Vilken ras?
Hej! Jag ska snart köpa hamster. Min första faktist! Spännande ;) Men jag undrar vilken ras som är bäst som förstahamster? Jag har en kompis som har en vintervit och den brukar vi hantera ganska mycket. Min Bur är 58 cm lång, 38 bred och 39 hög. Så vilken hamster passar bäst till den. Jag är sugen på en roborovski men dem måste man ju ha två.. Så buren är kanske lite liten till det..
Men till frågan nu: Vilken ras är bäst som förstahamster?
Väldigt tacksam för svar!!
Detta är buren jag har:
Det är omöjligt att säga vilken hamster som är bäst som första hamster.
Vill du ha en lugn och stor krabat så är det guldhamster du ska satsa på. Dvärhamstrarna är oftast piggare och snabbare, samt även mindre såklart. Sedan om du vill ha stor valmöjlighet vad gäller färg och hårlag så är nog också guldhamster bäst då det där finns mängder av färger och hårlag att få tag på, medan det är mer begränsat bland dvärgarna.
Vilka av dvärgarterna som är "bäst" eller hur de olika arterna är vet jag inte då jag är som mest insatt i guldhamstrar.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Då tar jag nog guldhamster! Jag vill gärna ha i en "utstickande" färg :) Blir färgen annorlunda om det är långhår?
Alla dvärghamstrar ska vara minst 2 och 2 enligt lag. Undantag för kinesisk dvärg. Så om du ska skaffa dvärg så får du köpa en kinesisk. :)
Vintervita ska inte heller vara ensamma, precis som Robbarna så du tänker på det. Jag tycker själv att Ryska Vintervita eller guldis är väldigt bra första hamstrar. Men köp helst av uppfödare. Då får du en eller flera hamstrar som har ett bra temperament o är mycket hanterade innan de säljs. De som heter Ryska Vintervita Dvärghamstrar eller felaktikt Sibirisk hamster i djuraffärer är ofta hybrider.
Okej, tack för svaren! :) Det blir nog en guldis :D Finns det uppfödare i Kalmar Län? För jag hittar ingen på Hamsterföreningens hemsida ;(
Det är ont om dom i Småland överhuvudtaget tycker jag. (Har själv dvärgar så jag har ingen jätte koll men känner en tjej i Alvesta som avlar Guldisar som säger likadant). Positivt är att det brukar gå att fixa transporthjälp via djurtransport i fokus om man hittar en uppfödare på annat håll. Jag får själv en dvärg från Stockholm om en vecka o jag betalar 100kr till transporthjälpen jag hittade via forumet.
Hamsterföreningen har bara registrerade uppfödare listade, men det kan mycket väl finnas seriösa oreggade uppfödare också. De är bara lite svårare att få tag på. Att annonsera eller prata med djuraffärer som säger att de köper sina guldisar från privata uppfödare kan vara en idé. Det är framförallt djuraffärshamstrar som komme från grossister till djuraffärerna du bör akta dig för :)
Lycka till!
Hamsterbus, färgerna ändras inte av långhåret men de kan ändå se väldigt olika ut just för att långhåren är fluffiga och korthåren är mer släta och sådär, om du förstår. Kolla runt här så ser du nog skillnaderna!
Det finns uppfödare i Göteborg, några riktigt bra också. Det är ju en bit, men har du tur så hittar du nog transport. Finns även i t.ex Stockholm och på många andra ställen, bara att kolla runt. Jag tror väl att det ska finnas en uppfödartråd här på HiF också? Men är inte säker..
Ja det är det verkligen!
Men jag tror det finns någon i Växjö. Hon är medlem här på iFokus. Hennes "avatarbild" är en cremefärgadhamster som gör "vacker tass" :)
Annars blir det djuraffär :/ Om det blir det ska jag fråga vart hamstern kommer ifrån..
#8 Du bör verkligen inte satsa på djuraffär, oavsett om hamstern kommer från uppfödare eller ej. De blir inte hanterade i affären och vänjs inte in med den mat de ska äta, så det blir väldigt mycket att jobba med. Sedan är det väääldigt få djuraffärer som faktiskt tar in hamstrar från privata uppfödare. Våran djuraffär visste inte ens att det fanns hamsteruppfödare!
Kolla efter transport och leta en hamster du verkligen vill ha istället, så vet du vad du får och kan vänta dig något riktigt underbart.
Hon bor i Alvesta o det är henne jag har kontakt med. Jätte trevlig tjej. Ska själv förmodligen få hem en hona som ev. då är parad så jag har en av hennes kullar här hos mig. Annars har hon lite andra planer på gång. Eventuellt någon långhårspojke kvar från förra kullen, men jag är osäker. Mailar dig hennes adress.
Okej, tack så mycket! :)