOLUT 100% säker så att jag inte gör något jag får ångra. Dessutom är jag inte helt säker på hans ålder men ska leta efter stamtavlan imorgon!
#21 Jo, att ta hem en hona vore det bästa. Får väl köpa en till hamster hahaha!
Man kan ju alltid göra så att om det finns någon i närheten av dig, så kan de alltid komma hem till dig med honan den dagen som honan brunstar, och sen ta hem henne igen :)
// Sofia
#24 Det är sant! Frågan är bara om någon skulle orka det :( Jag skulle göra det, men någon annan? I övrigt, annars så är det nog inga problem att flytta honom, helt ärligt så har han blivit medsläpad lite överallt och sover oftast bara i sin Bur! Nu pratar vi liksom om en sengångare hahaha! :)
Synd att min hona är för gammal för att paras för första gången, för såna gener hade jag gärna velat ha i en hamster. Så mysigt med hamstrar som gillar att kela och nästan somnar i famnen 
#26 Ja det var synd! Jo det är så himla härligt! Tror jag ska ta lite bättre bilder på honom oxå där han faktiskt syns haha :)
Om du vill ställer jag upp med Adri. Men hon är lite speciell, hon har mycket energi som sin mamma och är ganska bortskämd, hon har tytt sig mycket till "bara mig" delvis pga oseriös köpare.
Hon är svartbaserad så det skulle bli att para svartbaserat med cremebaserat..